Minutáž: 105 minút

Réžia: Richard Donner
Scenár: Richard Wenk
Kamera: Glen MacPerson
Hudba: Klaus Badelt
Hrajú: Bruce Willis, Mos Def, David Morse, Jenna Stern, Alfre Woodard, Cylk Cozart, Tig Fong, Robert Racki, Sasha Roiz, Conrad Pla, Richard Wenk

16 blokovAko sme vás prednedávnom trošku s obavami informovali o možnom neúspechu nového filmu Richarda Donnera (v jeho profile), musíme toto tvrdenie o poriadny kus poopraviť. Stále síce nehovoríme o nejakom svetobornom diele, ktoré by nám nebodaj spôsobovalo nezabudnuteľné zážitky, ale predsa, pre určitú časť publika, tentoraz skôr toho nenáročného, bude film 16 blokov výborným odreagovaním sa od každodenných povinností.

Pre úspech filmu hovorilo hlavne dvojité obsadenie, režisér – herec, Donner – Willis. U oboch pánov sa však vynára otázka možného dôchodkového prechodu a istého úpadku. Predsa len od čias Supermana, resp. Smrtonosných pascí nejaký ten piatok ubehol. Obaja však svedomito dokazujú, že s nimi ešte možno do nenáročnejších projektov rátať.

Film 16 blokov začína pomerne stereotypne. Unavený policajt Jack Mosley (Bruce Willis) má za sebou nekonečnú noc v plnom služobnom zaťažení. Keď si spokojne vybaví posledné povinnosti v kancelárii, myslí už len na to, ako sa čo najrýchlejšie dostane do svojej postele. Po zistení, že jeho fľaška, vždy pripraveného alkoholu, dosiahla dno, v Jackovi ešte viac urýchľuje proces odchodu z policajnej stanice. Aby mal však film na čom stavať, je už vopred zrejmé, že sa Jack tak rýchlo domov nedostane.

Hej Mosley, Mosley. To sú prvé slová šéfa, ktoré ho zastihnú na schodoch. Po prísľube dlhšieho voľna a nejakej tej prémie, Jack súhlasí. Súhlasí s prevozom nič neznamenajúceho (doposiaľ) väzňa na súdne pojednávanie. Bežná rutina, s ktorou by nemal mať problém žiadny, aspoň trochu skúsený, policajný dôstojník.

16 blokov 16 blokov

Tým väzňom je nejaký Eddie Bunker (výborný Mos Def), ktorý v Jackovom podvedomí nevyvoláva žiadne reakcie. To jediné, čo Jack nesie v hlave je, že má Eddieho prepraviť na miesto pojednávania, ktoré je vzdialené 16 blokov od väzenia (pre tých, ktorým to tak nepáli – od toho názov filmu). V preplnených uliciach veľkého New Yorku však aj týchto pár ulíc stačí na niekoľko minútovú, či hodinovú zábavu za volantom.

„Absťák“ sa prejaví až priveľmi rýchlo. Jack zamyká auto, Eddie ostáva, ako už isto tušíte, v ňom a my už vieme, že nákup liehovín môže byť osudným. Keďže nechceme, aby film končil po desiatich minútach, samozrejme Eddie prežije útok na svoju osobu, a to vďaka pohotovému Jackovmu zásahu. Začína sa pomerne vydarená naháňačka, ktorá končí v jednom z barov, kde Jack zvykne konzumovať svoje obľúbené nápoje.

Tu prichádza na rad zlomová zápletka, keď sa dozvedáme kto, čo, ako a hlavne s kým. Niekto zrejme nechce, aby sa Eddie na súd dostavil, niekto ho chce čím najskôr odstrániť. Ale kto? Má v tom prsty samotná polícia? Kto je Eddie Bunker? Čo dôležité vie? Prečo ho chcú zniesť z tohto sveta? A kto je vlastne Jack Mosley?

16 blokov 16 blokov

Na tieto, a ešte ďalšie otázky dostanete počas tejto rýchlo ubiehajúcej 105 minútovej stopáže jednoznačnú odpoveď. A to určite stojí za videnie, nemyslíte? Keď si k tomu prirátame slušné herecké výkony, okorenené zaujímavým Mos Defom (Lúpež po taliansky, Ples príšer), ktorého slang a určitý šušlavý defekt dodáva filmu potrebnú atmosféru, máme o zábavu postarané. Za zmienku stojí aj skorumpovaný agent Frank Nugent, ktorého presvedčivo, po celý čas so žuvačkou v ústach, zahral David Morse (Skala, Tanec v temnotách). Čo na tom, že film občas ubieha od správnej dejovej atmosféry, čo na tom, že má film občas klišéovité myšlienky, nevadí, pretože si počas celej jazdy udržuje solídnu úroveň.

Na záver pár zhodnotení a postrehov. Tak za prvé. Richard Donner ešte isto nepatrí do starého železa. Za druhé. Bruce Willis potvrdzuje, že má v sebe nenahraditeľné čaro, a keď chce, svojim výkonom dokáže strhnúť aj zvyšnú časť hereckého obsadenia. Film má prvoplánovo pobaviť, a to sa podarilo skoro na jednotku. Je jasné, že od tejto látky náročnejší divák nemôže očakávať plnohodnotný pokrm. Film 16 blokov preto odporúčam na chvíle, keď sa necítite na „ťažký“ film, pri ktorom treba aktívne rozmýšľať, ale práve na také pri ktorých sa chcete príjemne uvoľniť a vypnúť. Vtedy vám nebudú vadiť ani trápne momenty, ktorých má tento film síce požehnane, no pod úrovňou znesiteľného maxima. Hor sa preto do kina.

/

P.S. Som zvedavý, ako dopadne Donnerov chystaný projekt Sam and George, v ktorom sa v hlavnej úlohe predstaví kto iný ako starý známy Mel Gibson.