Minutáž: 124 minút

Réžia: Jon Turteltaub
Scenár: Cormac Wibberley, Marianne Wibberleyová
Kamera: Amir M. Mokri, John Schwartzman
Hudba: Trevor Rabin
Hrajú: Nicolas Cage, Justin Bartha, Diana Krugerová, Jon Voight, Helen Mirrenová, Ed Harris, Harvey Keitel, Bruce Greenwood

Honba za pokladom: Kniha tajomstievDobrodružné filmy o tajomných mapách a hľadaní pokladov neboli ešte pred niekoľkými rokmi zvlášť v móde. Potom však prišli Piráti z Karibiku a Honba za pokladom Templárov a tým sa otvorili dvere pre ďalšie filmy, ale hlavne množstvo pokračovaní (dokonca aj Indiana Jones si tento rok na staré kolená ešte raz opráši svoj klobúk) a jedným z nich je aj Honba za pokladom: Kniha tajomstiev.

V prvej časti Ben Gates (Nicolas Cage) spolu so svojim „asistentom“ Rileym (Justin Bartha) našiel nielen poklad, ale aj lásku v podobe Abigail Chaseovej (Diane Krugerová) – tú už samozrejme bez asistenta. Nový objav Mitcha Wilkinsona (Ed Harris) v súvislosti s atentátom na prezidenta Lincolna mu však nedovolí v pokoji si užívať slávu a bohatstvo. Do atentátu mal byť totiž údajne zaplatený aj jeho prastarý otec Thomas. Dôkazom má byť útržok z jednej strany denníka Lincolnovho vraha Johna Wilkesa Bootha. Podľa Bena však tá stránka z denníka nie je ničím iným ako mapou k obrovskému pokladu, ktorú sa snažil Benov pradedo zničiť, aby zabránil vrahom dostať sa k pokladu. Ak Ben nájde poklad, dokáže tým zároveň pradedovu nevinu. Lenže kľúče k pokladom ležia vždy na tých najneprístupnejších alebo najlepšie strážených miestach…

Režisér Jon Turteltaub sa po úspechu prvej časti vracia k osvedčenej téme s mierne obmeneným tímom tvorcov (doplnených napríklad o scenáristov Pirátov) a opäť hviezdnou hereckou zostavou. Hlavnou zásadou pri tomto type filmu je zbytočne neexperimentovať a dať konzumentom pukancov ako prílohu presne to, čo im chutilo aj predtým. Takže dostávame presne to isté čo v prvej časti. Nenáročnú ľahučkú zábavu odohrávajúcu sa na atraktívnych miestach. A rovnaké to bude aj s prípadnými ďalšími pokračovaniami. Jediné čo sa bude meniť sú destinácie a predmety, ktoré treba hľadať.

Honba za pokladom: Kniha tajomstiev Honba za pokladom: Kniha tajomstiev

Príbeh je opäť prostučký. Pri pohľade na prístupnosť v USA (na úrovni niektorých animovaných filmov) je to aj logické. Ak sa mieri na také široké publikum, úroveň náročnosti sa musí logicky prispôsobiť. Niekedy je tá jednoduchosť a bezstarostnosť aj celkom roztomilá. Koniec koncov istá dávka nadsadenia k dobrodružným filmom patrí. Aj keď náročnosť niektorých prekážok, ktoré musia hlavní hrdinovia prekonať, môže niekomu pripadať predsa len za hranicou akceptovateľného.

Herecké obsadenie je skutočne hviezdne. Okrem vyššie spomínaných sú to napríklad Jon Voight a Helen Mirrenová ako Benovi rodičia alebo Harvey Keitel v úlohe detektíva Saduskyho. Keďže hlavná pozornosť je sústredená na Bena a ostatných postáv je pomerne dosť, nezostáva na nich veľa času a mnohokrát sú v zábere len na pár viet. Problémom je hlavný záporák. Niežeby bol v prvej časti Sean Bean extrémne zlý alebo krutý, ale Ed Harris v podstate ani nie je záporná postava v pravom zmysle slova. Je síce extrémne ctižiadostivý, tvrdý a nekompromisný, ale určite to nie je ten typ zákerného zloducha, ktorý chce všetkých pozabíjať a celý lup si nechať pre seba. Tým pádom film postráda napätie, pretože jediný jeho zdroj zostal v súboji postáv s okolitým prostredím (teda či napríklad nekto nespadne z nebezpečnej výšky a pod.).

Do deja vhupneme pomerne priamo, postavy sú známe a preto ich netreba zvlášť predstavovať. Stačí ukázať niektoré zmeny v ich vzťahoch a základné nastavenie toho čo a kde treba hľadať a pátranie sa môže začať. Film má rezké tempo, ktorému napomáha najmä rýchly strih a dynamická hudba. Film rozhodne nenudí, neustále sa niečo deje, divák nie je obťažovaný príliš dlhými statickými zábermi a väčšina dialógov sa tiež vyrieši veľmi rýchlo. Akčných scén je prekvapujúco pomenej, ale na druhej strane sa nešetrilo na výprave.

Tvorcovia sa (častejšie ako v jednotke) pokúšajú aj o vtip, ale často krát je to príliš ťažkopádne a silené. Navyše Nicolas Cage a najmä Diana Krugerová neoplývajú komediálnym talentom. Horšie je však to, že sa do filmu, najmä v jeho závere, prepašoval nepatričný pátos, ktorý mu vôbec nepristane. Absolútne sa nehodí k celkovej atmosfére filmu.

Honba za pokladom: Kniha tajomstiev je nenáročný, ľahko stráviteľný produkt, ktorý určite nepatrí medzi to najlepšie v rámci žánru. Jeho jedným účelom je však zabaviť a to sa mu celkom darí. Pri jeho sledovaní sa zrejme nudiť nebudete a dve hodinky v kine utečú pomerne rýchlo. Ale nečakajte, že tam nájdete nejaký poklad.

/