Rok: 2013

Réžia: Jee-woon Kim
Scenár: Andrew Knauer, Jeffrey Nachmanoff, George Nolfi
Kamera: Ji-yong Kim
Hudba: Mowg
Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Forest Whitaker, Titos Menchaca, Peter Stormare, Richard Dillard, Eduardo Noriega, Luis Guzmán, Sonny Landham, Jaimie Alexander, Mathew Greer, Johnny Knoxville a ďalší

Konečná (The Last Stand, 2012)Kalifornský ex-guvernér sa po dvojitom rozbehu v tímovej vzbure dôchodcov Expendables vrátil v plnej poľnej. Po nie celkom úspešnej politickej kariére zavesil mocenskú rétoriku na klinec a vrátil sa tam, kde mu bolo najlepšie. Mohol ostať na svojej rakúskej farme fajčiť cigary a venčiť tanky, no akčný film by bol bez svojho najväčšieho giganta o niečo chudobnejší. Schwarzenegger do starého železa ešte rozhodne nepatrí a ako sám hovorí: „Dôchodok je pre padavky“.

Ako napovedá názov aktuálneho titulu, hádam to už bude jeho Konečná. V najnovšom pokuse o comeback hrá Arnie obstarožného šerifa Raya Owensa. Pôvodne pracoval v polícii v Los Angeles, no po jednej pokašľanej akcii sa stiahol a skončil ako šerif ospalého mestečka Sommerton pri mexických hraniciach. Udržiavať poriadok v meste, kde je najväčším zločinom nesklopiť záchodovú dosku na verejných toaletách, nie je žiadne terno.

Dni nekonečnej nudy náhle ukončí telefonát agenta FBI Johna Bannistera (Forest Whitaker). Počas prevozu z Las Vegas do mexickej väznice totiž utiekol nebezpečný narkobarón Cortez (Eduardo Noriega). Počas transportu ho vyslobodili jeho kumpáni a práve smeruje spolu s rukojemníčkou ku svojej domovine. K hraniciam sa rúti v ukradnutej Corvete ZR 1 rýchlosťou, ktorá trhá asfalt. Poslednou prekážkou ku slobode je práve šerifovo mesto. Miestnym strážcom zákona sa do stretu s mafiánom, na ktorého je aj FBI krátka, veľmi nechce. Šerif Owens však nedovolí znovu pošpiniť jeho povesť.

Konečná (The Last Stand, 2012) Konečná (The Last Stand, 2012)

Zo zbrojného múzea vytiahnu potrebný arzenál a pustia sa do neľútostnej rezby s cieľom zastaviť zdanlivo nepolapiteľného zlosyna. Presne v duchu akčných béčok zo zlatých 80-tych s ich najžiarivejšou, i keď zostarnutou ikonou. Božský Arnold prejavuje vo filme veľmi sympatickú sebairóniu a precedí slušný počet pamätných hlášok. Zopár politických vrások navyše ho stavia do polohy Johna Wayna či Clinta Eastwooda. V kombinácii s úmerne dávkovanou akciou mu toto westernové povyrazenie sadne ako uliate.

Časy jednočlenného komanda sú síce v nenávratne, no ako hrdina v rokoch svojich nostalgických fanúšikov nesklame. So samotným príbehom je to už o niečo kostrbatejšie. Pomalší rozbeh ešte patrí k žánru, ale je nad slnko jasnejšie, že kórejský režisér Jee-woon Kim bol zo strany producentov držaný na uzde a nútený ubrať zo svojej známej uletenosti. Nebyť producentských zásahov, mohlo ísť o výrazne odlišný zážitok. Napriek limitujúcej cenzúre sa mu podarilo do filmu prepašovať niekoľko gurmánskych lahôdok (ako napr. gauner explodujúci po zásahu svetlicou) a vydobyť snímke R-kovú prístupnosť.

Jediným prešľapom, ktorý si režisér Kim mohol odpustiť, je jackassová postava Johnnyho Knoxvilla, ktorá sa do kontextu príbehu absolútne nehodí. Knoxville evokuje najmä svojou pokrývkou hlavy podobnosť s retardovaným Joxerom zo seriálovej Xeny. Ostatné vedľajšie postavy sú zdrojom výživnej porcie zábavy, obzvlášť Luis Guzmán. Kriminálny živel v podaní Petra Stormara vykazuje komicky slizký štandard. Táto akčná jednohubka síce vo svete filmu veľa vody nenamúti, o čom svedčia jej americké tržby, no napriek tomu je prudko pozerateľná.

S chudobným rozpočtom 30 miliónov dolárov dokáže miestami veľmi prekvapiť. Obligátnym klišé sa vyhnúť nedokázala, ale vynahrádza nám to originálnymi scénami ako je jazda v kukurici či starosvetským súbojom na moste vo finále. Noriega sa snaží povrchne striekať charizmou na všetky strany, no strachu z neho ide asi ako zo zajačika Duracell. Energicky má jednoznačne navrch železný Arnold, ktorý v paľbe s veľkými zbraňami stále nenašiel konkurenciu. To pochopil i Whitakerov spomalený agent Bannister. Napriek značným nerovnostiam je Konečná svetlou spomienkou na Rakúsky dub v tej najlepšej forme.