Rok: 2005

Réžia: Bent Hamer
Scenár: Bent Hamer, Jim Stark
Kamera: John Christian Rosenlund
Hudba: Kristin Asbjornsen
Hrajú: Matt Dillon, Lili Taylor, Marisa Tomei, Fisher Stevens

FactotumCharles Bukowski, rodený Nemec (1920 – 1994), zvrátený, často krát odsudzovaný a nepochopený spisovateľ je známou ikonou celej planéty. Keď mal dva roky jeho rodina sa presťahovala do Ameriky a aj preto je Bukowski čisto americkým autorom. Vo svojich dielach sa uvádzal pod prezývkou Henry Chinaski, podobne tomu bolo aj v knihe Factotum (1975), ktorá nás dnes zaujíma najviac.

Toto miestami zabudnuté dielo si vzal na mušku ešte pomerne neostrieľaný nórsky režisér Bent Hamer (Poviedky z kuchyne, 2003) a aj na naše šťastie si s danou látkou poradil bravúrne.

Henry Chinaski (Matt Dillon) je tulák, ožran, nespoľahlivý hajzel, večne bez práce, hrajúci sa na spisovateľa píšuceho román o všetkom (možno aj o vašej žene). Jeho tvorba samozrejme nikoho netrápi, tobôž nie významných vydavateľov. Chinaski je skrátka človek, ktorý nikoho nezaujíma, atraktívny je snáď len pre povoľnejšie dievčatá, ktoré s pravidelnosťou objavuje v tých najzapadnutejších baroch, aké si vieme predstaviť. Koniec koncov Henrymu takýto život vyhovuje. Jeho jedinou potrebou sú prachy na „chlast“ a sem-tam nejaký ten sex. Idylický život človeka bez zodpovednosti, ktorý by svoju flegmatickosť mohol rozdávať plným priehrštím.

Henry pri jednom zo svojich výjazdov spoznáva atraktívnu povaľačku Jan (Lili Taylor), ktorej postačuje jeden „drink“, aby si nápadníka pritiahla do svojho bytu, na stálo. Aká mi to dôvera. Všetko je tak ako má byť, 4x denne kvalitný sex na všetky spôsoby a víno s nekonečným prúdom, ktoré tečie do smädných krkov. Čo na tom, že práca visí v nedohľadne, nieže by ju bolo obtiažne zohnať, kdeže, Henry si len rád počas šichty vypije, nič strašné, vysvetlite to však zodpovedným vedúcim, ktorí nie a nie pochopiť jeho pijanské hobby. A tak ako mu svitne nová nádej, tak aj radosť z nej rýchlo opadne. A z biedy ho nevytrhne ani pár trefných stávok na správneho žrebca.

Factotum Factotum

Film Factotum je filmom nič neriešiacim, len poukazujúcim na bezcieľnosť a povaľačstvo jedného lenivého „spratka“, ktorý si život užíva plnými dúškami bez toho, aby uvažoval nad nejakými vážnejšími otázkami svojho života. Dej plynie veľmi hravo, čas príliš nesledujeme a to aj napriek tomu, že by sa mohlo niekomu zdať, že sa donekonečna opakuje rovnaká dejová línia. Práve naopak, film je veľmi zaujímavý, pôsobí skutočne reálne a to hlavne vďaka výbornému hereckému predstaviteľovi.

Je ním samozrejme Matt Dillon (Crash), ktorý má skúseností s podobnými indivíduami habadej. Sme zvyknutí, že jeho rola nebude nijako zvlášť obľúbenou, jeho herecké schopnosti však dokazujú opak. Aj toho najnepríjemnejšieho zloducha dokáže predostrieť tak, že mu chtiac – nechtiac začneme fandiť. Podobne je to aj v tomto prípade. Jeho vnútorná charizma a výraz zločinca režisérovi výrazne nahrávali, o čom svedčí aj výsledná podoba.

Factotum Factotum

Jeho parterky si zahrali Lili Taylor (Výkupné) a Marisa Tomei (Môj bratranec Vinny). Obidve hrajú vedľajšie husle, ale nedá sa im prakticky nič vytknúť. Hlavne Lili presvedčivo argumentuje a sústavne dáva pocítiť, že jej rola je akoby skutočnou.

Prácu Benta Hamera sme vychválili už na začiatku, je nenápadný, no svoje ovečky vedie s nadhľadom skúseného režiséra.

Film Factotum je pre nadšencov Charlesa Bukowskeho povinnosť. Pre fanúšikov Matta Dillona neskutočne dobrá zábava a pre milovníkov dobrého, nezvyčajného druhu filmov ulahodenie, aké sa v dnešnej tvorbe zas tak často nevidí. Kam patríte sa však rozhodnite už vy sami.

/