Coronation © 2020 AWW Germany Coronation © 2020 AWW Germany

Festival Jeden svet ponúkol tento rok aj snímku Coronation. Diskutovaný dokument sprostredkoval dramatické udalosti okolo pandémie nového koronavírusu v jeho prvotnom epicentre.

Streamingové služby ho nechceli, filmové festivaly detto. Možno preto, že sa im zdal nezaujímavý, možno preto, aby si nepokazili vzťahy a obchody s Čínou. Za snímkou síce stojí autor z Číny, režim ho však má v zuboch. Dnes už žije v zahraničí a to, čo sa vo filme hovorí, predstaviteľom Komunistickej strany veľkú radosť neurobí.

Autorom videí z čínskeho Wuhanu nie je režisér Ai Weiwei. Použité boli amatérske zábery malých štábov, ktoré sa práve nachádzali v meste. Do finálnej podoby sa potom film skladal v Európe.

Coronation

dokumentárny
2020 / 113 min.
Čína

Wej-wej Aj
Wej-wej Aj

Koronárod je svedectvom o začiatku pandémie v jeho pôvodnom epicentre. Veľká časť filmu je nahrávaná začiatkom minulého roka, teda v čase, keď Čína a WHO zavádzali celý svet o nízkom nebezpečenstve vírusu, ale aj o tom, že vírus sa z človeka na človeka preniesť nedokáže. Aj vplyvom týchto informácií svet veril, že ide len o lokálny problém, ktorý sa drvivej väčšine planéty vyhne.

V úvode nás monumentálnymi zábermi víta čínsky Wuhan. Obrovské mesto bojuje so šíriacou sa nákazou a postupne sa uzatvára pred okolím. Platí zákaz vychádzania pod hrozbou tvrdých sankcií. Ten, kto to stíha, uteká preč, tí ostatní sú uväznení a nemajú veľmi na výber.

Dokument sleduje niekoľko príbehov so skľučujúcim pozadím. Niekto sa snaží z mesta dostať, nevie však získať potrebné povolenia. Aj keď sa k nim dostane, zodpovedným ľuďom nestačia. Do Wuhanu pritom neznámy muž prichádza kvôli stavbe dočasnej nemocnice pre pacientov s novou chorobou. Ďalší muž sa do mesta snaží dostať za rodinou. S tým, že sa tak skoro nevráti, počíta. Staršia pani, ktorá sa vo filme neskôr objavuje, síce obhajuje režim, klamstvá komunistickej strany sa jej však nepozdávajú. Príbeh nešťastného chlapa, ktorého otec uveril oficiálnym správam o tom, že vírus v meste nie je, a ktorý sa do mesta vrátil, nakazil sa a zomrel, dojíma a hnevá azda najviac. Aj preto, že sa nevie dostať k ostatkom svojho otca. Zdá sa, že kompetentní robia všetko tak, aby mu jeho situáciu sťažili. Ak neuposlúchne, dočká sa miesto dôstojného pohrebu svojho otca len ďalších problémov.

Coronation © 2020 AWW Germany

Z popisu by sa dalo vydedukovať, že sila dokumentu spočíva v exkluzívnych záberoch z uzavretého Wuhanu, ktoré sme doteraz nemohli vidieť. V skutočnosti je tým najsilnejším prvkom podoba zúfalstva, nedostatok ľudskosti a veľkosť obetí, ktoré si koronavírus vyžiadal. Nehovorím pritom priamo o nebohých, ani o finančných stratách. Nedostatok ľudskosti ničil psychiku ľudí, nedovolil im ani dôstojný život. To, čo zvonku mohlo vyzerať ako umný lockdown malo vo svojom vnútri ďalekosiahle dopady na životy jednotlivcov. Nie vždy pritom išlo o snahu zastaviť vírus, zdá sa, že často boli za tieto veci zodpovedné len vrtochy Strany. Niekoľkokrát to aktéri aj priamo pomenúvajú. Ich rozprávanie na kameru je veľmi dôležitým aktom, keďže vieme, ako to v režimoch ako je ten čínsky s nepriateľmi štátu môže dopadnúť. Zdá sa, že vo Wuhane sa okrem boja ľud vs. vírus odohrával aj súboj ľud vs. strana. Len v prvom prípade bol človek víťazom.

Bolestivým výpovediam kraľujú scény z nemocnice, ale aj zábery z dronov podliate atmosferickou hudbou. Niektoré momenty sú zbytočne dlhé a nudia, dejová línia okolo starej pani zasa vyslovene zbytočná a ničnehovoriaca. Skrátiť film o pár minút by mu výrazne prospelo. Všetko sú to však oproti sile drsného svedectva maličkosti.

Na jednej strane obrovské hrdinstvo lekárov, sestier, ale aj obyčajných ľudí, na strane druhej odporné manipulácie zo strany štátu, ktorý – okrem iného – nechával ľudí dlhé týždne v nemocniciach aj keď boli úplne zdraví, len kvôli lepším štatistikám. KoroNárod vyťahuje viacero dôležitých tém a prináša aj niekoľko argumentov na aktuálnu otázku, či je nebezpečnejší vírus alebo strach. V tomto prípade však nehovorí len o strachu o zdravie, ale aj o základné ľudské práva, ktoré Čína s takou vervou a radosťou masívne porušuje.