Prístupnosť: MP

Réžia: Tom Shadyac
Scenár: Steve Oedekerk
Kamera: Ian Baker
Hudba: John Debney
Hrajú: Steve Carell, Morgan Freeman, Lauren Graham, John Goodman

Nové FrancúzskoNie je tajomstvom, že ak má nejaký film úspech, tak sa tvorcovia, či produkčné spoločnosti snažia z tohto úspechu aj ďalej ťažiť. My im to nemôžeme samozrejme zazlievať, veď filmový biznis je krutý a prežívajú len tí silní, otázne je však, či stoja tieto „nadstavby“ vôbec za to. V prípadoch pokračovania s poradovým číslom sa väčšinou aj niekoľkaté pokračovanie stane ziskové a takpovediac úspešné i napriek nie celkom presvedčivej kvalite. Veľa v týchto prípadoch samozrejme zohráva fakt, akým je film prezentovaný, ale to už je skôr iná téma. Mnoho filmov sa však dočká akýchsi ,,voľných“ pokračovaní odvolajúcich sa na nejaký film a podobne je to aj v tomto prípade. Relatívny úspech filmu Bruce všemohúci s Jimmom Carryom v hlavnej úlohe sa pokúsili tvorcovia zopakovať v komédii s názvom Evan všemohúci a o tom, že to mysleli naozaj vážne svedčí aj 175 miliónový rozpočet, ktorý sa len tak u komédie nevidí. Či sa to aspoň z časti podarilo si hneď povieme.

Evan Baxter (Steve Carell), sok pijúci krv Bruceovi Nolanovi (Jim Carrey), čoby úspešnejší kandidát na pozíciu hlavného redaktora v Brucovi všemohúcom, sa v pokračovaní predstaví ako hlavná postava, bez účasti už spomínaného Carreyho. Osud nášmu Evanovi od posledného dielu doprial novo nadobudnutý post v kongrese a s tým súvisiace „požitky“ ako nový dom, auto a nedostatok času. Do kongresu sa Evan dostal typicky americky s heslom o tom ako zmení svet, dopadá na neho ťarcha týchto slov a tak sa pekne pomodlí, aby sa mu to podarilo. Kto videl Bruca všemohúceho nebude na pochybách, že ho Boh v podaní Morgana Freemana „svojim spôsobom“ vypočuje. To, že s ním Boh naozaj komunikuje Evanovi zatiaľ nadochádza ani po čudných zásielkach alebo udalostiach, ale katastrofa biblických rozmerov je za dverami.

Evan všemohúci Evan všemohúci

Príbeh sa trochu odlišuje od pôvodného konceptu, hlavný hrdina už nedostáva tú božskú moc, len mu je naznačované, respektíve je vedený k určitým úkonom, ktoré majú mať za následok niečo ako novodobého Noeo. Určite každý pozná príbeh o Noemovej arche a z neho ťaží režisér i pri tomto pokračovaní. Za režisérsku stoličku sa posadil Tom Shadyac, ktorý má na svedomí aj Bruca všemohúceho, či iné komédie s Jimom Carreyom ako Klamár, klamár a Ace Ventura, takže má veľa skúsenosti s rodinnými komédiami, ale nedopadlo to až tak dobre ako som v duchu čakal. Sám režisér asi podľahol tlaku „veľkých“ peňazí, možno mal zviazané ruky množstvom pripomienkujúcich, každopádne film vyznieva o dosť horšie ako Bruce všemohúci. Vtipné repliky sa obmedzili na minimum, kde sú tie slovné prestrelky Freeman- Carrey? U dvojice Carrel- Freeman to už nefunguje, dokonca Morgan Freemen alias sám „najvyšší“ už nepôsobí takým skvelým dojmom a napriek tomu, že patrí k mojim obľúbencom, tomuto sa upisovať nemusel, je to dosť zbytočná rolička pre neho. Carrel sa snaží vytĺcť zo svojho hereckého kapitálu, čo sa dá, ale nepôsobí tak zábavne ako v 40 rokov panic, alebo tak vynikajúco ako v Malá Miss Sunshine, jednoducho chvíľami aj tak pôsobí trápne.

Čím je film tak trochu iným je asi to, že nás takmer celým sprevádzajú zvieratá všetkých možných druhov. Vo väčšine záberov je zvierat viac ako ľudí, čo je však dosť pochopiteľné vzhľadom na to, aký príbeh sa nám tvorcovia snažia ponúknuť. Niektoré scény na konci sú naozaj pekné, veď v zábere stoja stovky párov zvierat. Pri týchto scénach sa otvárali ústa nejednému detskému divákovi, či milovníkovi prírody. Áno, detský divák sa zasmeje, aj keď lama donesie v ústach kladivo, opičke váľajúcej drevené polená, alebo na slonovi robiacom sprchu, ale to naozaj k dobrej komédii nestačí. Mnou očakávaná záverečná scéna, kde určite vyplácali mnoho miliónov z rozpočtu, ma však tiež sklamala. Pôsobila dosť umelo, neprirodzene, jednoducho nebola až tak „mokrá“ ak mohla a mala byť. Nedá mi ešte spomenúť, že okrasu hlavného hrdinu z prvého dielu Jennifer Aniston vystriedala nemenej zlatučká Lauren Graham a hlavného záporaka si strihol John Goodman.

Evan všemohúci Evan všemohúci

V záverečnom zhrnutí mi tak neostáva nič iné ako povedať, že Evan všemohúci je oveľa slabší ako jeho predchodca Bruce. Nie je to úplná strata času, na niektorých scénkach sa dá zabaviť, ale naozaj by som to odporučil skôr pre rodinu s deťmi na pekné popoludnie strávené v kine, kde zvieracie scénky budú vyzerať pekne a milo a dospelejším rýchlejšie ujde čas. Evan určite nie je niečo, čo by ste si chceli pustiť ešte druhý krát, mňa len mrzí ten nevyužitý kapitál pri tak nafúknutom rozpočte.

/