Universal Pictures

Filmy o bežných ľuďoch vedia nakrúcať americkí a britskí filmári asi najlepšie. Ich čaro spočíva prevažne v uveriteľných a silných charakteroch, pričom na tom, čo sa deje okolo nich, až tak nezáleží. Nie sú to hrdinovia, ale obyčajní ľudia, často z robotníckej triedy. Ako kulisa sa pre takéto príbehy akosi prirodzene hodia staré anglické priemyselné mestá, ale aj americké Nové Anglicko im dodáva veľmi podobnú atmosféru.

Manchester by the Sea

2016 / 137 min. / MP 12

Kenneth Lonergan
Kenneth Lonergan
Ústrednou postavou americkej drámy Miesto pri mori (Manchester by the Sea) je ešte stále mladý údržbár Lee Chandler (Casey Affleck), ktorý pred pár rokmi v opitosti zavinil požiar, pri ktorom zahynuli jeho tri deti. Nikto ho za to neobviňoval, okrem manželky. Nasledoval rozvod a Lee odišiel do Bostonu. Jeho okolie prejavovalo totiž pre neho až príliš veľa pochopenia. Po rokoch sa do malého prímorského mestečka Manchester by the Sea vracia kvôli staršiemu bratovi Joeovi (Kyle Chandler), ktorý umiera v nemocnici. Nečakane sa tak musí postarať o jeho syna Patricka (Lucas Hedges).

Vzťah uja a synovca je motorom celej snímky. Musia sa vyrovnať so smrťou Joea, ale aj si k sebe opäť nájsť cestu. Doprevádza to množstvo skvelého humoru, ktorý sa zakladá na úplne bežných situáciách, ako je cesta do pohrebnej služby. Humor však ide v ruka v ruke so smútkom a dojemnosťou, nie však lacnou a prvoplánovou.

Od krimidrámy Gone Baby Gone nikto nemohol pochybovať o hereckom talente Caseyho Afflecka, ktorý bol dlho v tieni svojho staršieho brata. Postava Leeho mu, ako už isto viete, vyniesla jeho prvého Oscara za najlepší mužský herecký výkon. Bezpochyby zaslúžene. Samozrejme, do tejto postavy sa hodil typovo, ale podáva tú výborný a nesmierne vyrovnaný výkon, pričom je často dôležitejšie to zahrané a priamo nevypovedané. S postavou sa zžil na tej hlbšej, vnútornej úrovni.

Universal Pictures

Za to patrí veľká zásluha aj scenáristovi a režisérovi Kennethovi Lonerganovi, ktorý za scenár získal tiež svoj prvého Oscara. V minulosti napr. napísal Gangy New Yourku (2002). Viacero kritikov a aj divákov mu v prípade Miesta pri mori vyčítali Leeovu východiskovú situáciu, ktorá je trošku pritiahnutá za vlasy. Film ju však dávkuje postupne, v sérii flashbackov, takže to nenarúša divácke prežívanie príbehu. Je to však dôležité pre pochopenie hlavnej postavy a jej motivácii.

Miesto pri mori je film o smútku, ktorý je tak veľký, že sa nedá prekonať. Je to aj film o dvoch ľuďoch, ktorí sa potrebujú pohnúť ďalej. Ideálne spolu. Ešte viac je to však film o mužovi, ktorý potrebuje trest. Nedostal ho od štátu, od komunity, od rodiny a ešte aj bývalá manželka sa mu neskôr za svoju prirodzenú a celkom správnu reakciu ospravedlní. Lee sa tak trestá sám a urobí si zo života svoje vlastné väzenie.

Kenneth Lonergan nakrútil drámu, na ktorú sa dúfam nezabudne. Miesto pri mori je mimoriadne hlboký film, ktorý vám môže o ľuďoch veľa povedať. A tentoraz to nie je len zbytočná fráza.