Krajina pôvodu: USA / Veľká Británia

Réžia: Stefen Fangmeier
Scenár: Peter Buchman
Kamera: Hugh Johnson
Hudba: Patrick Doyle
Hrajú: Edward Speleers, Sienna Guillory, Garrett Hedlund, Jeremy Irons, Djimon Hounsou, John Malkovich, Robert Carlyle, Máté Haumann, Alun Armstrong, Rachel Weisz

EragonVitajte v Alagasii, hornatej krajne, obývanej tak ľuďmi ako aj trpaslíkmi, elfami a… drakmi. Kedysi predstavovala mierumilovný svet, v ktorom bezpečie všetkých obyvateľov zabezpečovali Dračí jazdci. Boli statoční, láskaví, obdivovaní a milovaní. Jeden z nich však zradil. Galbatorix (John Malkovich) pozabíjal ostatných jazdcov, vyhlásil sa za kráľa a nastolil v krajine krutovládu. V Alagasii sú ľudia utláčaní a každému, kto sa postaví kráľovi na odpor hrozí neľútostná smrť.

Jedným z obyvateľov tohto fantastického sveta je aj sedemnásťročný farmársky chlapec Eragon (Edward Speleers), hrdina proti svojej vôli. Chcel žiť kľudným životom spolu so svojim strýkom a bratrancom na farme a obrábať pôdu, no osud rozhodol, že tomu bude inak. Počas lovenia divej zveri nájde v temnom lese zvláštny kameň. Zistí, že ide o vajce, z ktorého sa za chvíľu vyliahne malý dráčik. Bájne zviera s menom Zafira za krátky čas vyrastie do obrovských rozmerov a začne sa s Eragonom telepaticky dorozumievať. Mladý a nerozvážny „puberťák“ je z toho mierne zaskočený, ale našťastie stretáva miestneho rozprávača príbehov (v skutočnosti však experta na drakov…) Broma (Jeremy Irons), ktorý mu celú situáciu podrobne vysvetlí. Tým, že našiel dračie vajce sa stal vyvoleným, ktorý predstavuje jedinú nádej pre zdevastovanú Alagasiu. Galbatorix vycíti ohrozenie a poverí svoju pravú ruku, čarodejníka Durzu (Robert Carlyle), aby Eragona našiel a zlikvidoval…

Knihu Christophera Paoliniho som nečítal a aj keby áno, s filmom by som ju nikdy neporovnával. Porovnávať neporovnateľné je nezmysel (ak nie priam hlúposť). Musím vás varovať, že ak očakávate ďalšieho Pána prsteňov, budete sklamaní. Eragon ako celok nesiaha Jacksonovmu snímku ani po pás. Vyrovná sa mu však v efektoch. Niet divu, veď režisérom je oscarový trikár Stefen Fangmeier (napríklad Terminátor 2 alebo Jurský park) z ILM. Hypoteticky – ak by Eragona nakrútil napríklad Steven Spielberg a výsledok by bol takýto, neváhal by som a s čistým svedomím by som ho ohodnotil maximálne desiatimi percentami. No ako režisérsky debut je nepochybne nadpriemernou záležitosťou.

Eragon Eragon

Podobnosť s Pánom prsteňov je samozrejme evidentná. Nielen čo sa týka príbehu (jeden vyvolený, ktorý všetkých zachráni) a postáv (ľudia, elfovia a iné bytosti), ale dokonca aj jednotlivých kamerových záberov (hory a lesy, bojové scény). Je to skrátka klišé. Fantasy žáner je dnes v móde. Harry Potter, Pán prsteňov, Narnia… Ľuďom sa tieto filmy páčia a producentom prinášajú peniaze. Preto vlastne vznikol aj Eragon. Je to divácky úspešné.

Vo filme bola výborne zobrazená predovšetkým transformácia hlavného hrdinu (je to síce otrepané, ale čo už). Eragon je typický mladý chalan v puberte – neskúsený, zvedavý, ľahkovážny a vzdorovitý. Pomaly si však začína uvedomovať svoju dôležitosť a jedinečnosť. K tomu mu najviac pomáha Brom, ktorý ho mentorsky usmerňuje na ceste za svojím osudom. Vzniká medzi nimi vzťah učiteľ – žiak, ale neskôr sa tento vzťah mení na priateľstvo. K Eragonovej premene nemenej prispieva aj samotná dračica Zafira, vďaka ktorej sa mladík naučí preberať na seba zodpovednosť za druhých (keď zomrie jazdec, zomrie aj drak). Škoda, že vzťah medzi Eragonom a krásnou princeznou Aryou nemal možnosť príliš sa rozvinúť. To isté však platí aj o záporných postavách, ktorých vykreslenie považujem za najhoršie, aké mohol scenárista Peter Buchman (Jurský park 3) urobiť. Galbatorix a Durza sú proste „záporáci“ bez charakteru a v podstate aj bez príčiny. V rámci filmu nám totiž nikto nevysvetlí, čo ich vedie k tomu, čo robia, resp. prečo sú takí akí sú. Mám na mysli napríklad niečo podobné ako vysvetlenie v Pánovi prsteňov o tom, ako sa z Gluma stal Glum. Toto mi tam skrátka chýbalo. Nehovoriac o tom, že John Malkovich by si zaslúžil trochu väčší priestor ako je cca 5 minút na plátne.

Eragon Eragon

Mimochodom, je celkom zvláštne, že sa herci formátu Ironsa a Malkovicha objavujú aj v podobných filmoch, ale zrejme je to otázka peňazí. Príjemným prekvapením je Edward Speleers, ktorý nemal doposiaľ s filmom žiadne skúsenosti (dokonca ani s televíziou). Predtým hrával len v rôznych školských divadelných predstaveniach (napríklad Hamlet). Netvrdím, že je to oscarový výkon, len konštatujem, že ma ako Eragon celkom presvedčil. Mimochodom, táto postava je v podstate jediná, ktorá prechádza nejakou charakterovou premenou. Ostatní zúčastnení jej k tejto transformácii len dopomáhajú, no sami sa takmer vôbec nerozvíjajú.

Svetový bestseller Eragon napísal tínedžer (Paolini mal vtedy len 15 rokov!), je o dospievajúcom mládencovi, ktorý sa stane hrdinom a podľa mňa je aj určený hlavne pre deti a mladistvých maximálne do pätnásť rokov. Tí môžu mať z filmu naozaj obrovský zážitok (teda najmä tí mladší ako 15). Všetci ostatní si môžu aspoň vychutnať kvalitné špeciálne efekty, ktoré majú na svedomí experti z trikových spoločností ILM a WETA. V tomto smere mám na mysli predovšetkým Zafiru a všetky scény, v ktorých sa vyskytuje. Koniec koncov, pri 125 miliónovom rozpočte sa niet čomu čudovať, i keď už sme zažili aj prípad, kedy sme sa naozaj divili (teda aspoň poniektorí z nás). Stačí si spomenúť na Kráľovstvo ohňa (Reign of Fire, 2002) – 100 miliónový rozpočet a efekty hodné poľutovania. Okrem trikov si určite vychutnáte aj krásnu slovenskú prírodu (Tatry, Slovenský raj) a melodicko–výpravnú hudbu skúseného Patricka Doylea. Najlepšie je od filmu nič neočakávať a určite ho neporovnávať s inými fantasy filmami (napríklad s už spomínaným Pánom prsteňov). Budete mať potom nepochybne väčší zážitok.

/

PS: Všetci mladší ako 15 rokov a milovníci naivných príbehov a rozprávok si k hodnoteniu môžu kľudne pripočítať aj 20%. Naopak, ľudia, ktorým kvalitná filmová hudba a nádherná slovenská príroda v rámci filmu nič nehovoria si môžu odrátať 20%.