Rok: 2005

Réžia: Mark Mylod
Scenár: Collin Friesen
Kamera: James Glennon
Hudba: Mark Mothersbaugh
Hrajú: Robin Williams, Frank Adamson, W. Earl Brown, Woody Harrelson, Holly Hunter, Alison Lohman, Tim Blake Nelson, Giovanni Ribisi

Hľadá sa mŕtvolaKaždý kto videl skvelý film bratov Coenovcov Fargo sa neubráni porovnávaniu s novým filmom neskúseného režiséra. Mark Mylod použil Coenovské ingrediencie na čiernu komédiu. Snežná krajina, bizardné postavy a čierny humor by mali podľa neho zabrať. Pridal slušné herecké obsadenie v podobe Robina Williamsa, Holly Hunter a Woodyho Harrelsona. Napriek tomu jeho recept nezabral a kvalitu Farga dosahuje nový film Marka Myloda iba v jeho najtajnejších snoch.

Paul Barnell je muž v stredných rokoch. Šťastie sa mu v živote spoľahlivo vyhýba a problémy si ho vždy nájdu. Na krku má ženu trpiacu vzácnym ochorením a dlhy voči každému koho pozná. Riešenie jeho problémov vidí v nevyplatenej poistke za brata , ktorý sa stratil pred troma rokmi. V ceste k uskutočneniu Barnellovho plánu však stojí mladý snaživý poisťovací agent Ted. Paul sa od neho dozvie, že poistka môže byť vyplatená až po piatich rokoch od zmiznutia. Toľko ale spoločnosti, ktorým Paul dlží peniaze nepočkajú. Spolu s mŕtvolou, ktorú zadĺžený majiteľ cestovnej kancelárie náhodou objaví v kontajneri tak prichádza na radu nový a omnoho odvážnejší plán.

Mylod sa rozhodol, že svoj film postaví na čudných postavách a do deja sa tak dostávajú homosexuálni nájomní vrahovia, priateľka poisťovacieho agenta Teda Tiffany a samozrejme Paulov násilnícky brat Raymond. Postavy sa stretávajú v situáciách, ktoré sa dajú niekedy označiť ako komické. Väčšinou však mágia medzi postavami nefunguje a divák má pocit, že sleduje nevydarenú improvizáciu. Či je to chyba režiséra, alebo hercov zostáva záhadou. Osobne si však myslím, že vinu nesie majiteľ režisérskej stoličky.

Hľadá sa mŕtvola Hľadá sa mŕtvola

K vydarenejším častiam filmu patria rozhodne herecké výkony Robina Williamsa a Giovanniho Ribisi. Williams je už skúsený herec a dokazuje, že aj úloha v nízkorozpočtovom filme má pre neho význam. Paul Barnell sa v jeho prevedení stáva jednou z mála postáv vo filme, ktorá pôsobí ľudsky. Ribisi tiež nepatrí medzi začiatočníkov a úlohy Teda sa zhostil s prehľadom a ako jediný z hercov dokáže úctivo sekundovať Williamsovi. Afektovaný herecký prednes Holly Hunter na mňa v niektorých chvíľach pôsobil ako vhodná príležitosť navštíviť WC. Neviem čo chcel Mylod povedať jej postavou, pretože je vo filme úplne zbytočná. Alison Lohman v úlohe Tedovej priateľky pôsobí nevýrazne, ale niekedy sa jej podarí ukázať, že ako herečka má budúcnosť.

Za pozornosť stoja Tim Blake Nelson a W. Earl Brown v úlohách dvojice neschopných nájomných vrahov. Pravé ich výstupy patria k tým najlepším a spolu so scénami kde sa stretnú Williams a Ribisi sa zaslúžili o to, že Hľadá sa mŕtvola nesie označenie komédia. Herecký výkon Woodyho Harrelsona si nezaslúži žiadnu pozornosť. Do úlohy Paulovho brata Raymonda mohli namiesto neho kľudne obsadiť ochotníckeho herca a nikto by si nič nevšimol.

Hľadá sa mŕtvola Hľadá sa mŕtvola

K tomu príjemnému na Hľadá sa mŕtvola patrí hudba Marka Mothersbaugha, ktorá decentne dokresľuje atmosféru studenej Aljašky a pridáva napríklad v prípade hereckého výkonu Robinna Wiliamsa na kvalite niektorých scén.

Je jasné, že nový film Marka Myloda nebude patriť ku kinohitom, určite sa nezaradí ani medzi kultové filmy tak ako Fargo, ktoré Mylod možno úmyselne a možno (tomu asi nikto z ľudí, ktorí videli oba tieto filmy neuverí) náhodou vykrádal. Hľadá sa mŕtvola patrí k tým filmom, ktoré prichádzajú do našich kín iba na jeden týždeň. Nájdu sa ľudia, ktorí si ho pozrú v prostredí klimatizovanej kinosály, nájdu sa aj tak�, ktorí si ho pozrú najneskôr o dva mesiace v prostredí svojej obývačky, alebo si počkajú rok nanajvýš dva kým bude bežať v televízií. A ja si myslím, že v prípade Hľadá sa mŕtvola sa nestane nič hrozné ak počkáte aj dlhšie.

/