Krajina: Slovensko

Réžia: Peter Bebjak
Scenár: Peter Lipovský
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: Juraj Dobrakov, Tamás Szarka (Ghymes)
Hrajú: Szidi Tobias, Attila Mókoš, Peter Nadaždi, György Cserhalmi a ďalší

Marhuľový ostrovMartin Bebjak vracia do slovenského filmu prostredníctvom Marhuľového ostrova dedinského hrdinu. Už bolo na čase. Za posledné roky sa v domácej kinematografii striedali historické námety s mestskými príbehmi súčasnosti. Niežeby boli nevyhnutne takéto námety zlé, no keď som zhliadol Marhuľový ostrov, uvedomil som si, že presne to nášmu filmu chýbalo.

Za miesto diania si vybral juhoslovanskú dedinku a tému zvolil na prvý pohľad celkom jednoduchú: lásku. No okolo nej rozbehol príbeh nevery, neskonalej túžby, vernosti, zrady a tradičných rodinných hodnôt. Ak by ste čakali, že sa tu bude vo veľkom riešiť slovensko-maďarská otázka, nedočkáte sa. Marhuľový ostrov rieši reálne problémy dedinského človeka súčasnosti a otázka jazyka nie je skutočným problémom spolužitia.

Režisérovi sa podarilo sprostredkovať verný obraz dediny a v líniach príbehu sa ponára hlboko do psychológie dedinského človeka, ktorý sa od toho mestského veľmi zásadne líši. Veľkomešťan rieši svoje problémy nahlas. Chce sa o nich rozprávať, zaoberať sa nimi, dokonca sú ochotní za to niekomu platiť (psychoterapeut). Dedinčan o problémoch zo zásady nehovorí. Buď koná, alebo mlčí a uzatvára sa do seba. Bez slov sa vyrovnáva s pocitmi viny, dusí v sebe túžby a prežíva vnútorný konflikt. V tomto režisérovi do značnej miery pomáhajú herci, konkrétne Szidi Tobias, Attila MokosPéter Nádasdi. Všetci traja podávajú vo svojich rolách výnimočný a presvedčivý výkon.

Marhuľový ostrov Marhuľový ostrov

Okrem príbehu a psychológie by som rád vyzdvihol aj vizuálnu stránku Marhuľového ostrova. Martin Bebjak sa hrá so svetlom, slnkom, tieňmi a farbami. Často volí netradičné uhly snímania a vkladá niekoľko predelových obrazov, ktorých úlohou je snáď predovšetkým nasýtiť oko diváka. Dodáva tak celému filmu poetický nádych.

Aby som však iba nechválil, musím poukázať na jeden veľmi podstatný nedostatok filmu. Mne chýbalo logické zdôvodnenie rozbehu hlavnej zápletky. Prvú polhodinu som sa často pýtal, čo tam tá žena robí, prečo si ju tam nechávajú a o čo jej ide. Ak sa prehryziete touto časťou, ktorá vás ale na druhej strane aspoň niekoľkokrát rozosmeje, čaká vás skutočný filmový zážitok, ešte k tomu aj slovenský!