Krajina: USA | Írsko

Réžia: Steven Soderbergh
Scenár: Lem Dobbs
Kamera: Steven Soderbergh
Hudba: David Holmes
Hrajú: Gina Carano, Michael Angarano, Channing Tatum, Debby Lynn Ross, Michael Douglas, Antonio Banderas, Ewan McGregor, Julian Alcaraz, Eddie J. Fernandez a ďalší

Skrat (Haywire, 2011)Steven Soderbergh pokračuje v záľube obsadzovať do svojich filmov multihviezdnu zostavu hercov. Po Dannyho trinástke a Nákaze dokázal do deja opäť nasúkať úctyhodnú partiu slávnych mien. Ústrednou postavou je však vychádzajúca americká hviezdička známa z bojových MMA zápasov Gina Carano. Film na prvý pohľad zaujme svojim lacným digitálnym obrazom, ktorým režisér demonštruje pokleslosť a béčkovosť špionážne-akčného žánru. Svojich hrdinov vsádza do klasických špiónskych destinácií ako Barcelona, Dublin či Nové Mexiko. Typický akčný thriller však rozhodne nečakajte.

Oproti bežným bondovským príbehom ženská postava nie je zápornou, ale v podstate jedinou kladnou. Prevahu nad nepriateľmi nezíska svojim šarmom a intelektom, ale telesnými predispozíciami šampiónky extrémne drsného športu. Mallory Kane je zamestnaná v tajných službách. Postupne je zradená všetkými svojimi spojencami. A tu je práve priestor pre svižnú predstaviteľku nakopať všetkých svojich slávnejších kolegov. Film ako stvorený pre mužského diváka. Svojim prevedením balansuje medzi nízkorozpočtovým artom a nadupanou akčnou jazdou. Ponúka ženskú variáciu na trháky s Jasonom Bournom.

Skrat (Haywire, 2011) Skrat (Haywire, 2011)

Stroboskopicky zostrihané bojové sekvencie však režisér vymenil vďaka fyzickej kondícii hlavnej hrdinky za poctivé pästné súboje. Nebudú to slávni hereckí predstavitelia, ktorých si po čase z filmu budete pamätať. Bude to rodiaca sa akčná hviezda Gina Carano. Celý film si ukradla pre seba. Dej samotný nie je podstatný. Nečakané zvraty ani premyslené konšpirácie sa nekonajú. Vzťahy medzi postavami tiež nie sú dôležité. Ide len o to užívať si naplno pôvab ženskej hrdinky.

Priamočiaru pomstu vykonáva na rôznych kontinentoch a príbeh sledujeme retrospektívne. Premrznutá Mallory ho rozpráva svojmu spoluutečencovi počas jazdy autom po tom, čo v miestnom bistre zneškodnila mladého kolegu Aarona (Channing Tatum). Veriť sa nedá nikomu. Ani zdanlivo kolegiálnemu agentovi Paulovi (Michael Fassbender), ani úlisnému zamestnávateľovi Kennethovi (Ewan McGregor). Útočisko dočasne nájde u otca (Bill Paxton) v Novom Mexiku. Hra mocných si ju však nájde aj tam. Tých, ktorí ťahajú za pomyselné motúziky príbehu stvárnili skúsení Michael Douglas a Antonio Banderas.

Či Carano nadobudne status akčnej hviezdy, bude záležať od jej ďalších postáv. Príbehov s neohrozenou hrdinkou, ktoré nepôsobia hlúpo je žalostne málo. Soderberghov Skrat patrí k príjemným osvieženiam skostnateného žánru, v ktorom dominujú výhradne mužskí predstavitelia. Pohotová superhrdinka utiahne pomerne krátku filmová dĺžku celkom sama a napätie neutíchne počas celých 93 minút. Mrazivú atmosféru solídne dotvára hudba Soderberghovho dvorného skladateľa Davida Holmesa. Režisér sa o svoje videnie príbehu postaral aj doslovne. Okrem režisérskej stoličky totiž okupoval aj tú kameramanskú. Svojou optikou rozhodne diváka nenudí a retrospektívny spôsob rozprávania nepôsobí chaoticky.

Napriek snahe všetkých zúčastnených vytvoriť nevšedný zážitok, film nepôsobí dostatočne ohurujúco. Na plnej čiare vyhráva jej tohtoročný vydarenejší kolega Jeremy Renner v Bournovom odkaze. Čo do príťažlivosti scén, tak aj ucelenejším príbehom. Filmov s motívom pomsty je v histórii neúrekom. Skrat vám však v pamäti nadlho neuviazne. Hoci sa Carano snaží ozlomkrky. Ak bolo Soderberghovým cieľom diváka na krátko zaujať a pobaviť, misiu splnil. Tento titul pôsobí len ako akčná pauza medzi jeho ambicióznejšími projektmi. No stále pozerateľná pauza.