Minutáž: 107 minút

Réžia: J.C. Chandor
Scenár: J.C. Chandor
Kamera: Frank G. DeMarco
Hudba: Nathan Larson
Hrajú: Kevin Spacey, Paul Bettany, Jeremy Irons, Zachary Quinto, Simon Baker, Demi Moore, Stanley Tucci, Mary McDonnell, Penn Badgley a ďalší

Margin Call (2011)Globálna recesia ekonomiky, ktorá zachvátila svet v roku 2008, nám sosá vitamín € z peňaženiek dodnes a zrejme tomu istú dobu nebude inak. Avšak tak vďačná téma je vodou na mlyn filmového priemyslu. Aj vďaka tomu sme boli doteraz okrem neistoty obdarovaní aj pokračovaním kultového Wall Street či precíznym dokumentom Inside Job. Najnovšie z témy čerpá režijne i scenáristicky neznámy J.C.Chandor, ktorý nás zavedie na bezprostredný začiatok krízy. Prináša so sebou najsilnejšiu zostavu hereckých és, akú je možné vidieť za poslednú dobu na striebornom plátne, komorne dusnú atmosféru a nomináciu na Zlatého leva z tohtoročného festivalu v Berlíne.

Zatiaľ čo Wall Street využil potenciál témy len okrajovo, Chandor poníma látku z iného uhla. Celá dejová línia sa odohráva počas niekoľkých hodín prostredníctvom nemenovanej korporátnej firmy, ktorá má práve za sebou likvidáciu drvivej vačšiny pracovných miest. Mladý Peter Sullivan (Zachary Quinto) dostáva do rúk súbor obsahujúci prácu vyhodeného Erica Dala (Stanley Tucci) a zisťuje veľmi nepekné skutočnosti o stave financií firmy, ktoré ju môžu doslova vymazať z mapy biznisu. Vrchné šéfstvo vidí len jedno radikálne východisko – hop alebo trop. No ich Margin Call, teda megavýpredaj, môže odštartovať lavínu dominového efektu hypokrízy.

„What’s the time? 2:15. Fuck me, fuck me!“ Jared Cohen.

Margin Call (2011) Margin Call (2011)

Je nad slnko jasné, ako sa zapeklitá situácia vyvinie, kedže sa zakladá na skutočných a verejne známych udalostiach. No dôležité je jadro tejto sondy do prológu temných časov. Margin Call nastavuje zrkadlo stavu našej spoločnosti, v ktorej sa nenásytní bankári menia doslova na mamonárov a ľahostajná populácia na nezodpovedných hlupákov. Scenáristicky sa neukája priamym obviňovaním, ale jemne poukazuje na individuálnu chybu oboch strán barikády. Kladie dôraz na hŕstku šokovaných investorov, ktorí si uvedomujú vážnosť situácie a logicky si zachraňujú svoje krky. Jednotlivé ústráchané moduly ich sebeckého konania sa nedajú racionálne vysvetliť, na mieste je len pravidlo „kto prv príde – ten prv melie“. Koniec koncov, veď ide (až) o prachy!

„They do not lose money“ Will Emerson

Samotné postavy sú síce normálni ľudia, ale morálnosť ich rozhodnutí sa pohybuje vo sfére vyššieho zla. Jediná iskrička nádeje na strane dobra je prítomná u Sama Rogersa (Kevin Spacey), ale v kontexte vyznie tuctovo, nehovoriac o dejovej línii jeho psa. Niektorí kravaťáci sa ani nevyznajú v tom čo robia a tak to potom naozaj vyzerá, ako keby pod tým drahým oblekom bola len prázdna hlava, ktorá vám o polnoci na streche budovy vykecá, na čo minula dva o pol milióna dolárov zarobených uplynulý rok. Čo samozrejme nie je dozaista pravda, film si touto cestou len zľahčuje vykreslenie prostredia pre diváka.

„Be carefull“ Eric Dale.

Margin Call (2011) Margin Call (2011)

Chandor je v pozícii nováčika obklopeného veteránmi, ale vierohodné vykreslenie priestoru v ktorom sa pohybujú riadi pevnou rukou. Budované napätie často pretkáva dlhými pauzami, ktoré podtrhujú dusnú atmosféru. Film sa odohráva poväčšine v interiéri a stiesnený priestor kancelárií pridáva na výslednom efekte strachu z nadchádzajúcich udalostí. Na škodu filmu je však fakt, že spomínané pauzy sú občas enormne dlhé, čím sa tvoria hluché miesta. Samozrejme je prítomné i pohrávanie sa s filozofickou dilemou na tému „čo bude s národom?“. Tá v širšom merítku vytvára rovinu analyzovania súčasnej situácie z pohľadu diváka. No v útrobách filmu je hravo zahrabaná pod zem hlavne Willom Emersonom (Paul Bettany), ktorý najviac pripomína šablónu finančného žraloka.

„Remember this day, boys. Remember this day.“ Sam Rogers.

Zvučné mená padli na úrodnú pôdu a tak sa z obsadenia stáva najpozoruhodnejší prvok. Charizma a herecký prejav idú ruka v ruke s postavením vo firme – šéf má vždy navrch nad svojimi podriadenými a tým pádom sa nestane, že by napríklad Zachary Quinto ovládol scénu s najvyšším bosom Jeremy Ironsom. Navyše im Chandor vkladá do úst dialógy, ktoré sú nielen nabité impulzom a neistotou, ale miestami aj mimoriadne zábavné. Zavše sa treba tešiť na Spaceyho vychutnané „what“ alebo „f**k me“ Simona Bakera. Dokonca i postrehnutelné náznaky improvizácie sú úsmevné nielen pre diváka, ale i hercov samotných.

Margin Call (2011) Margin Call (2011)

„Be first. Be smarter. Or cheat.“

Bohužiaľ film zatiaľ nebol nasadený do slovenskej distribúcie, ale v prípade jeho výskytu netreba váhať. J. C. Chandor ako debutant miesi v štvormiliónovom rozpočtovom kotli výdatnú porciu vyperličkovaných dialógov, hereckej smotánky a dusí nás atmosférou počiatočného pádu burzy. Ako filmár sa ukazuje byť veľmi schopný a tento debut je pre neho úspechom. Treba sa už pomaly tešiť na jeho nasledujúci projekt.