Rok: 2005

Réžia: Francois Ozon
Scenár: Francois Ozon
Kamera:Jeanne Lapoirie
Hudba: M.A. Charpentier, A. Pärt, V. Silvestrov
Hrajú: Melvil Poupaud, Jeanne Moreau, Valeria Bruni Tedeschi, Christian Sengewald, Daniel Duval

Čas, ktorý zostávaFrancois Ozon (*1967) nás už niekoľko rokov zásobuje tvorbou premenlivej kvality a rôznorodými oblasťami záujmu. Priznám sa, cesta k tomuto už pomaly zrelému Parížanovi v najlepších rokoch sa mi hľadá len veľmi ťažko. Toľkokrát ospevovaný počin 8 žien (2002) zapôsobil na početné, viac – vrstevné publikum, mňa však nechal chladným a spôsobil značný odstup od Ozonovej osobnosti. Zhrnuté do jednej vety, odvtedy ma ani len v duchu nenapadlo vyhľadávať jeho ďalšiu tvorbu. Až do tejto chvíle. Áno, priznávam, týmto filmom Ozon o svojich kvalitách presvedčil aj mňa.

Tematika jeho nového filmu naznačuje, a celkom slušne aj rieši, istú paralelu boja života a smrti, a je splnením tých najprísnejších požiadaviek, ktoré môže divák očakávať. Aj keď filmov s podobným zámerom bolo nespočetné množstvo, Ozon dokázal do tohto ťažkého žánru priniesť opäť niečo nové. Mnoho projektov zlyhalo práve na snahe o niečo, čo vo výslednej podobe nespôsobovalo výsledný efekt. To však nie je prípad filmu Čas, ktorý zostáva.

Na čo odkazuje názov filmu, pýtate sa? Tento „zvyšný čas“ je venovaný mladému, atraktívnemu homosexuálovi a uznávanému módnemu fotografovi Romainovi (veľmi presvedčivo ho stvárnil nádejný herec Melvil Poupaud), ktorý sa po skolabovaní priamo na pľaci dozvedá od lekára krutú diagnózu – rakovina v poslednom, smrtiacom štádiu. Možno jeden deň, tri mesiace, snáď rok, odpovedá lekár na Romainovu otázku, ktorému sa v priebehu sekundy rozpadol celý svet.

Čas, ktorý zostáva Čas, ktorý zostáva

Ostalo mu už len pár cigariet, vo vrecku vždy pripravený fotoaparát, trochu kokaínu a oči zaliate slzami. Predstava smrti v ňom vyvoláva depresie a úzkostlivosť, ktorá pramení do uzatvorenia sa do bezpečnej ulity jeho samoty. Vzťah s priateľom Sashom (Christian Sengewald) pomaly, ale isto putuje do záhuby, s rodičmi hľadá spoločnú reč už len veľmi ťažko a so sestrou Sophie (debutujúca Louise-Anne Hippeau), s ktorou prežili nádherné detstvo, by sa najradšej pobil. Metastázy sa nezadržateľne rozrastajú a Romain ešte narýchlo bojuje so svojim osudom.

Návšteva babičky, absurdné stretnutie s dvojicou, ktorá má nezvyčajné želanie, či udobrenie sa so sestrou môžeme nazvať aj predobrazom skvostného finišu, ktorý dojíma, no zároveň podáva istú nádej. Nádej, že smrť nemusí vždy znamenať odchod v nepokoji, práve naopak v spokojnom zadosťučinení. Pre Romaina oná nepríjemná blízkosť posledného výdychu znamená nájdenie svojej stratenej identity a pokojného odchodu. Umrieť s pocitom, že som nie nič nikomu dlžný v tomto prípade znamená veľmi veľa.

Čas, ktorý zostáva Čas, ktorý zostáva

Za to, že film Čas, ktorý zostáva funguje, ako dobre namazaný stroj vďačíme citlivej práci režiséra, ktorý pomocou sústredených hercov a výbornej kamery natočil film, ktorý v týchto ťažkých mesiacoch pre naše kiná znamená konečne aj kvalitu. Je to film o niečom, nie o ničom. A to už niečo znamená.

Na záver sa ešte na moment pristavme pri hereckom obsadení. Musíme skonštatovať, že bolo vybraté veľmi dobre, dokonca aj ústredná milenecká dvojica priateľov, ktorí sa poznajú odmalička Romain – Sasha pôsobí veľmi presvedčivo. Romainova sestra Sophie hrá príjemne a nerušivo, ostatná skupina je viac-menej nenápadná. Všetky postavy sú napísané veľmi citlivo, spoznávame ich z rôznych uhlov a ku každej z nich si v správny moment nájdeme cestu k ich pochopeniu. To, že Francois Ozon nie je len dobrý režisér, ale aj šikovný scenárista dokázal vrchovatou mierou.

V týchto teplých dňoch vám vrelo odporúčam schladiť sa v tmavej sále vášho kina s filmom Čas, ktorý zostáva, pretože to nebudú navnivoč vyhodené peniaze, práve naopak, je možné, že práve vďaka tomuto filmu pochopíte nejednu existenčnú otázku nášho bitia. A to veľmi prirodzene, pretože tento film vás do ničoho tlačiť nebude. Je príjemný, dojímavý a predsa tak dobrý a nezabudnuteľný.

/