Prístupnosť: MP

Réžia: Mark Osborne, John Stevenson
Scenár: Jonathan Aibel, Glenn Berger
Kamera: Yong Duk Jhun
Hudba: John Powell, Hans Zimmer
Hrajú: /dabing/Ivan Šándor, Helena Krajčiová, Marián Slovák, František Kovár, Matej Landl, Petra Vajdová, Martin Kaprálik, Luboš Kostelný

KungFuPandaBojový film ako subžáner kinematografie síce slávil najväčšie úspechy v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia, ale aj v súčasnosti sa občas vyskytne film, ktorý tento žáner oživí (väčšinou sa jedná o hongkonskú, alebo v poslednej dobe aj thajskú produkciu). V ére nástupu videa sa šírili po našej domovine pásky s klasikami žánru ako je napríklad 36. komnata Shaolinu a všetky možné filmy Bruca Leeho, Jackieho Chana a množstva ďalších šikmookých bojovníkov. Rovnako aj Hollywood si prihrial trochu svojej polievočky, keď vzniklo viacero filmov o bojovom umení, napríklad v televízii často vysielaná séria Karate Kid. A teraz tu máme ďalší bojový film americkej provinencie, prichádza totiž animovaná, farebná, trochu tučná, ale mimoriadne zábavná Kung Fu Panda.

Po je synom majiteľa reštaurácie, ktorý je celý šťastný, že jeho syn mu pomáha pri výrobe rezancov a raz prevezme rodinný podnik. To však vôbec nie je snom Po-a, ktorý naopak sníva o tom, že sa raz stane kung fu bojovníkom, ktorý bude bojovať proti tým najväčším zloduchom sveta. Medzitým sa podarí z väznice ujsť obávanému Tai Lungovi a proti nemu sa musí postaviť najlepší bojovník kung fu – dračí bojovník. Zhodou náhod sa týmto bojovníkom stane práve Po, ktorého vyberie staručký majster Ugvej na veľké prekvapenie všetkých okolo. Rovnako aj Po je z toho mimo, keďže pôvodne si chcel len pozrieť, ako bude výber vyzerať. Týmto sa začne pre Po-a nová etapa života, ktoré je splnením jeho snov. Nebude to ale vôbec ľahké…

KungFuPanda KungFuPanda

Film Kung Fu Panda najprv vyzeral, že bude len ďalším typickým animovaným filmom posledných mesiacov, čiže ničím neoriginálnym animákom, ktorý chce zarobiť na vlne takýchto filmov. Po zhliadnutí filmu je však jasné, že je to úplne inak a Kung Fu Panda je veľmi šikovné urobený film, ktorý vynikajúco baví, aj keď originálnosťou nejako silne neoplýva. To je spôsobené tým, že ide o ako keby poctu všetkým bojovým filmom. Scenár filmu vychádza zo všetkých typických klišé takýchto filmov, je tu mlčanlivý a tajomný majster, učeň spierajúci sa svojmu mentorovi, tajomný artefakt a základná myšlienka, že treba hlavne veriť v samého seba. Príbeh je však tak kvalitne napísaný, že tieto roky omieľane filmové postupy v Kung Fu Pande bez problémov fungujú. Obzvlášť isté scény filmu si zaslúžia osobitné uznanie, ide najmä o prezeranie exponátov v kláštore, špeciálny tréning s jedlom alebo boj na visutom moste.

Ako je prepracovaný príbeh podľa tradícii kung fu filmov, tak naopak vizuálna stránka je zmesou komiksovosti a precíznej 3D hollywoodskej animácie. Film vyprodukovalo štúdio Dreamworks, ktoré preukázalo, že ako jediné dokáže čiastočne konkurovať štúdiu Pixar v kvalite animovaných filmov a to aj po technickej stránke. Obzvlášť animácia hlavnej postavy, obéznej pandy, je vynikajúco zvládnutá. Po sa škerí, gestikuluje a tvári úplne prirodzene a občas aj mimoriadne vtipne. Aj ostatné zvieratá sú kvalitne zvládnuté, napríklad Tai Lungov kožúšok pekne povieva vo vzduchu. Celkový dojem zo spracovania je veľmi dobrý, svet je dostatočne prepracovaný a zároveň nepôsobí preplácaným dojmom.

KungFuPanda KungFuPanda

Kung Fu Panda je v tomto roku zatiaľ jednoznačne najlepším animovaným filmom a pokojne by mohol byť aj v celom roku 2008. Či sa ním stane, to je ťažko povedať, keďže Po a jeho kamaráti budú mať čoskoro silnú konkurenciu v podobe Pixarovky Wall-E. To nie je však až také podstatné, dôležitejšie je to, že Kung Fu Panda je veľmi zábavný animák, ktorý poteší aj deti, aj dospelých, aj keď k úplnej dokonalosti mu čosi chýba. Najmä trocha originálnosti by nezaškodilo. I napriek tomu je táto milá obézna panda vynikajúcim prírastkom do rodiny animákov a ja sa už teraz teším na pokračovanie, ktoré sa snáď tvorcom podarí rovnako ako tento film.

/