Minutáž: 105 minút

Réžia: Scott Hicks
Scenár: Carol Fuchs
Kamera: Stuart Dryburgh
Hudba: Philip Glass
Hrajú: Catherine Zeta-Jones, Aaron Eckhart, Abigail Breslin, Patricia Clarkson

IbaNaObjednavkuVyzerá to tak, že toto leto nebudú kuchyni šéfovať len potkany. Catherine Zeta-Jonesová si totiž po pôrode chvíľu oddýchla, aby sa s chuťou opäť vrhla na filmovanie a porodila ďalšie (tentoraz filmové) dieťa. Ktovie či naň budú rodičia hrdí, pretože nie je veľmi inteligentné a trpí cukrovkou. Iba na objednávku (No Reservations).

Kate Armstrongová (Zeta-Jonesová) je šéfkuchárkou v luxusnej reštaurácii na Manhattane. (Až taká luxusná, že nikto z personálu nenosí na hlave šatku – zrejme nikomu ani vlások nevypadne. Mať tak ich šampón…) Snaží sa mať veci pod kontrolou a všetko musí byť bezchybné. Je tak pohltená prácou, že nemá na nič iné čas. A ani si neuvedomí, aký osamelý a prázdny život žije. Potom ako zomrie jej sestra pri autonehode, musí sa postarať o jej dcéru Zoe (Abigail Breslinová), čo jej úplne nabúra každodenný stereotyp. A čo už by to bol za romantický film, aby sa nezjavil aj nejaký ten fešák strapatý, ktorý bude presným opakom Kate – temperamentný a bezprostredný Nick (Aaron Eckhart). Veru, hollywoodski šéfkuchári sa podobajú skôr na rýchle občerstvenie ako na luxusnú reštauráciu, a preto si asi nezlomíte hlavu na tom, ako to celé dopadne.

Iba na objednávku je remake nemecko-talianskeho filmu z roku 2001 Recept na lásku od nemeckej režisérky a scenáristky Sandry Nettelbeck. Americkú verziu natočil Scott Hicks (zaujal najmä filmom Žiara) podľa scenára Carol Fuchsovej. A je vidieť, že európsky námet a americké spracovanie sa tu trochu bijú. Americký vplyv je spočiatku trochu v úzadí, ale postupne začne získavať prevahu a na konci už úplne prevládne „Amerika“. Úvod vyzerá skôr ako rodinná dráma a nie romantický film. Čím viac sa blíži záver, tým viac sa objavujú scény plné sviečok, ohníka v krbe, patričnej hudby a hladina cukru začne nebezpečne stúpať. (Tým nechcem povedať, že európske filmy nemôžu byť strašné gýče – stačí si v stredu večer zapnúť televíziu a o kvalitnú nemeckú romantiku nie je núdza.)

IbaNaObjednavku IbaNaObjednavku

Aj keď je Iba na objednávku označovaný ako romantická komédia, tých komediálnych prvkov až tak veľa prítomných nie je. Skôr sa dá hovoriť jednoducho o romantickom filme. Sú tu samozrejme prítomné aj vtipné momenty, len je ich oveľa menej ako by sa možno čakalo. Ale ktovie, možno sa niekto pobaví aj na scénach dievčaťa smútiaceho za svojom zosnulou matkou. Takže žiadne britké dialógy medzi ústrednou dvojicou sa nekonajú. Film je skôr zameraný na hlavnú postavu a jej postupnú premenu zo sterilného života a posadnutosti po dokonalosti a niečomu prirodzenejšiemu. Chýbajúci humor by problém nebol, pretože sa oň tvorcovia ani príliš nesnažili. Horšie je, že namiesto toho sa dočkáme len sentimentu, nudy a štipky gýču. Vyzerá to, akoby Nora Ephron spravila remake Kieslowského Modrej. Tí, ktorým by sa páčil Kieslowski to budú považovať za banálne, a tí druhí za nudné.

Jeden z hlavných problémov treba hľadať medzi hercami. A najlepšie je začať hlavnou postavou. Catherine Zeta-Jonesová sa možno dobre cíti v nenáročnom Zorovi, ale oveľa komplexnejšiu postavu Kate je zjavne nad jej sily. Keďže je to film hlavne o nej a ona nepôsobí vôbec prirodzene, ťažko sa s ňou stotožníme a dej nás prestáva zaujímať. Naopak „malá miss“ Abigail Breslinová znovu dokázala, že je výrazným talentom a určite o nej ešte budeme počuť. Tretí do partie Aaron Eckhart vytvoril postavu, ktorá presne zapadla do priemeru filmu. Smiešne na jeho postave je to, že v pôvodnom filme mal predstavovať práve jeho taliansky temperament kontrast k sterilnému životu hlavnej postavy. Aj Nick miluje taliansku kuchyňu, počúva talianske árie, len tie jeho blond vlasy…

IbaNaObjednavku IbaNaObjednavku

Ak hľadáte pohodový a príjemný film s jemným a nevtieravým humorom na strávenie letného večera, Iba na objednávku má od toho trochu ďalej, než by bolo milé. Lenže pohľad do programovej ponuky hovorí, že v rámci svojho žánru tam veľa konkurencie nemá. Nie je vyslovene pokazený, ale keby hlavnú postavu hrala lepšia herečka, mohol dopadnúť oveľa lepšie.

/