Emma. © 2020 CinemArt Emma. © 2020 CinemArt

Aj tebe sa stáva, že sem-tam ti každý lezie na nervy? Hlavnej hrdinke Emme takmer stále. Príbeh bohatého dievčaťa, ktoré je hrdé na svoj pôvod a znalosti, je nakrútený podľa knižnej predlohy anglickej spisovateľky Jane Austen. Adaptácia nám úsmevne pripomína, že to, čo hľadáme, môže byť celý čas priamo pred nami. Vo filme uvidíte poriadne zvláštny mix postáv, náhod a nedorozumení, ktoré občas pôsobia komicky. Avšak niekedy sa len budete chytať za hlavu.

Emma.

komédia, dráma
2020 / 124 min. / MP 12
Veľká Británia

Autumn de Wilde
Eleanor Catton
Emma Woodhouse je povrchnou a uznávanou slečnou vo svojom okolí. Je patrične hrdá na svoj talent „spájania ľudí“, no ona sama ostáva slobodnou. Toto nadanie sa rozhodne využiť v prospech novej priateľky Harriet (Mia Goth). Emma začína naivnú kamarátku tlačiť do sobáša, napriek varovaniam od priateľa z detstva Georgea. Postupne sa odhaľujú aj jej vlastné pocity k Georgeovi, s ktorým vedie neustále spory o svojom chovaní. Nechcené hľadanie lásky hlavnú protagonistku vyvádza z komfortnej zóny, a preto sa musí snažiť omnoho viac, ako zamýšľala.

V snímke sa mihne množstvo rôznorodých charakterov, rovnako ako aj známych hereckých tvárí. Karikatúrnosť postáv potvrdzuje komediálny žáner. Anya Taylor-Joy, ktorú si pamätáme z hororu Čarodejnica (2015), sa do úlohy Emmy presvedčivo vžíva. Až tak, že sa pre divákov stáva ďalšou z radu nepríjemných osôb, ktorými ona sama opovrhuje. A to je problém, keďže je hlavnou postavou. Jej hypochondrickým otcom je Bill Nighy.

Čerešničkou na torte sú Connor SwindellsTanya Reynolds z netflixového seriálu Sex Education, ktorí ostali verní svojským postavám. Ich prítomnosť fanúšikom tohto seriálu nepochybne vyčaruje úsmev na perách. Vo veľkom počte postáv sú vďaka svojej hereckej minulosti výraznejšími ako iné. Napriek tomu sa divák kvôli svižnému predstavovaniu postáv môže poľahky stratiť v ich vlastnej hierarchii. Dominantne sa však môžeme sústrediť na Emmu a Georgea Knightleyho (Johnny Flynn).

Emma. © 2020 CinemArt

Sledovanie tohto hereckého comba je celkom zábavné, iba ak si uvedomíme, že doba, do ktorej je film zasadený, nedovoľuje dámam sa slobodne vyjadrovať a urobiť prvý krok v láske. Preto je to na mužoch, ktorí si niekedy náznaky vyložia po svojom. Ak na tento fakt zabudneme, okamžite začíname spochybňovať ich konanie a vlastne aj mnohé nedorozumenia, na ktorých je film postavený. Hlúpe správanie totiž postavy degraduje.

Snímka je založená najmä na dialógoch, čo utláča akciu do úzadia. Silne emancipovaná Emma je zaujímavou jedine v spoločnosti Georgea, kde môžeme vidieť jej skutočnú tvár. Inak sa často dívame len na jej znechutenie, ktoré často nechápeme.

Jedným z pozitívov filmu sú využité kostýmy, priestory a zasadenie do krásnych scenérií mesta alebo zámku. Vizuálne potešenie nám však nevynahradí vzťahový chaos, ktorý je síce prepletený sympatickými tvárami, no otravnými a nepotrebnými charaktermi.

Emma. © 2020 CinemArt

Zamotaný príbeh príjemne vyzdvihujú výtvarne ladené zábery pastelových farieb a veľkú úlohu zohráva zvuková rovina filmu, ktorá dopĺňa atmosféru. V snímke často počujeme dobové hlasy a spev. Tie nás občas prebudia (alebo vystrašia?) z pokojne ladených častí.

Debut režisérky Autumn de Wilde predstavuje dobový príbeh naivného pátrania po láske, ktoré nám oproti iným romantickým komédiám neponúka nič nové. Predvídateľné rozuzlenie prijímame bez akéhokoľvek poučenia či posolstva. Kvalitné herecké obsadenie trpí tiažou bezvýznamných postáv, ktoré divákov zbytočne popletú.

Emma je ďalším pokusom o sfilmovanie Austenovej knihy. Vyniká príťažlivým vizuálom, no súčasne mätie lavínou tvárí a naivnými zvratmi. Na päty obľúbenej adaptácie Pýcha a predsudok (2005) s Keirou Knightley a Matthewom Macfadyenom nešliape.