Minutáž: 117 minút

Réžia: Adam Shankman (aj choreografia)
Scenár: Leslie Dixon
Kamera: Bojan Bazelli
Hudba: Marc Shaiman
Hrajú: John Travolta, Amanda Bynes, Christopher Walken, Queen Latifah, Michelle Pfeiffer, James Mardsen

HairsprayJe viac než chvályhodné, že Hollywood vo svojom momentálnom chode zaradil spiatočku a vracia sa ku svojim koreňom. K tomu, vďaka čomu je továrňou na sny. K muzikálom. Už keď sa zdalo, že žáner s veľkým Ž (a tak trochu kráľ všetkých ostatných) sa spolu s westernom uberie na filmový druhý svet, prišiel fantastický Moulin Rouge. Po ňom nasledovalo nemenej kvalitné (a šiestimi Oscarmi ocenené) Chicago, minulý rok sa predstavili pôsobivé Dreamgirls, no a tento rok k nám v čase letnej sezóny prichádza Hairspray.

Tracy je bacuľatá stredoškoláčka, ktorej to sakramentsky dobre tancuje. S priateľkou Penny sú priam chorobne závislé na televíznom programe, kde každý deň zo seba dušu vytancúvava skupina hrozivo dokonale vyzerajúcej mládeže. Čo sa však nestane je to, že z tejto skupiny vypadne jedna členka (ale len na deväť mesiacov 🙂 a rozhodnú sa vypísať konkurz. A že neuhádnete, čo je veľkým snom našej veľkej hrdinky! Odhodlaná teda prichádza a napriek prekážkam chamtivej producentky sa dostáva do éteru a zabojuje v hlavnej súťaži, Miss Hairspray (alebo teda Miss lak na vlasy). Medzi časom stihne bojovať proti rasistickým konvenciám, zamilovať sa do neskutočného fešáka (slečny vedia aké slovo som chcel použiť 😉 a spievať, spievať a ešte raz spievať.

A teraz to príde, zahmkajte si fanfáry, pretože Hairspray je najlepší film tohto leta. Režisér Adam Shankman nakrútil muzikál, na ktorý sa o niekoľko desaťročí budú ľudia pozerať s rovnakým úžasom ako mi dnes na Pomádu či na Moulin Rouge. Ručne a stručne, aj keď tomu nechcete momentálne veriť (uisťujem vás však, že budete), na všetkých tých robotov, pirátov, pavúkov stačil jeden jediný prostriedok, lak na vlasy.

Hairspray Hairspray

Sám si nepamätám, kedy by som videl film, ktorý bol robený s toľkou radosťou a entuziazmom. Tieto dve cenné vlastnosti zdieľalo aj superhviezdne obsadenie, ktoré si teraz v krátkosti predstavíme. V hlavnej úlohe uvidíme vynikajúcu debutantku Nikki Blonsky, ktorá ak si na sebe dá záležať a neopustí ju sebavedomie jej hrdinky, sa môže vypracovať na skvelú muzikálovú herečku. V úlohách jej rodičov sa predstavia geniálny John Travolta a Christopher Walken (Travolta hrá matku, to aby nedošlo k nedorozumeniu). Z obsadenia ešte stojí za zmienku tradične skvelá Michelle Pheiffer a James Marsden, ktorý svojim účelovým afektovaním a žiarivým úsmevom pripomína zlaté „napomádované“ roky Johna Travoltu. Aby som ešte nezabudol, vo filme uvidíte tucty a tucty nesmierne talentovaných mladých ľudí (aspoň nech mám svedomie čisté: mali by sme si pamätať mená ako Zac Effron, Elijah Kelley a Brittany Snow), ktorých je však na túto recenziu príliš veľa.

Tento film má obrovsky dar a to je radosť, ktorú v sebe ukrýva každý jeden záber. Každučká scéna žiary obrovským úsmevom, ktorý na nakrúcaní vládol. A vďaka tomu filmu odpustíte každú jednu chybu. Nesmierne chytľavé pesničky a ten krásny pocit, keď odídete zo sály, vám dopraje práve počas tohto obdobia veľmi málo filmov. Hairspray svojou prezdobenosťou taktiež miestami pripomína tie najklasickejšie klasiky z trezoru muzikálov, pričom rozhodne nehovorím len o tisíckach odkazov na Pomádu, na ktorú tento film takpovediac nadväzuje.

Hairspray Hairspray

Teraz prejdeme k záporom. Áno sú tu a nie jeden, ale dám vám jednu radu. Skúste si zápory predstaviť ako hlavnú hrdinku. Správne, filmu by neuškodila radikálna diéta, ale je tak perfektne spravený a „zlatý“, že Adam Shankmanovi odpustite miesta, na ktorých sa trošičku nechal uniesť. Nie nebudem tie chyby menovať, koniec koncov, veď je to muzikál preboha!

A prichádza pre mňa najkrajšia časť recenzie. Teraz si totiž vypočujete to najvrúcnejšie odporúčanie, aké som kedy napísal. Nezáleží na tom koľko máte rokov, či ste žena, či chlap, Hairspray je film, ktorý si zamilujete. Netreba ho brať vážne (snáď vám stačí fakt, že tu John Travolta hra moletnú matku), stačí sa usadiť a užiť si show, pri ktorej máte po každom čísle vstať a tlieskať. Čo na tom, že koniec poznáte už po piatich minútach, na Hairspray sa pozerá tak dobre, že budete mať sto chutí si hneď po projekcii dať repete.

/