Krajina: Francúzsko
Rok: 2008

Réžia: Christophe Honoré
Scenár: Christophe Honoré, Gilles Taurand
Hudba: Alex Beaupain
Hrajú: Louis Garrel, Léa Seydoux, Grégoire Leprince-Ringuet, Esteban Carvajal Alegria a ďalší

Krásna Junia (La belle personne, 2008)Film disponujúci rovnakou zvláštnou krásou ako jeho hlavná hrdinka je zatiaľ posledným dielom francúzskeho režiséra Christopha Honoré. Ten sa dostal do povedomia verejnosti tiež romanticky ladenými filmami Les chansons d´amour (2007) a Dans Paris (2006). V Krásnej Junii sa škola mení na kolísku citových záležitostí študentov a ich profesorov. Honoré sa zaoberá rôznymi podobami lásky a nevyhýba sa ani zobrazeniu homosexuality. Na filmovom festivale v talianskom Lecce získal film v roku 2009 ocenenie za najlepší scenár.

Šestnásťročná Junia (Léa Seydoux) sa po smrti svojej matky rozhodne zmeniť školu a dostáva sa do triedy so svojim bratrancom Matthiasom. Medzi novými spolužiakmi jej tajomne krásny vzhľad okamžite vzbudí pozornosť. Vyberá si tichého Otta (Grégoire Leprince-Ringuet), ktorý ju miluje doslova celým svojim srdcom. Ich vzťah sa skomplikuje v momente, keď Junia očarí aj profesora taliančiny, Neumersa (Louis Garrel). Známy sukničkár a lámač ženských sŕdc sa na rozdiel od ostatných milostných výstrelkov tentoraz skutočne zamiluje a snáď prvýkrát v živote jeho srdce patrí jedinej žene. Vzniká tak typický milostný trojuholník, ktorý za žiadnych okolností nemôže dopadnúť dobre. Hoci si obaja uvedomujú absurditu vzťahu, Junia je tá, ktorá sa drží viac pri zemi. Snaží sa Neumersovi vyhýbať, ale čoskoro pochopí, že vzájomnej náklonnosti neujde, pokiaľ bude v jeho blízkosti. Film miestami odbieha od svojho hlavného motívu a venuje sa aj citovému životu ostatných hrdinov.

Dom (La belle personne, 2008) Krásna Junia (La belle personne, 2008)

Lásku autor zobrazuje veľmi svojským spôsobom, nevykresľuje len krásne bezstarostné pocity, ktoré ju sprevádzajú. Každý z mužov miluje Juniu inak a akokoľvek sa rozhodne, jednému z nich sa zrúti svet. Junia je natoľko tajomná, že sa v nej miestami nevyzná ani divák, nehovoriac o jej nápadníkoch. Mohli by sme polemizovať o tom, či je Juniina krása postačujúca na pobláznenie celého mužského osadenstva školy, ale keby do filmu režisér obsadil súmernú blondínku, obrátilo by to celý príbeh naruby. Film je únikom od komerčnosti a dýcha francúzskou mentalitou. Nemôžeme od neho očakávať, aby sa podobal šedému priemeru . Francúzsky film je, bol a vždy bude niečím iný. Je ťažké to pomenovať, ale vždy sa to dá vycítiť.

Hudba Alexa Beaupaina je dobrou voľbou a dopomáha k celkovému pôsobeniu filmu, objaví sa v správnom čase a dolaďuje atmosféru. Predstaviteľka Junie Léa Seydoux nie je vo filmovom priemysle neznáma. Zahrala si napríklad v najnovšom kúsku Woodyho Allena Polnoc v Paríži či v Robinovi Hoodovi. Herecké výkony na úrovni, precítené poňatie režiséra a pútavý príbeh, ktorý sa môže pokojne preniesť do reálneho života hovoria za to, že tento film sa oplatí vidieť.

Samozrejme, priaznivci klasických romantických príbehov v štýle Rosamunde Pilcherovej mu môžu jeho osobitosti vytknúť, ale ja to považujem za plus. Takisto vzhľad Junie, ktorá síce nie je najsympatickejšou postavou, ale do filmu sa dokonale hodí. Charakteristickým slovom pre tento film je teda zvláštnosť. A tá môže vyvolať dve rozličné reakcie: buď zaujme, alebo pobúri.