Rok: 2013

Réžia: Francis Lawrence
Scenár: Simon Beaufoy, Michael Arndt, Suzanne Collins
Kamera: Jo Willems
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Elizabeth Banks, Sam Claflin, Jena Malone, Woody Harrelson, Alan Ritchson, Donald Sutherland a ďalší

Hry o život: Skúška ohňom (The Hunger Games: Catching Fire, 2013)Film Hry o život (Hunger Games, 2012) bol napriek určitým nedostatkom prijaty kladne u kritiky a stal sa aj komerčne veľmi úspešným. Vo svojej kategórii filmov pre mládež (rovnako ako literárna predloha) totiž predstavuje niečo nepomerne kvalitnejšie než sme štandardne zvyknutí. A jeho pokračovanie s podtitulom Skúška ohňom išlo v mnohých ohľadoch ešte ďalej.

Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) a Peeta Mellark (Josh Hutcherson) sa po nečakanom víťaztve v 74. ročníku Hunger Games musia vydať na okružnú cestu po všetkych krajoch. Majú ľudí zabávať a upokojiť situáciu. Aspoň to od nich žiada prezident Snow (Donald Sutherland). Realita je však iná a mladá dvojica je pre zbedačený ľud skôr inšpiráciou pre boj za slobodu. Kapitol si však riziká uvedomuje a rozhodne sa všetkých živých víťazov hier odstrániť v špeciálnom 75. ročníku hier a zároveň v krajoch potlačiť akékoľvek náznaky odporu.

Z dostupných informácii to vyzerá skôr ako súhra okolností, než zámer producentov, ale režisér i scenáristi boli vymenení. Nastúpila však skúsenejšia a úspešnejšia zostava. Réžie sa ujal Francis Lawrence (Constantine, I Am Legend). Scenár napísala dvojica Simon Beaufoy (Milionár z chatrče, 127 Hodín, Salmon Fishing in the Yemen) a Michael Arndt (Little Miss Sunshine, Toy Story 3). Na samotnom filme sa to prejavilo veľmi výrazne. Z materiálu vyťažili naozaj veľa. Najmä časť filmu pred hrami v aréne je veľmi silná. Odkrýva mnoho zo svojho sveta, ukazuje silu literárnej predlohy a poskytuje hercom dostatok priestoru na skutočné vykreslenie jednotlivých charakterov.

Hry o život: Skúška ohňom (The Hunger Games: Catching Fire, 2013) Hry o život: Skúška ohňom (The Hunger Games: Catching Fire, 2013)

To sú asi miesta, kde prvý, akčnejšie poňatý film, trochu strácal. Svet Panemu získal tentoraz hĺbku a vláda Kapitolu svoju skutočnú krutú tvár. V tejto fáze je Hry o život: Skúška ohňom skôr konverzačným filmom, ale našťastie s výborne napísaným scenárom. Napätie sa správne stupňuje a život hrdinov aj obyvateľov chudobných krajov sa stáva bezútešnejší. Východisko zatiaľ nie je. Ako sa dej presunie späť do bojovej arény, mení sa i jeho charakater. Nie však tak výrazne, aby to narúšalo jednotu filmu. Jednotlivé charakatery nových spolubojovníkov sú zaujímavejšie vykreslené a lepšie zahrané ako prvýkrát. Objaví sa samozrejme i viacero akčných scén, ale priamych bojov nie je veľa.

Nič nie je bez chyby, i keď v probléme tohto filmu sa skrýva veľký prísľub. Na konci premietania vám môže vadiť azda len to, že sú Hry o život: Skúška ohňom len prípravou na ďalšie diely, a tak nemajú také vyvrcholenie, aké by si vďaka predchádzajúcim hodinám zaslúžili.

Tvorcovia, opäť na čele s režisérom Francisom Lawrenceom, nás však nenechajú dlho čakať. Premiéra tretieho dielu bude takmer presne o rok a štvrtého potom o ďalší. Áno, opäť bude posledný diel knižnej série rozdelený do dvoch filmov. Od kedy sa tak stalo pri Harrym Potterovi je pokušenie producentov príliš veľké, aby tomu odolali.