Rok: 2013

Réžia: Gavin Hood
Scenár: Gavin Hood
Kamera: Donald McAlpine
Hudba: Steve Jablonsky
Hrajú: Asa Butterfield, Harrison Ford, Hailee Steinfeld, Abigail Breslin, Ben Kingsley, Viola Davis a ďalší

Enderova hra (Ender´s Game, 2013)Román Ender´s Game z roku 1985 od Orsona Scott Carda je zaraďovaný medzi to najlepšie zo sci-fi literatúry vôbec. Dlho bol považovaný za nesfilmovateľný a viacerým pokusom o adaptáciu hollywoodskymi štúdiami zabránil sám autor, ktorý si chcel nad svojim dielom udržať tvorivú kontrolu. To sa mu nakoniec podarilo, keďže snímka vznikla v širokej nezávislej produkcii, na ktorej participovala aj jeho spoločnosť.

V roku 2086 napadnú Zem Formicovia, mimozemská rasa podobná hmyzu. Ľuďom sa len so šťastím a za cenu veľkých strát podarí útok odraziť. Odvtedy ľudstvo žije v obavách z ich návratu. Intenzívne tak prebieha výcvik nových vojakov, ktorí sú prijímaní na vojenskú školu už v detstve. Deti totiž uvažujú inak ako dospelí a môžu tak nepriateľa prekvapiť. Medzi mladými kadetmi je aj Ender Wiggin (Asa Butterfield), v ktorom plukovník Graff (Harrison Ford) vidí veľký potenciál. Armáda totiž hľadá výnimočného taktika a stratéga, ktorý im zabezpečí trvalé víťaztvo. Ender pre to vedome i nevedome podstupuje ťažké skúšky, ktoré v ňom majú prebudiť vodcovské schopnosti.

Dišputy okolo kvality filmu a románovej predlohy sú prítomné vždy a sú zväčša absolútne zbytočné. Jednoducho, ak sa snažíte román vtesnať do filmu, tak zákonite budú určité straty. Filmová adaptácia Enderovej hry potvrdila, že ide v celej svojej šírke o nesfilmovateľné dielo, ale zároveň treba dodať, že výsledok vôbec nie je zlý a tím tvorcov urobil naozaj veľa pre čo najlepší výsledok.

Enderova hra (Ender´s Game, 2013) Enderova hra (Ender´s Game, 2013)

Problém filmu je v dvoch rovinách. Na danom priestore nemohol vysvetliť všetky zákonitosti sveta. Dianie na Zemi je úplne v úzadí, ale týka sa to aj vecí, ktoré sa dejú okolo hlavného hrdinu. Divák, ktorý knihu nečítal, isté veci teda nedocení. Dej bol výrazne zjednodušený – z niekoľkých rokov v románe sa tu stali mesiace, ale všetky hlavné body príbehu ostali zachované.

Druhý problém je v tom, ako film aj literatúra pracujú s publikom. Štandardne hlavná postava reprezentuje cieľovú skupinu, pre ktorú je dielo určené. Naproti tomu román Enderova hra sa začína v čase, keď má hlavná postava 6 rokov a určite nie je určený pre deti. Film lavíruje niekde medzi týmito dvoma polohami. Deti, či tínedžeri nepochopia hlbšie myšlienky vsadené do príbehu a dospelým nemusí pripadať v tomto podaní až tak zaujímavý. Akčných scén je tu však minimum, a tak je dôraz kladený na dialógy, či psychologické prežívanie hlavného hrdinu. To sa stáva postupom času ešte dôležitejšie a je veľká škoda, že mnohé veci nemajú priestor adekvátne vyznieť.

Enderova hra je solídnym filmom. Vizuálom sa dorovnáva áčkovým hollywoodskym produkciám, keďže aj rozpočet bol tejto úrovni prispôsobený. Je to však len príjemná kulisa. Deju dominuje titulná postava. Ender je v podaní mladého Brita Asa Butterfielda (Chlapec v pruhovanom pyžame, Hugo) plnohodnotným a inteligentným človekom. To, že už v takom mladom veku dokáže potiahnuť celý film, je obdivuhodné. Postavy jeho spolubojovníkov, či oponentov sú trochu schematické, ale to sa vzhľadom na ich počet a minutáž filmu dá ospravedlniť.

Film a predloha sú v tomto prípade dostatočne odlišné. Režisér a scenárista Gavin Hood sa zameral len na jednu dejovú líniu a ostatné v podstate ignoroval. A to je dobré pre obe diela. Mňa Enderova hra silne navnadila prečítať si román a to považujem za celkom dobrý výsledok.