Rok: 2013

Réžia: Joe Swanberg
Scenár: Joe Swanberg
Kamera: Ben Richardson
Hudba: Xavier Jamaux
Hrajú: Olivia Wilde, Jake Johnson, Anna Kendrick, Ron Livingston, Ti West, Jason Sudeikis a ďalší

Drinking Buddies, 2013Zohnať finančné prostriedky na film, ktorý chcete točiť, je zriedka jednoduché. Tobôž v Spojených štátoch, kde aj keď peniaze horko-ťažko dostanete, vašu finálnu verziu filmu vo väčšine prípadov upravia producenti. Ako režisér preto hľadáte spôsob, ako natočiť film za čo najmenší peniaz a hlavne podľa vašich predstáv. Do popredia sa tak čoraz viac dostáva pojem „indie drama“, označujúci predovšetkým americké nezávislé produkcie s nízkym rozpočtom.

Joe Swanberg je zvučné meno americkej nezávislej scény. Patrí medzi najplodnejších „indie“ režisérov súčasnosti. Jeho predošlé snímky ako Uncle Kent (2011) alebo All the Lights in the Sky (2012) zaujali početné „náročnejšie“ publikum. A najnovší Swanbergov titul je o láske, slobode aj prípadnej nevere. Drinking Buddies z pivného prostredia teda v podstate kráča po stopách predošlých titulov.

Kate (Olivia Wilde) a Luke (Jake Johnson) sú najlepší priatelia, medzi ktorými to iskrí a zároveň kolegovia pracujúci v chicagskom pivovare. Zatiaľ čo Luke plánuje svadbu s priateľkou Jill, Kate skúša šťastie v živote bez záväzkov, aj keď si nájde priateľa. Nelogické? Veru hej, a to sme len na začiatku. Dej Pivných parťákov sa vyvíja pomerne atypicky, narúša tradičnú americkú lovestory. Navyše, prekypuje postavami, pri ktorých je takmer nemožné zadefinovať ich svetonázor. Často konajú v rozpore s tým, čo cítia a akým smerom sa vlastne chcú v živote uberať. Kate vyzerá sprvu s priateľom šťastná, no akonáhle dostane kopačky, v továrni kričí na plné hrdlo, že je voľná a chce žiť bez záväzkov. Luke zase zvykne zaplavovať Jill rečami, ktorým možno ani on sám neverí a ich spoločná budúcnosť preto nevyzerá dvakrát optimisticky.

Drinking Buddies, 2013 Drinking Buddies, 2013

Následne divák nadobúda dojem, že Luke a Kate sú pre seba ako stvorení. Správajú sa k sebe podozrivo prítulne, no nikdy neprekročia hranicu vernosti. O ich polovičkách Chrisovi (Ron Livingston) a Jill (Anna Kendrick) sa to však povedať nedá a pri prvej príležitosti sa začnú olizovať. Takmer celým filmom sa nesie nesporná vášeň a erotika, no Swanberg akoby len dráždil divákom myseľ a nikdy im neponúkne sexuálnu scénu. Zdanlivo obyčajné a monotónne sekvencie sú naraz plné emócií a napätia, ktoré pomáhajú vytvárať aj dráždivé dialógy. Postavy sa pritom chovajú prirodzene, o čom svedčí aj množstvo giest počnúc vyplazením jazyka, cez grimasy alebo falošné úškrny Olivie Wilde.

Swanberg vo vhodných momentoch obmieňa statické zábery s tzv. ručnou kamerou. Často tiež sníma postavy v celku, čím kladie do pozadia tému, o ktorej sa postavy rozprávajú, aby zvýraznil prostredie, kde sa nachádzajú, lebo to očividne považuje za dôležité (viď posledná scéna, v ktorej Luke a Kate síce nepovedia ani slovo, no okolité prostredie a spôsob, akým konajú, hovoria za všetko). Swanbergova režisérska originalita sa prejavuje aj v mnohých scénach, kde dobrých hercov necháva improvizovať a film, čo sa prirodzenosti týka, speje k vyšším métam.

Ako dobré pivko, na pozadí ktorého sa odohrávajú zložité vzťahy hlavných hrdinov, môže byť zdrojom rôznych chutí, tak aj viaceré aspekty filmu nie je možné jasne definovať, treba preto ochutnať.