Michal Klembara

Locke

2013 / 85 min. / MP 15
Veľká Británia

Steven Knight
Steven Knight
Britská dráma Locke je jedným z tých filmov, ktoré na celej čiare dokazujú, že pre nakrútenie výborného filmu nepotrebujete nič viac ako nápad a schopnosť napísať kvalitný scenár. Režisér a scenárista Steven Knight to tentoraz mal a k tomu navyše skvelého Toma Hardyho, s ktorým už spolupracoval pri seriáli Peaky Blinders (ak nepoznáte, rozhodne stojí za pozornosť). Vznikla tak netradičná snímka, ktorá by mohla na prvý pohľad nudiť, ale naopak, je prekvapivo napínavá.

Celý film sa odohráva v aute, v ktorom sedí len jeden človek – Ivan Locke (Tom Hardy). Popredný odborník na betón a zakladanie stavieb vyráža na nočnú jazdu do Londýna. Na začiatku nevieme, čo sa deje, čo opúšťa a kam sa tak ponáhľa. Jeho životnú situáciu nám postupne odhaľuje séria telefonátov s niekoľkými ľuďmi – kolegom z práce, šéfom, manželkou, či deťmi.

Ako už naznačuje táto skladba protagonistov na druhej strane telefónnej linky, pôjde o výsostne osobné problémy. Žiaden útek pred mafiou, políciou, či niečim podobným. Len jeden muž a jeho cesta od svojho naozaj dobrého života nevedno kam.

Herecký výkon Toma Hardyho je samozrejme pre film kľúčový, ale neostáva osamotený. Aj ďalší herci, aj keď ich len počujeme a to ešte v mierne zdeformovanej telefónnej variácii, neostali pred jeho brilantným výkonom v závoze. Tí, ktorí dostali väčší priestor, totiž rovnako ako Hardy patria medzi britskú hereckú špičku, ak nie vo filme a v televízií, tak v divadle. Spomenúť treba najmä Ruth Wilson a Oliviu Colman.

Locke © 2013 Lionsgate

Film by sa dal označiť za pomerne experimentálny a to nie len svojou jednoduchosťou, ale aj po technickej stránke. Nakrúcaný bol totiž v reálnom čase. Cesta do Londýna trvá hrdinovi hodinu a pól a toľko má aj samotný film. Štáb si urobil len malé prestávky na výmenu pamäťových kariet v kamerách. Ivan Locke teda takmer celú cestu telefonuje (vďaka Ti, handsfree).

Locke môžem len odporúčať. Výborné herecké výkony, kvalitné dialógy i monológy hlavnej postavy a napätie vytvárajú netradičný zážitok. Prekvapuje najmä to ako sa dala jednoduchou formou spracovať jednoduchá záplatka do naozaj silného a hlbokého filmu.