Krajina pôvodu: VB / USA

Réžia: Chris Noonan
Scenár: Richard Maltby Jr.
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: Nigel Westlake
Hrajú: Renée Zellweger, Ewan McGregor, Emily Watson, Matyelok Gibbs

Miss PotterLetné mesiace sú vyznačujú zvýšeným počtom blockbusterov, ktorých prvoradou úlohou je nalákať do kín čo najviac ľudí a tým pádom zarobiť poriadny balík peňazí. Občas sa medzi ne zamotá aj film, kde je prvoradejší príbeh než špeciálne efekty. To je aj prípad filmu Miss Potter, ktorý mapuje jedno životné obdobie najpredávanejšej spisovateľky detských knižiek všetkých čias. Malá poznámka na okraj – nemá to nič spoločné s Harrym Potterom.

Príbeh začína, keď má Beatrix Potter (Renée Zellweger) 32 rokov a odhodlá sa skúsiť šťastie so svojou knižkou vo vydavateľstve bratov Warneových. Síce ju neodmietnu, no neveria, že by mohla mať úspech s príbehmi zo zvieracej ríše, ilustrovanými jej vlastnými kresbami. Na starosť ju dostane najmladší z bratov Norman (Ewan McGregor) a je len otázkou času, kedy sa ich pracovný vzťah zmení aj na niečo hlbšie. No ich láske bude hodených do cesty ešte mnoho prekážok a spoločenská neprijateľnosť ženícha pre rodičov Miss Potter zďaleka nebude tou najväčšou. Veľkou oporou pri ich prekonávaní sa Beatrix stane Normanova sestra Millie (Emily Watson).

MissPotter MissPotter

Trvalo jedenásť rokov, kým sa Chris Noonan odhodlal natočiť ďalší film po mimoriadne úspešnom Prasiatku Babe a určite nesklamal. Aj keď si treba priznať, že s daným námetom a takými hercami, akých mal k dispozícii, to ani zle dopadnúť nemohlo. Film sa nesie v podobne príjemnom duchu ako Babe akurát tu miesto hovoriaceho prasiatka ožívajú kresbičky populárnej detskej autorky. Nejde o nič neobvyklé u životopisných filmov spisovateľov, keďže ich fantázia je výrazne bohatšia ako u ostatných ľudí. Stačí si spomenúť na nádherný príbeh autora Petra Pana Hľadanie Krajiny-Nekrajiny. Zo začiatku sa to teda javí ako milý rodinný film, ktorý postupne prechádza do romantického žánru.

Čo sa týka tejto romantickej roviny, je príjemné sledovať, ako to Renée s Ewanom spolu pristane. Po Kašlem na lásku je to už ich druhé spoločné filmové vzplanutie citov a možno sa v tomto smere rysuje adekvátna náhrada za dvojicu Tom Hanks – Meg Ryan. Okrem toho, že medzi nimi funguje tá správna chémia, obaja sú aj skvelí herci, čo Renée dokazuje svojim bezchybným anglickým akcentom, akým neoplýva určite žiadna iná Texasanka. Nie je to jej prvé stretnutie s britským filmom, takže sa niet čomu čudovať. Trošku mi však vadil ten jej typický úškrn v tvári, ktorého sa nezbavila takmer počas celého filmu, čím mi občas pripomenula Bridget Jonesovú. Ewan taktiež celú dobu pôsobil veľmi milo až rozšafne, no k nejakému výraznému hereckému prejavu sa vzhľadom na množstvo poskytnutého priestoru nemal šancu dostať. Stihne však aj niečo zanôtiť a tí, čo videli Moulin Rouge vedia, že jeho spevácke schopnosti sa minimálne vyrovnajú tým hereckým. O niečo viac priestoru mala Emily Watson a patrične to aj zúžitkovala, ba miestami možno aj zatienila samotnú Renée.

MissPotter MissPotter

Nepredpokladám, že by tento film rozhádzal rebríček vašich najobľúbenejších filmov, no po jeho skončení budete mať príjemný pocit z dobre strávenej hodinky a pol. Navyše keď máte slabosť pre prostredie staroanglickej aristokracie s ich zastaranými spôsobmi a názormi, tak si Miss Potter naozaj užijete. Alebo aspoň spoznáte ďalšiu významnú osobnosť, o ktorej ste možno ani netušili, že existovala (ako to bolo v mojom prípade). Až vďaka takýmto filmom sa dá spoznať, čo sa skutočne skrýva pod povrchom zdanlivo bezstarostného života nejakej významnej osobnosti a je až neuveriteľné, akými zložitými životnými etudami si museli niektorí prejsť a že ani oni nie sú ušetrení rôznych problémov a bolesti, len preto, že sú slávni. Veď nie nadarmo sa hovorí, že najlepší scenárista je sám život.

/