Rok: 2008

Réžia: Doug Liman
Scenár: David S. Goyer, Jim Uhls, Simon Kinberg
Kamera: Barry Peterson
Hudba: John Powell
Hrajú: Hayden Christensen, Samuel L. Jackson, Diane Laneová, Jamie Bell Rachel Bilsonová, Michael Rooker

Jumper2Ak ste z akýchkoľvek dôvodov nemohli ísť na dovolenku, netreba zúfať. Do kín práve prichádza návod ako jednoducho a pohodlne sa dá cestovať po celom svete. Navyše je to cestovanie cenovo dostupné a úplne ekologické. Možno to spôsobí prelom v cestovnom ruchu, ale určite nie vo filmovom priemysle.

David Rise (Hayden Christensen) vyrastal v neúplnej rodine a toho času študuje na strednej škole. Po nešťastnom páde pod hrubú vrstvu ľadu na zamrznutej rieke to chvíľu vyzerá, že rodina príde o ďalšieho svojho člena, ale David sa zrazu ocitne v knižnici (za daných okolností je aj knižnica dobrá). Dokonca sa tomu ani veľmi nečuduje. Keď sa mu to však onedlho stane za iných okolností znova, pochopí, že sa dokáže teleportovať na ľubovoľné miesto na svete. A hneď túto schopnosť začne naplno využívať na konania dobra – výlučne svojho vlastného. To sa vôbec nepáči záhadnému Rolandovi (Samuel L. Jackson), ktorý po Davidovi intenzívne pátra.

Film Jumper je adaptácia knihy Stevena Goulda. Nie je teda natočený podľa komixovej predlohy, ktoré sú v súčasnosti také populárne, ale schémou sa im napriek tomu dosť podobá. Outsider a samotár v sebe objaví nadľudské schopnosti. Bojuje s inými ľuďmi/tvormi, často tiež obdarenými nadprirodzenými schopnosťami. Máva problémy udržiavať normálne vzťahy s bežnými ľuďmi a pod.

Jumper2 Jumper2

Avšak aj v najhlúpejšom komixe majú postavy vybudovaný aspoň nejaký základ pre dôvody svojho konania. Tu sú postavy ploché a chovajú sa veľmi zvláštne. Hlavný hrdina si 8 rokov celkom sám skáče po svete, ale nevyzerá vôbec znudený, otrávený, a je bez akéhokoľvek záujmu robiť čokoľvek zmysluplné. Ak to má vystihovať typického amerického teenagera, tak je to pohľad veľmi smutný (ešte aj záujem o cudzie krajiny je limitovaný len tými najznámejšími atrakciami). Je síce chvályhodné, že David nejde hneď zachraňovať celý svet, ale tento opačný extrém egoistického správania bez pocitu zodpovednosti za druhých je horší ako pohľad na čestného a bezchybného hrdinu, ktorý v poslednej sekunde odvráti globálnu katastrofu. David je totiž aj po rokoch nového života evidentne spokojný.

Nie je teda celkom jasné prečo by nám mal byť hlavný hrdina sympatický. Vykráda banky, ale na rozdiel od rôznych „sympatických darebákov“ ho k tomu vedie čisto túžba po vlastnom prospechu bez iného aspoň trochu ušľachtilejšieho dôvodu, prípadne túžby po spravodlivej pomste. A keďže ho ani nenapadne takto získané finančné prostriedky prerozdeľovať, ťažko možno čakať, že sa stane vzorom pre nejakého premiéra.

Jumper2 Jumper2

Veľmi zle napísané postavy ešte zvýraznili niektoré slabé herecké výkony. Hayden Christensen nedokázal dať svojej postave nič, čím by ju oživil a spravil aspoň trochu uveriteľnou. Aj to je ďalší dôvod, prečo je ťažké sa stotožniť z hlavným hrdinom. Samuel L. Jackson je rozhodne lepší herec, ale nemá veľa priestoru, aby to dokázal. Najviac tak zaujme svojim účesom.

Režisér Doug Liman rezignoval na príbeh a sústredil sa na efektnosť. Na jeho obranu treba povedať, že s takým scenárom by veľké divy nespravil ani lepší režisér. Nič proti snahe natočiť divácky atraktívny film, ale v tomto prípade je snaha zapáčiť sa divákom a vytvoriť priestor pre pokračovania extrémna.

Film netrvá dlho, je pomerne dynamický a všetko sa rieši veľmi rýchlo a skratkovito. (napr. keď Griffin vysvetlí Davidovi v dvoch holých vetách ako je to s ich vzťahom k paladínom). Otázku prečo sa v tomto filme klásť nepatrí. Nikto netvrdí, že bolo potrebné vytvoriť hneď celú mytológiu v štýle Pána prsteňov, ale aspoň základ by filmu rozhodne prospel. Takto sa dozvieme len to, že sú nejaké dve skupiny a chcú sa navzájom zničiť. Akýkoľvek dôvod (filozofický/kultúrny/náboženský prípadne iný) zostáva neznámy.

Jumper2 Jumper2

Zostáva triková a kamerová exhibícia spojená s krátkymi návštevami atraktívnych lokalít celého sveta (Slovensko medzi nimi z neznámych príčin nebolo). A za tým je len prázdny a hlúpy príbeh. Ak v sebe náhodou objavíte schopnosti hlavného predstaviteľa a ocitnete sa v kine na tomto filme, odskočte si radšej niekde inde. Je to zbytočné márnenie času, najmä teraz, keď v kine ťažko nájdete film, ktorý by nedostal nejakú pozlátenú sošku.

/