Rok: 2010

Réžia: Rob Letterman
Scenár: Joe Stillman, Nicholas Stoller
Kamera: David Tattersall
Hudba: Henry Jackman
Hrajú: Jack Black, Jason Segel, Emily Blunt, Amanda Peet, Billy Connolly, Chris O’Dowd, T.J. Miller, James Corden, Catherine Tate a iní.

Gulliverove cestySvojského Jacka Blacka určite netreba nikomu špeciálne predstavovať. Buď ste na jeho vlne humoru alebo nie. Osobne patrím k tým, ktorí ho príliš neobľubujú. Avšak do filmu Guliverove cesty sa jeho charakter a „komediálny“ potenciál skvelo hodia. Po animákoch Príbeh žraloka a Monštrá vs. Votrelci je toto prvý hraný projekt Roba Lettermana, ktorý si na vizuálne 3D efekty objednal dom WETA Digital. Prelomová technológia kamery DualMoCo bola prvý krát rozsiahlo použitá práve tu a umožňovala nasnímať v reálnom čase naraz maličké postavy Liliputánov ako i veľkého Gullivera. Film tak stál 112 miliónov dolárov a za prvý týždeň zarobil takmer 6 a pol milióna.

Toto (v poradí už tretie) filmové spracovanie románu Jonathana Swifta sa na prvý pohľad výrazne odlišuje kvalitou i obsahom od svojej predlohy. Najnovší Lemuel Gulliver je zosatirizovaná postava egocentrického a neambiciózneho šéfa podateľne newyorských novín. Má svojský životný štýl: počas pracovného času hráva Guitar Hero, robí nechutnú kávu a neustále si chce „búchať päsťou“. A čo je najhoršie – je to chronický klamár. V snahe urobiť dojem na spisovateľku Darcy (Amanda Peet) sa Gulliver zahrá na cestopisca. Svoje nadanie ide dokázať až do Bermudského trojuholníka. Jeho loď však v búrke stroskotá. Ocitne sa na brehu Liliputánie, kde sa začína jeho dobrodružstvo v doteraz neobjavenej krajine maličkých ľudí, ktorí z obrej príšery Gullivera urobia väzňa a následne udatného hrdinu. Tam si svojimi veľkolepými, no vymyslenými príbehmi a odplašením obávaných Blefusciánov, získava sympatie kráľovskej rodiny i neurodzeného Horatia (Jason Segel), ale tiež antipatie podozrievavého generála Edwarda (Chris O’Dowd). Príchod Gullivera však prevráti Liliputáncom život hore nohami a je načase, aby to niekto napravil.

Jack Black ako Lemuel Gulliver a Amanda Peet ako Darcy v dobrodružnej komédii Gulliverove cesty (Gulliver's Travels, 2010) Jack Black ako Lemuel Gulliver v dobrodružnej komédii Gulliverove cesty (Gulliver's Travels, 2010)

V tomto tragicky povrchnom a nenápaditom filme sa žiaľ nenašiel priestor na to, aby boli herecké výkony lepšie než priemerné. Azda s výnimkou Chrisa O’Dowda, ktorý hral so skutočným zápalom. Postava Horatia bola zidealizovaná, Darcy príliš nevýrazná, Emily Blunt v koži princeznej Mary pôsobila neprirodzene a roztržito, až je smutné, že práve kvôli tejto role odmietla hrať v druhom pokračovaní Iron Mana. Nie je žiadnym prekvapením, že celý film je nápadne postavený na osvedčenom mene Jacka Blacka, akoby o dej ani nešlo. Predstavil sa vo svojej štandardnej poplašenej hereckej póze. Asi jemu jedinému možno uveriť, že to na nás „nehraje“. Ak tam existoval zámer vytvoriť satiru, pokus nevyšiel. Vtipy míňajúce sa účinku, ostré grimasy, okázalá infantilnosť – to je len pár do očí bijúcich nedostatkov, ktoré sprevádzajú diváka od začiatku až po koniec. Napriek snahe tímu spraviť z klasického diela niečo neobyčajné je výsledkom snímka s tradičnou hollywoodskou schémou s pozabudnutím na pointu. V porovnaní so skutočne dobrodružným Gulliverom od Charlesa Sturridga je toto pseudo paródiou či nekultivovaným výsmechom, ktorý by vôbec nebolo prehnané zaradiť do rebríčka desiatich najhorších filmov roka 2010.

Jack Black ako Lemuel Gulliver v dobrodružnej komédii Gulliverove cesty (Gulliver's Travels, 2010) Jack Black ako Lemuel Gulliver v dobrodružnej komédii Gulliverove cesty (Gulliver's Travels, 2010)

Dielo však nemusí byť výslovným sklamaním. Ak sa odpútame od obsahovej stránky, film sa posúva plynule, bez zásadných šumov v obraze a s dynamickým strihom. Perspektíva nadhľadov, podhľadov a liliputánskeho mestečka tvoria zaujímavú kompozíciu prostredia, na ktorom si tvorcovia dali záležať. Jack Black nám nezabudne ani zaspievať a ako milovník rockovej hudby a producent filmu presadil melódie v podaní Kiss či Guns´n´Roses. Podmazu však ťažko pripísať dramatizujúci či iný význam.

Čo dodať na záver? Táto komédia zďaleka ani zvysoka nie je pre náročného diváka, ktorý hľadá niečo duchaplné. Iba ak pre tých, ktorí sú tvrdohlavými fanúšikmi humoru Jacka Blacka a nebude im prekážať, že uvidia ďalšiu z jeho „one man show“. Či by azda čakal od neho v hlavnej úlohe niekto niečo viac?