Krajina: Česká republika

Réžia: F.A. Brabec
Scenár: Miroslav Adamec
Kamera: F.A. Brabec
Hudba: René Rypár, František Moravec
Hrajú: Lucie Bílá, Karel Roden, Jiří Mádl, Amélie Pokorná, Matěj Převrátil, Bolek Polívka, Eliška Balzerová, Dara Rolins, Nina Divíšková, Arnošt Goldflam, Anna Stropnická, Nikol Moravcová a ďalší

V perine (V peřine, 2011)Ružová, modrá, červená, pesničky, kostýmy, známe tváre… Plus „nejaký“ ten dej. Asi takto by sa dal v skratke charakterizovať český 3D muzikál V perine so snahou tvorcov ohúriť diváka. Výsledok? Neskutočná nuda a absolútny nezmysel.

V perine je dôkaz, že forma nestačí, ak sa príbeh stráca. Tvorcovia očividne odsunuli dej v rebríčku dôležitosti až na deväťdesiatedeviate miesto, v domnienke, že farebné scény, tančeky a poletujúce 3D perie postačia. A pritom námet bol výborný. Škoda. Nevyužili jeho potenciál.

O čom mal film byť? Na námestí sa nachádza čistiareň peria, oproti nej má kabinet vykladačka snov Hilda. Dedko, ktorému čistiareň patrí, objaví spôsob, ako z perín odfiltrovať zlé sny. Ľuďom v okolí sa začnú snívať len tie pekné. S nimi však za vykladačkou snov nechodia a ona je bez práce. Dedko odrazu záhadne zmizne v perine a celú rodinu čaká podľa distribútora „dobrodružstvo, o ktorom sa nikomu ani nesnívalo. Boj s pani Hildou a boj o sny a so samotnými snami vyvrcholí v magickom vankúšovom svete priamo v perinách.“ Popis sa však na skutočný „dej“ filmu akosi nechytá. Ide o zlepenec nesúvisiacich scén, kde sa stráca príbeh a chýba akékoľvek napätie. Film chce byť zábavný, ale po obsahovej stránke je nudný.

V perine (V peřine, 2011) V perine (V peřine, 2011)

Potom, ako dedko zmizne, Hilda svojou čiernou perinou pokazí čistiaci stroj, ten exploduje a vypustí von všetky sny. Dobré aj zlé. Medzi nimi je aj sen mladíka Karola (Jiří Mádl) – krásna dievčina z plagátu. Tu sa film začína nekontrolovateľne zamotávať. Logika absentuje. Prečo sa nikto nečuduje, že dedko zmizol? Prečo ho nik nehľadá? Čo robí otec v mrazničke? Prečo Snová dievčina (Nikol Moravcová), ako vypustený sen paralelne behá v Jiřího snoch aj v reálnom svete vo svojej fyzickej podobe? Zvláštne je, že na konci filmu sa mama (Lucie Bílá) odrazu čuduje dedkovmu čistiacemu vynálezu. Nadšene a prekvapene zvolá: „I tohle naše čistička uměla?.. Jo, proto se každému tak dobře spalo!“, a to napriek tomu, že mali celý čas napísané na tabuli pri vchode: „Vyčistíme vaši peřinu i od zlých snů.“

Aby som filmu priveľmi nekrivdila, treba uznať, že jeho výtvarná stránka je zvládnutá bravúrne. Nádhernými farbami a prepracovanou scénou si bezpochyby získa minimálne detských divákov. Postavy však pôsobia umelo. Sú príliš karikatúrne stvárnené, miestami až infantilné (najhoršie je na tom asi Jiří Mádl), čo v konečnom dôsledku až tak nevadí, ak je film určený primárne pre deti. Horšie je to s choreografiou. Pripomína totiž nacvičené „tančeky“ škôlkarov v štýle: zdvihnem jednu ruku, zdvihnem druhú ruku, podskočím doprava, podskočím doľava. A to aj bez synchronizácie. Tá chýba aj v prípade zvuku a otvárania úst.

Scenár pôsobí, akoby ho písalo päťročné dieťa. Hudba je skvelá, ale texty zas slabé, často aj mimo témy. Napríklad pesnička Skok je víc než krok, pieseň od skupiny Kabát – Peří, prach a broky, ktorú pravdepodobne tvorcovia zakomponovali do filmu iba preto, že sa v nej asi päťkrát spomenie slovo „peří“. Z nepochopiteľného dôvodu sa vo filme niekoľko krát spieva aj o pive.

Snová dievčina na otázku detí, či sa dá zmiznúť v perine, odpovedá: „V peřině se dá úplne všechno.“. „Skvelý“ ťah scenáristu. Ak pozornosť rodičov, ktorí so svojimi ratolesťami navštívili kino, neudrží iba farebnosť filmu, čo je dosť pravdepodobné, možno sa to podarí práve týmto dvojzmyselným narážkam. Opäť sa ponúka otázka: Pre koho je vlastne film určený? Najzarážajúcejší je text „pomsta je správná, když důvod svůj máš…“, ktorý spieva rozhorčená rodina v hneve na Hildu, pretože im zničila stroj na čistenie peria. Keďže text vložili do úst postáv, ktoré vystupujú ako kladné, je predpoklad, že detskí diváci budú tieto názory považovať za správne.

Hviezdne obsadenie muzikálu ruka v ruke s výtvarným prevedením držia film nad vodou. Aby to nevyzeralo, že sprcha kritiky padá na celý film, treba pochváliť hercov a ich snahu, pretože robili, čo mohli. A v žiadnom prípade nesklamali, práve naopak, pomohli filmu ako-tak vyvážiť zlý scenár. Osobitne treba vyzdvihnúť detské herecké výkony a spev Lucie Bílej, ktorá to opäť ťahala. A to doslova.

Z muzikálneho filmu V perine je zjavná ambícia ohúriť, tvorcovia ho však zabili nepremysleným, nezmyselným dejom a nevyužitým námetom. Forma prevláda nad obsahom, nehovoriac o zlom scenári. Bizarné scény, zvláštny druh reality… Napriek tomu, že žáner umožňuje všakovaké „úlety“, toto je priveľa. Aj rozprávka musí byť postavená na určitej dejovej línii. Zdá sa, že film demonštruje možnosti modernej techniky v štýle „aha, aj my to vieme!“ V konečnom dôsledku však ide o trojrozmerný film, ktorému chýba ten hlavný rozmer – príbeh.