Krajina: USA | Maďarsko | Španielsko

Réžia: James McTeigue
Scenár: Ben Livingston, Hannah Shakespeare
Kamera: Danny Ruhlmann
Hudba: Lucas Vidal
Hrajú: Luke Evans, John Cusack, Alice Eve, Brendan Coyle, Brendan Gleeson, Oliver Jackson-Cohen, Kevin McNally, Pam Ferris, M. Emmet Walsh, Dave Legeno a ďalší

Havran (The Raven, 2012)Mysteriózny triler Havran je zlým snom filmového recenzenta – je technicky dostatočne šikovne spracovaný, aby pobavil väčšinu, no čo do originality, tej dali zbohom hneď za myšlienkou: „Urobme film o Edgarovi Allanovi Poeovi! To tu ešte nebolo.“ Vlastne bolo, ale ľudia už stihli zabudnúť.

Edgara Allana Poea spoznávame už ako štyridsaťročného vdovca a stále neúspešného spisovateľa, ktorý prostredníctvom recenzií vedie písomné bitky so svojou konkurenciou. Navyše je beznádejne zamilovaný do Emily Hamiltonovej, ktorej prísny otec ním (ako inak) opovrhuje. Do toho všetkého sa v meste začnú objavovať mŕtve telá a spôsob ich vraždy sa akosi príliš ponáša na Poeove fiktívne príbehy. Spisovateľ je teda prizvaný k vyšetrovaniu, no triler naberie na obrátkach, keď vrah unesie jeho milovanú Emily, aby tak inšpiroval jeho dlhodobo vyschnutú (hoci alkoholom hojne zalievanú) predstavivosť.

V dobe, keď americký filmový priemysel vychrlí ročne také kvantum kriminálok s takou a hentakou zápletkou a ešte onakvejším zvratom, je ťažké scenár Havrana považovať za premyslený alebo čo i len trošku zaujímavý. To aj presne zodpovedá kvalifikácii jeho tvorcov Bena Livingstona a honosne znejúcej Hannah Shakespearovej – televízneho herca a debutujúceho scenáristu a televíznej producentky a scenáristky. A tak Havran po príbehovej stránke celkom neprekvapivo neprekračuje hranice televíznej inscenácie.

Čo by na to povedal onen svetoznámy melancholický literát, ktorého považujú za zakladateľa detektívok? Nič z jeho rozporuplnej osobnosti a tvorby sa v skutočnosti neprevtelilo do režijného konceptu Jamesa McTeiguea (jeho najznámejším autonómnym režijným počinom je film V ako Vendeta z roku 2005) či do nevýrazného hudobného sprievodu. Teda ak nepočítame tmavé kútiky – tých je vo filme neúrekom, temnú noc, počas ktorej sa odohráva väčšina filmu a hmlu, ktorá sa nás snaží stoj čo stoj presvedčiť o beznádeji a trýznivej osamelosti Poeovej duše.

Havran (The Raven, 2012) Havran (The Raven, 2012)

Takže na čo sa vlastne môžete tešiť? Na peknú blondínku s ľúbezným hlasom (Alice Eve), ktorej veľmi pristanú nebesky modré dobové šaty; na neskrývaný alkoholizmus údajne geniálneho poeta, ktorému v podaní Johna Cusacka chýba štipka sympatickosti a na podivne pokrokového a až surreálne zainteresovaného detektíva (Luke Evans), ktorý má z nejakého nejasného dôvodu pre Poea v srdci vyhradené teplé miestočko.

Celej tejto kostýmovej zábavke chýba hlbší ponor do vtedajšej spoločnosti. Zaujímavé by bolo vidieť, ako do toho všetkého Poe zapadal či nezapadal. Namiesto toho sme na pozadí vzniku Havrana svedkami iba jednoduchej finančne motivovanej logiky, ktorá navyše zabudla zaobstarať dychberúci záver. Naozaj je pravdou, že okolnosti Poeovho života a smrti sú zahalené tajomstvom, či skôr neoverenými a protichodnými zdrojmi. Hollywoodu často stačilo aj omnoho menej ako stratený úmrtný list. Havran ponúka štandardne dobré herecké výkony a atraktívnu výpravu, no ich hodnotu znižuje lajdácky scenár.