Minutáž: 97 minút

Réžia: Tom Dey
Scenár: Tom J. Astle, Matt Ember
Kamera: Claudio Miranda
Hudba: Rolfe Kent
Hrajú: Matthew McConaughey, Sarah Jessica Parker, Kathy Bates, Zooey Deschanel, Terry Bradshaw…

Lemra lemraváLeto je v plnom prúde. Čas odpočinku, dovoleniek, príjemných zážitkov pri moriach, pre skromnejších aj pri tuzemských vodných nádržiach, čas letných lások, ale aj sklamaní. Preložené do filmárskeho slangu, prichádza obdobie sladkých, zmäknutých a otravných „rádoby“ komédii z bežného života, ktoré svojou cukríkovou náplňou privádzajú autorov recenzií do rozpakov.

Do rozpakov preto, lebo spomínané komédie z bežného života občas (skoro vždy) vyznievajú tak nereálne, že máte chuť podpáliť svoj príbytok aj s celou výbavou. Je to aj prípad nového filmu rodáka z New Englandu Toma Deya (Vtedy na východe, Showtime), ktorý si mal na svoju obživu vybrať radšej menej nebezpečné povolanie.

Film Lemra lemravá zlyháva už od úvodných tituliek. Nesúrodý dej a podpriemerná práca ľudí od štábu, na čele s Deyom a odpornými hercami (česť výnimkám) je už vopred odsúdená na neúspech. Po niekoľký raz je nutné upozorniť na trápne, klišéovité (to slovo presne pomenúva daný stav) scény, ktorých je až neúnosne veľa.

Príbeh začína klasickým hollywoodskym štýlom. Atraktívny žrebec a lámač ženských sŕdc Tripp (uspokojivo hrajúci Matthew McConaughey) úspešne rozbieha ďalší boj o nočný úlovok, a možno aj životnú lásku. Každopádne nemáme dôvod neveriť mu, pretože dievčina je z neho skutočne na mäkko. Všetko ide tak ako má. Po príjemnej večeri párik, za asistencie miestneho vetra, odchádza v luxusnom aute k nemu domov. Napodiv by sa nám mohlo zdať, že to najhoršie je zažehnané, kým sa počas milostného splanutia do izby nepripletie Trippov otec. Ty bývaš s rodičmi? Klasická otázka náročných a peniaze chtivých dievčeniec. Joj, aké trápne. Bla, bla, bla.

Lemra lemravá Lemra lemravá

Nasleduje rada predvídateľných scén, z ktorých šedivejú vlasy magickou rýchlosťou. Škoda o tom písať. Samozrejme Tripp narazí na tú pravú. Je ňou mladá, atraktívna Paula (slabučká S.J.Parkerová), ktorá je nasadená Trippovými rodičmi k platonickému zaľúbeniu sa s úmyslom dostať lenivého syna, čo najskôr z domu, aj so všetkými „švestkami“. Skúsený divák už pri prvej polhodinke pokýva nespokojne hlavou a bez problémov si domyslí zvyšok príbehu, ktorý provokatívne brnká divákovi s nervami. Dielo skazy dokoná šťastný happyend z ktorého ostanete v nemom úžase. Nie však z jeho kvality, ale z úžasu nad odvahou zodpovedných ľudí, ktorí dokázali film tejto kvality natočiť a pustiť do sveta.

Celých 97 minút vám plynie neskutočne dlho a neexistuje šanca, že vydržíte nehybne sedieť až do konca posledného titulku. Kto by aj mal chuť, keď je človek po celý čas zásobovaný tak trápnymi sekvenciami, že sa cíti zahanbene aj za protagonistov. Ešteže je v sále tma a nikto nevidí vašu červeň na lícach. Tú červeň by si však zaslúžilo najmä duo scenáristov Astle – Ember, režisér Dey, ktorý by si mal pomaly, ale isto hľadať iné zamestnanie, a banda hercov, ktorí sa od sladko-romantického scenára úplne roztopili a zabudli aj na to, že divák od nich očakáva nejaký ten výkon.

Lemra lemravá Lemra lemravá

Je to hlavne prípad Pauly alebo ak chcete Sarah Jessicy Parkerovej, ktorá by mala radšej ostať pri „sexovaní v meste“, lebo zrejme na viac ako seriálové herectvo s vyšpúlenými perami nemá. Ostatné malé figúrky nestoja za zmienku, snáď len herečka za zenitom Kathy Bates (O Schmidtovi), ktorá už len v spomienkach zaloví za úspechmi ako to bolo v prípade Oscarového triumfu s filmom Roba Reinera – Misery nechce zomrieť (1990).

Jedinou svetlou výnimkou je čoraz viac žiaduci Matthew McConaughey, ktorý sa ocitol v nesprávny čas na nesprávnom mieste, a je len jeho chybou, že si tento Texasan takto kazí povesť úspešného herca z filmov akými boli Čas zabíjať (1996), Amistad (1997), či scifi Roberta Zemeckisa Kontakt (1997).

Tridsať percent z hodnotenia je za snahu Matthewa McConaugheyho bojovať už vo vopred prehratej bitke a za jeden vtip, ktorý som už bohužiaľ aj zabudol. Aj to svedčí o tomto nepodarenom lapsuse. Vyhnite sa mu preto kilometrovou obchádzkou. A to platí aj pre slečny, ktoré si radi poplačú pri dobrej romantike. So spojením dobrá romantika sa film Lemra lemravá míňa obrovskou okľukou.

/