Rok: 2005

Réžia: Robert Schwentke
Scenár: Peter A. Dowling, Billy Ray
Kamera: Florian Ballhaus
Hudba: James Horner
Hrajú: Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Sean Bean, Kate Beahan, Michael Irby

/Kyle Prattová je práve ovdovená letecká technička, ktorá letí Boeingom domov do Ameriky z Berlína v sprievode svojej šesťročnej dcérky, spolu s rakvou svojho zosnulého manžela. Počas letu Kyle ale zistí, že jej dcérka nikde nie je a vyzerá to, že zmizla úplne bez stopy. Kyle zburcuje posádku lietadla na čele s leteckým strážnikom a pilotom lietadla. Z počiatku jej pracovníci vychádzajú v ústrety, ale s postupom času ju začnú považovať za mierne vyšinutú. A tak sa Kyle rozhodne nájsť svoju dcéru za každú cenu, aj keď budú už všetci proti nej…

Ako už z príbehu vyplýva, tak sa film odohráva iba v útrobách obrovského lietadla, čo je priestor značne obmedzený. Toto umiestnenie deja ma viaceré výhody aj nevýhody, takže sa tvorcovia filmu snažili upriamiť oko diváka napríklad na herecké výkony hlavných predstaviteľov, na ktorých film (spolu so scenárom) stojí a padá. A tak sa im podarilo napríklad do roly Kyle obsadiť jednu z najlepších herečiek Hollywood – Jodie Foster, ktorá ako jedna z mála herečiek sa nevrhá bezhlavo po každej filmovej príležitosti, ale vyberá si každú svoju rolu veľmi opatrne. Už svojou prvou veľkou hereckou rolou V Taxikárovi Martina Scorseeseho dokázala, že je herečka svetového formátu, čo dokazujú aj dva Oscary za filmy Znásilnenie a Mlčanie jahniat (nezabudnuteľná Clarice Starlingová). Takisto v Letovom pláne hrá Kyle úplne realistický ako hysterickú matku, ktorá hľadá svoje stratené dieťa a jej zdesenie a iné pocity na filmovom plátne jej úplne veríte. Touto rolou trochu pripomína podobnú úlohu matky vo filme Davida Finchera Úkryt.

/ /

Zo zvyšného hereckého obsadenia najviac vyčnievajú Peter Sarsgaard (Bavme sa o sexe, Chlapci neplačú) v úlohe securiťáka a Sean Bean (Pán prsteňov, Ostrov) v úlohe pilota obrovského lietadla. Počas svojho pátrania sa Kyle práve na nich (a ešte na letušky) obracia so svojimi žiadosťami o pomoc, ktoré sa ale ku konci stávajú už skôr otravovaním.

Režisérom tohto filmu je relatívne neznámy Nemec Robert Schwentke, ktorý ma za sebou už tri filmy, ktorá sa ale veľmi ďaleko nedostali, maximálne ich tak uvidíme v budúcnosti na nejakej našej komerčnej stanici, pretože tieto tri filmy sú typické produkty nemeckej kinematografie, kde nieto núdze o akčné scény, skôr je v nich problém v príbehu a hlavne v jeho logike. Akčné scény vynikajúco zvláda aj v Letovom pláne, kde sú tieto časti na úrovni natočené aj zostrihané. Ale musím povedať, že aj zvyšok mu vcelku vyšiel, pretože chyby ktorými Letový plán trpí, nie sú chybami režiséra, ale najmä pánov scenáristov Petera A. Dowlinga a Billa Raya.

/ /

Jedným z hlavných reklamných sloganov filmu je, že film je typickým thrillerom Hitchcockovho typu. Toto odvážne tvrdenie aj vcelku platí, kým sa príbeh rozbieha, a vlastne aj keď je ešte vo svojom strede. Ale keď prichádza na rad záver a mala by prísť voľajaká svetoborná pointa (o ktorú sa scenáristi chceli pokúsiť) tak logika príbehu začne škrípať a pointa bola napríklad pre mňa úplne smiešna. Takže žiadny novodobý Hitchcock, len normálna hollywoodská produkcia, ktorá sa snažila diváka v závere šokovať a veľmi jej to nevyšlo.

Takže keď pôjdete do kina na Letový plán tak sa, prosím Vás, snažte nemyslieť na to či má príbeh logiku, alebo o čo tam vlastne ide. Jednoducho len sledujte typický americký thriler, nechajte sa unášať občasným napätím, sledujte výbornú Jodie Foster a také „maličkosti“ ako sú diery v príbehu nechajte tak. Inak si asi skazíte filmový zážitok.

/