Rok: 2010

Réžia: Laurent Tirard
Scenár: Alain Chabat, René Goscinny, Sempé, Laurent Tirard, Grégoire Vigneron
Kamera: Denis Rouden
Hudba: Klaus Badelt
Hrajú: Maxime Godart, Valérie Lemercier, Kad Merad, Sandrine Kiberlain, François-Xavier Demaison, Michel Duchaussoy, Daniel Prévost, Michel Galabru, Anémone, François Damiens, Louise Bourgoin a iní

Mikulášove šibalstváPôvab je charakteristikou, ktorou je francúzska kinematografia častovaná nezriedka. O tom, že tento prívlastok jej právom patrí, vás zaiste presvedčí i rodinná komédia nenápadného režiséra Laurenta Tirarda. Úsmevná snímka nostalgicky situovaná do jednoduchších 50-tych rokov minulého storočia si skrze oči malého Mikuláša berie na mušku zbytočne zložitý a márnivý svet dospelých, ktorý vystavuje nenútenej kritike. A ako to robí? Cez poeticky jednoduché a až smiešne čierno-biele hodnotenia nechápavého dieťaťa, ktoré sú vo svojej podstate tie najpravdivejšie.

Mikulášov svet sa otrasie v základoch, pretože sa domnieva, že mu do rodiny pribudne brat. Veď keď je jeho otec milý k mame a dokonca bez reptania vynesie smetie, čo iné to môže znamenať? Zmätený rozprávkou o Palčekovi sa obáva, že ho rodičia opustia v lese, keď sa malý brat zjaví. Jediné, čo mu ostáva je líškať sa mame a vymýšľať so svojimi kamarátmi najnemožnejšie spôsoby, ako katastrofe zabrániť. Mikuláš je ale primalý na to, aby chápal, že veci, čo sa dejú u nich doma, sú iba sprievodnými znakmi paniky a príprav na večeru so šéfom jeho otca.

Mikulášove šiblastvá Mikulášove šiblastvá

Autor literárnej predlohy, René Goscinny, napísal krásne groteskné postavy počnúc deťmi všetkých tvarov a odrôd, ktoré spája spoločná túžba po dobrodružstve a končiac učiteľkou, vychovávateľom či Mikulášovymi rodičmi, ktorí parodujú samých seba. Hovoriť o majstrovstve hercov, ktorých jemné gestá vyvolávajú veľmi vďačný smiech, je zbytočné. Môžeme byť iba spokojní, že sa tvorcom podarilo nájsť takú skvelú zbierku mladých hviezdičiek i osvedčených hercov. Hoci snímka sleduje najmä mladé chlapčiská, kresba postáv minority dospelých hercov nie je zatlačená do úzadia. Spomedzi „veľkých“ hercov spomenieme Sandrine Kiberlainovú v úlohe učiteľky, François-Xaviera Demaisona ako mierne komplexmi obopínaného vychovávateľa, Valérie Lemercierovú v roli Mikulášovej mamy, ktorej sekundoval Kad Merad, ktorý môže byť divákom povedomý zo známej a úspešnej snímky Slávici v klietke.

Vtedy len pre desaťročného Maxima Godarta bola úloha Mikuláša prvou na striebornom plátne. Spoločnosť mu robili úžasní mladí herci, ktorých mená možno vedieť nikdy nebudete, no po pozretí komédie si ich nadlho zapamätáte. Ani rodičia sa nemusia obávať jedednapolhodinového obhrýzania nechtov, zatiaľ čo sa ich ratolesti zabávajú. Nápaditý príbeh a situácie nenechajú nikoho (až na zriedkavé chvíle) oddýchnuť a dôkladne precvičia ústne svalstvo. Čo si na tomto filme cením viac, než čokoľvek iné, je, že sa nesnaží dospelým divákom prepašovať popkultúrne či nevhodné odkazy, ktoré majú deti vyfiltrovať svojou neznalosťou či nezrelosťou. Za to Mikulášove šibalstvá zaiste vďačia viac ako päťdesiatročnej predlohe.

Príbeh malých uličníkov si Vás získa. Mikulášove šibalstvá spájajú hodnotné zložky zaobalené peknou kamerou a sú predpokladom na dobre strávený čas. Za pravdu mi dáva i nominácia na francúzsku filmovú cenu César za najlepšiu adaptáciu.