Minutáž: 150 minút
Krajina: USA | India

Réžia: Steven Spielberg
Scenár: Tony Kushner, Doris Kearns Goodwin
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Adam Peters
Hrajú: Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strathairn, Joseph Gordon-Levitt, James Spader, Hal Holbrook, Tommy Lee Jones, John Hawkes, Jackie Earle Haley, Bruce McGill, Tim Blake Nelson, Joseph Cross, Jared Harris a ďalší

Lincoln (2012)Je to len pár mesiacov, čo sme mohli vidieť v kinách iný film o Lincolnovi, tam sa však z najvýznamnejšieho amerického prezidenta stal lovec upírov. Tentoraz už ide o serióznu životopisnú drámu pod taktovkou Stevena Spielberga nominovanú na 12 Oscarov, ktorá sa zameriava na posledné mesiace Lincolnovho života, kedy urobil na tú dobu veľmi odvážne rozhodnutie, hraničiace až s nemožným – zrušiť otroctvo v celých Spojených štátoch.

Píše sa rok 1864 a vojna Severu proti Juhu sa s pribúdajúcimi víťazstvami Únie chýli k svojmu koncu. Stupňujú sa mierové vyjednávania, no tie stroskotávajú na požiadavke neprijateľnej pre otrokárske štáty Konfederácie – na oslobodení všetkých otrokov. Prezident Únie Lincoln (Daniel Day-Lewis) sa preto rozhodne pre strategicky najprijateľnejšie riešenie, počkať s ukončením vojny, aj za cenu ďalších obetí a najskôr zrušiť otroctvo v Kongrese 13. dodatkom k ústave, po ktorého ratifikácii sa už kapitulujúce južanské štáty budú musieť tomuto dodatku podriadiť a otroctvo zrušiť. Väčšina členov Kongresu však nezdieľa jeho zápal pre skoncovanie s otroctvom, a tak ho čaká strastiplná cesta za získaním väčšiny za pomoci ministra zahraničia Sewarda (David Strathairn) a člena radikálnych republikánov Stevensa (Tommy Lee Jones).

Veľký počet nominácií na Oscara a množstvo ďalších ocenení spravidla dosť napoviedia o kvalitách filmu, tak ako aj v tomto prípade. Už len to, že je pod ním podpísaný jeden z najvýznamnejších režisérov všetkých čias, ktorého filmárska precíznosť je príznačná pre každý jeho film, dáva istotu kvalitného diela. Po Amistade (1997) sa Steven Spielberg znovu vrátil k téme otroctva, ktoré je temnou stránkou amerických dejín a to priamo k tomu najzásadnejšiemu okamihu, ktorý znamenal jeho koniec. Práve tým, že sa film sústreďuje len na určité krátke obdobie a nie na celý Lincolnov život, sa môže zdať, že dej plynie príliš pomaly. Nie každého diváka dokážu zaujať politické dialógy tej doby v spojení s Lincolnovými monológmi. Scenár je však dielom nositeľa Pulitzerovej ceny Tonyho Kushnera, takže si môžeme byť istí, že žiadna vyrieknutá veta nie je navyše, ale každá má svoj význam a spolu tvoria silný príbeh, ktorý nedokáže ani na sekundu nudiť. Zaujímavým spestrením sú korupčné politické praktiky, vďaka ktorým nám vtedajśia doba nepríde až taká vzdialená, ale aj poodkrytie nie vždy ideálnych rodinných vzťahov v Bielom dome, ktoré poukazujú na to, že aj táto výrazná osobnosť histórie bola len človekom ako my ostatní.

Lincoln (2012) Lincoln (2012)

Nielen scenár sa dá považovať za bezchybný, rovnako dokonalé sú kamera, výprava, či kostýmy, no špeciálnu pozornosť si zaslúžia herecké výkony. Štvorica držiteľov Oscara Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strathairn a Tommy Lee Jones sa vám postará o naozaj silný zážitok a hlavne v prípade Day-Lewisa sa pripravte na najlepší herecký výkon roka, ak nie desaťročia. Toto všetko sa ale dalo tušiť už dávno dopredu, a tak sa to môže teraz niekomu máliť, no len ťažko sa ešte niečo dalo na tomto filme vylepšiť, aj keď tú dokonalosť môže niekto brať ako Oscarový kalkul. Historické veľkofilmy o významných osobnostiach ale už asi iné nebudú, vo väčšine prípadov sa vyznačujú kvalitným spracovaním, ktoré sa nedá členmi Akadémie prehliadnuť. Dôležité však je, ako zapôsobia na diváka, či mu dokážu sprostredkovať silný filmový zážitok, alebo len suplovať hodinu dejepisu. U mňa zvíťazila prvá možnosť.

Či už získa film dvanásť alebo len jedného Oscara, určite si ho nenechajte ujsť. Hlavne pokiaľ vám imponuje história, alebo len máte radi výborné filmy so silným príbehom.