Krajina: USA / Veľká Británia / Nemecko

Réžia: Joe Wright
Scenár: Seth Lochhead, David Farr, Seth Lochhead
Kamera: Alwin H. Kuchler
Hudba: The Chemical Brothers
Hrajú: Saoirse Ronan, Eric Bana, Cate Blanchett, Tom Hollander, Paris Arrowsmith, Olivia Williams, Jason Flemyng a ďalší

Hanna (2011)Pomerne mladý režisér Joe Wright sa po svojich troch celovečerných (a úspešných) filmoch pustil do stvárnenia akčnej Hanny, hoci akčné filmy príliš nesleduje. Odpoveď na otázku, prečo si potom vybral tento žáner možno nájsť jednak v tom, že sa podľa vlastných slov rád predvádza a jednak v tom, že do každého svojho filmu chce primiešavať zvláštne experimentálne ingrediencie. To, čo však vždy ostáva prítomné, sú ženské hrdinky v hlavných úlohách. Hanna je ale ku podivu inšpirovaná mužskou fiktívnou postavou Jasona Bourna (The Bourne Identity, The Bourne Supremacy, The Bourne Ultimatum). Mal tak vzniknúť úderný akčný film obohatený o prvky osobného svedomia, vzrušenia a drsnosti.

Film vyobrazuje Hannu (Saoirse Ronan) bývajúcu so svojím otcom vo fínskom lese. Až do jej 16 rokov pripomína jej život tvrdý výcvik so zaostalým spôsobom lovu. Otec ju podrobuje disciplíne a upevňovaniu jej odolného, priebojného a mimoriadne rozhodného charakteru. O civilizovanom zvyšku sveta vie Hanna len z rozprávania a kníh a po tom, čo sa začne cítiť naň pripravená, nastáva jej prvý skutočný kontakt s ľuďmi. Otec ju opúšťa, ju zajme CIA. Cieľom misie, na ktorú sa Hanna od mala pripravovala, je zabiť líderku tajných agentov – Marissu Wieglerovú, ktorá zabila jej matku. Takmer dospelá Hanna teraz uteká, skrýva sa a hľadá – nielen nepriateľa, svojho otca, ale i samu seba.

Hanna Hanna

V tomto filmovom diele sa stretlo niekoľko stvárňovacích extrémov naraz. Hannu možno prirovnať ku karikatúre Alice v krajine zázrakov, ktorá sa po strete s výdobytkami modernej civilizácie (ventilátor, zapínač svetla či televízor) mení na vyľakanú divožienku. Ale ku podivu, zbrane a počítače jej nie sú cudzie. Podobných nelogických a nevysvetliteľných chýb je v scenári viac, sem-tam je navyše dejová línia popretrhávaná a tápeme, ako sme sa z bodu X dostali do bodu Y. Opakovane narážame aj na slabé dialógy. Akoby Seth Lochhead a David Farr písali príbeh pre naivného, nevšímavého a láskyplne odpúšťajúceho diváka.

Máme sa vôbec v tomto prípade na čo tešiť? Našťastie predsa len máme. Únik Hanny je jej tak perfektne ušitý na mieru, že vo filme nás čakajú nadnesené a eruptívne akčné scény. Choreografie akčných prvkov sa zhostil kaskadér Jeff Imada, s ktorého prácou bol Wright nadmieru spokojný. Svojim originálnym režisérskym rukopisom sa podpísal pod mimoriadnu kvalitu obrazu a strihu. Práve pri nich sa pekne ukazuje experimentálna investícia, ktorá sa vrátila v podobe zvláštnej poetiky filmu s umeleckými motiváciami. Žiadna konštantná vlna akcie diváka aspoň neunavuje. Na premostenie dynamických a dramatických pasáží slúžia scenérie od zasneženého fínskeho lesa cez kamennú púšť, veľkomesto či exotiku. To všetko je doplnené prepracovaným soundtrackom od Chemical Brothers, ktorí vám garantujú, že ak si niekedy počas filmu hudbu nevšímate, tu ju budete vnímať dvojnásobne.

Hanna Hanna

Joeovi Wrightovi sa podarilo vybudovať pomyselnú rodinku umelcov, ktorým prideľuje roly vo svojich dielach. Saoirse Ronanová má uňho prím a zdá sa, že aj vďaka portfóliu tohto režiséra sa jej dláždi dlhá herecká kariéra. Po tom, čo si zahrala v Pokání, Úteku zo Sibíri, Hanne a v pripravovanej Anne Karenine, ju možno uznať za nový herecký objav, ktorý univerzálne zvláda rôzne charaktery. Nečudo, keď o svojom talente dostatočne presvedčila. Ostatní herci pri nej pôsobili dosť mdlo, dokonca i dosť ostrieľaná Cate Blanchett.

Hanna je autorsky veľmi unikátny a nezameniteľný film i napriek tomu, že námet nie je žiadne nóvum. Solídne obsadenie, scény v správnom rytme, svojská poetika i rozmanitá flóra sú zavesené na háčiku ako slušná maškrta, no nie každý divák sa nechá chytiť. Pendluje medzi údernosťou, ale aj zmätenosťou. Akčná dráma pri Hanne však celkom určite nebude to, čo ste si pôvodne pod týmto žánrom predstavovali. Myslím si, že ako novinka stojí za vašu pozornosť.