Equaliser 3 © 2023 Sony Pictures Entertainment Equaliser 3 © 2023 Sony Pictures Entertainment

Starnúci likvidátor s dobrým srdcom a túžbou očistiť svoje hriechy nezištnou pomocou núdznym nemá práve vyhliadky na pokojný dôchodok. S touto premisou pracuje scenárista celej série Richard Wenk vo finálnom diele devastačných dobrodružstiev bývalého elitného agenta Roberta McCalla, ktorého si v zručnej réžii Antoinea Fuquu s chuťou opäť zahral Denzel Washington.

The Equalizer 3

akčný, krimi, triler
2023 / 110 min. / MP 15

Antoine Fuqua
Richard Wenk

Víťazný tím dotiahol trilógiu do malebných uličiek skaliskami posiatej Sicílie, kde McCall možno konečne nájde svoj pokoj. Zápletka pripomína klasický western, v ktorom sa ranený pištoľník ocitne napospas dobrým ľuďom neznámeho mestečka sužovaného zlovestnou bandou naničhodníkov. Po uzdravení sa hlavný hrdina opäť postaví na nohy a dobrotu domácich sa rozhodne oplatiť krvavým vyhladením škodnej. Originalitou scenár priveľmi nesrší, čoho si všetci zúčastnení boli veľmi dobre vedomí. Fuqua s Wenkom stavili na vizuálnu podmanivosť talianskej atmosféry a divákov ju nechali si užiť do sýtosti.

Dej sa tak nikam neponáhľa. Stihneme sa sympaticky usadiť v miestnej kaviarni s láskavou čašníčkou, zoznámiť sa s domácimi postavami a zapadnúť do príjemne pokojného mestečka. Stotožnení s reáliami však ľahšie precítime brutalitu mafiánskych výpaľníkov – nám dobre známu z divokých 90. rokov. Robert však nepatrí k tým, ktorí pred zlom sklopia zrak a rozhodne sa konať. Rady talianskej mafie začnú prirodzene rednúť.

Pozvoľnejšie tempo tretiemu Equalizerovi náramne pristane, v súlade s Denzelovým aktuálnym vekom. 68-ročný akčný hrdina logicky neprekypuje agresivitou, skôr veľmi šetrne narába s energiou a protivníkov rozkladá najmä britkým umom. Nečakajme preto prepracované choreografie akčných scén v štýle Johna Wicka. Washingtonova sila tkvie v pokojnom tóne, akým lotrov varuje pred tým, čo sa im stane v najbližších sekundách. Násilné sekvencie sú servírované v pozvoľnom tempe, no brutalita umocnená smrtiacou témou skladateľa Marcela Zarvosa spoľahlivo doručí pocit zadosťučinenia. Predstavitelia Gomory možno neprekypujú dostatočným intelektom ani charizmou, aby boli smrtiacemu Denzelovi dôstojnými protivníkmi, no tentoraz predstavujú povedomé zlo, s ktorým sme sa už mali možnosť stretnúť osobne.

Equaliser 3 © 2023 Sony Pictures Entertainment

Oceňujem vnútornú rozorvanosť hrdinu, ktorý si nedokáže odpovedať na jednoduchú otázku, či je vôbec dobrým človekom. Temnotou pohltený McCall pohybujúci sa zásadne v čiernom takmer neverí na šťastný koniec svojho osudu. Fuqua s týmto konečným motívom stavu mysle unaveného pomstiteľa pracuje veľmi slušne. Otázkou ostáva, či sa skutočne jedná o finálnu kapitolu, nakoľko sa tretí Equalizer teší slušnej návštevnosti publika i solídnym recenziám kritikov. Režisér so scenáristom už zvažujú prequel s omladeným hlavným hrdinom, keďže digitálne omladzovanie veľmi rýchlo naberá na kvalite, čo sme mohli vidieť v tohtoročnom vydarenom Indiana Jonesovi. Bez Washingtona by totiž ďalší diel nemal zmysel.

Trošku viac som čakal od zapojenia Dakoty Fanning, ktorá si s Denzelom zahrala už v úspešnom Mužovi v ohni (2004) Ridleyho Scotta. Ich spoločná laškujúca chémia napovedá, že sa herci poznajú dlhšie obdobie, no scenár Dakotinu postavu agentky Emmy Collins využil povrchne. Trailer v tejto rovine klasicky klamal telom, no za zbytočnú by som ju v rámci deja určite nepovažoval.

Umiernenejší štýl tretieho Equalizera predstavujúceho unaveného akčného hrdinu ponúka reálnejšiu alternatívu k superhrdinom či agentom s vyoperovaným pudom sebazáchovy. Návšteva kinosály vás môže po nie celkom vydarenej druhej časti z roku 2018 veľmi milo prekvapiť.