Krajina pôvodu: USA / Francúzsko

Réžia: Tony Bill
Scenár: Phil Sears, Blake T. Evans
Kamera: Henry Braham
Hudba: Trevor Rabin
Hrajú: James Franco, Martin Henderson, Jean Reno, Tyler Labine, Keith McErlean, Abdul Salis

FlyboysPočas 20. storočia sme boli svedkami veľkého počtu vojnových konfliktov, ktoré sa navždy stali symbolom ľudskej krutosti a bezbrannosti zároveň. Niektoré z nich sa stali pre filmárov obľúbenejšie (Druhá svetová vojna), iné menej (genocída v Rwande) a niektoré sa asi nedostali na filmové pásy vôbec.

Každý rok sa nám urodí hneď niekoľko vojnových filmov a to najmä z Druhej svetovej vojny. Tento najhorší konflikt v dejinách zatienil nemenej hrôzostrašnú časť našej histórie, Prvú svetovú vojnu. Filmy z tohto obdobia sa nevyskytujú často. Vojnová história filmárom totiž ponúka na prvý pohľad divácky príťažlivejšie témy.

Aj v Prvej svetovej vojne však nájdeme zaujímavé udalosti a príbehy. Jedným z nich je aj pôsobenie Lafayettovej eskadry zloženej z mladých amerických dobrovoľníkov. Tí odchádzali do Európy potom, čo sa Spojené štáty americké rozhodli podporiť Francúzsko a Veľkú Britániu v boji proti nemeckej agresii, ale do vojny sa ešte priamo americké vojenské sily nezapojili.

Jednotlivé postavy filmu Flyboys – Rytieri nebies sa zakladajú na osudoch skutočných pilotov tejto eskadry. Niektoré viac, iné menej a niektoré sú kombináciou niekoľkých osobností. Ich činy a motivácia vstúpiť do vojny teda nie su naivnými predstavami tvorcov, ale reálnymi príbehmi.

Snímka Flyboys vznikla v americko – francúzskej koprodukcii. Tu treba spomenúť hlavne meno Dean Devlin, pod ktorým sa skrýva producent filmov ako Deň nezávislosti, Godzila, alebo StarGate. Réžie sa ujal američan Tony Bill. Že vám to meno nič nehovorí? Nič to, má síce na konte pár kinofilmov z dávnejšej minulosti (nič výnimočné), ale v posledných rokoch sa venuje výhradne tvorbe televíznych filmov a seriálov. Nedá sa teda od neho očakávať prekvapujúci výkon, ale z toho, čo o jeho tvorbe vieme, môžeme usúdiť, že nepatrí medzi tých, ktorí svoju prácu pokazia. To iste vyhovovalo aj producentom.

Flyboys Flyboys

Tony Bill odviedol serióznu prácu aj na filme Flyboys. Pre tento subžáner sú typické uričté prvky, ich kombinácia, na ktorú sme si už zvykli z filmov ako Pearl Harbor, či český koprodukčný Tmavomodrý svet. Sú to určité klišé, ktoré sú často aj naškodu, ale asi by to bez nich ani nešlo. V tomto filme všetko končí na veľmi zdravej hranici, takže ide len o akési spestrenie. Film sa snaží zobraziť samotných pilotov pri výcviku (ktorý je veľmi zaujímavý) a hlavne pri ich práci.

Letecké súboje v tej dobe sa nedajú absolútne porovnávať s dneškom (keď môžete nepriateľské lietadlo zostreliť raketou na vzialenosť 50 kilometrov). Piloti nemali k dispozícií žiadny radar, komunikačný systém, rakety. Jediné, na čo sa mohli spolahnúť, bol samopal na lietadle a vlastné schopnosti, prípadne dúfať, že si niektorý z ich spolubojovníkov všimne, keď budú v úzkych. Tomuto filmu sa to podarilo zobraziť. Letecké súboje su výborne urobené (niekedy viac, inokedy trochu menej) vďaka pokročilým digitálnym technológiam (kamery, efekty).

Flyboys Flyboys

Flyboys sú akčná vojnová dráma a akčný a vojnový prvok filmu jasne dominujú. Na herecké výkony preto nezostalo veľa miesta. Spomenúť sa oplatí troch hercov, a to Jamesa Franca v hlavnej úlohe pilota, neskôr esa eskadry, Blaina Rawlingsa; novozélanďana Martina Hendersona, ktorý stvárnil staršieho skúseneho pilota Reeda Cassidyho a známeho francúzskeho herca Jeana Rena v úlohe kapitána eskadry. Ich postavy patria medzi najzapamätatelnejšie. Najviac miesta sa aj vďaka romantickým scénam (romantika v štýle Pearl Harbor sa však nekoná) dostalo Jamesovi Francovi, ktorý sa preslávil najmä účinkovaním v sérii Spider Man. Momentálne je to veľmi žiadaný herec a o nové role nemá núdzu. Aj vo Flyboys dokázal, že má výrazný herecký potenciál. Celkovo by sa dali herecké výkony zhodnotit ako dobré, herci nič nepokazili.

Film má cez dve hodiny, ale vďaka veľmi svižnej prvej časti to prejde rýchlo. Tu je trochu nesúlad medzi tempom prvej a druhej časti filmu. Ku koncu je to už citeľne pomalšie a ak si zrovna neobľúbite letecké súboje, môže to byť pre vás trochu zdĺhave a ani prekvapenie na záver sa nekoná.

Flyboys – Rytieri nebies sa nedajú označiť za originálny film. Tvorcovia však kvalitne pracujú s témou a ak máte v obľube históriu, vojny, či lietadlá, oplatí sa vám film vidieť. Škoda nedotiahnutého scénara. Filmu totiž chýba výraznejšie dejové napätie. Stále však pôjde o príjemne strávenené dve hodiny.

/