Prístupnosť: MP

Réžia: Bill Condon
Scenár: Bill Condon
Kamera: Tobias Schliessler
Hudba: Henry Krieger (muzikál Dreamgirls)
Hrajú: Jamie Foxx, Beyoncé Knowles, Eddie Murphy, Danny Glover, Keith Robinson, Anika Noni Rose, Jennifer Hudson, JoNell Kennedy, Robert Curtis-Brown, John Krasinski

DreamgirlsMuzikálový žáner prežíval v deväťdesiatych rokoch veľkú krízu, z ktorej ho v roku 2001 vytrhol veľmi úspešný Moulin Rouge a znovuzrodenie žánru potvrdil rok na to oscarový hit Chicago. Dreamgirls sa síce medzi tohtoročnú nominovanú päticu najlepších filmov nezmestili, ale osem nominácií na Oscara má tiež svoju váhu.

Príbeh trojice veľkých priateliek Elfie (Jennifer Hudson), Deeny (Beyoncé Knowles) a Lorrell (Anika Noni Rose), ktoré tvoria spevácke trio a ktorých snom, tak ako všetkých začínajúcich umelcov, je stať sa slávnymi. Má to však jeden háčik – začínajú šesťdesiate roky a ony sú Afroameričanky. Na jednom amatérskom vystúpení si ich všimne miestny predavač áut a príležitostný hudobný manažér Curtis Taylor Jr. (Jamie Foxx), ktorý sa rozhodne, že im pomôže ich sen splniť. Cesta za úspechom je však kľukatá a čaká ich na nej aj pár nepríjemných prekvapení…

Príbeh je veľmi jednoduchý a ani trochu originálny, ale to je u muzikálov celkom bežné. Dokonca by sa to dalo považovať za akýsi poznávací znak tohto žánru, takže je ťažké hovoriť o chybe či nešikovnosti tvorcov. Muzikál totiž stavia na úplne iných veciach. Najdôležitejšia je samozrejme hudobná stránka. Tá, vzhľadom k prostrediu, v ktorom sa odohráva, je zameraná hlavne na rhythm and blues a soul, čo nemusí sadnúť každému, zvlášť v našich končinách. Avšak ten, kto má tento štýl hudby rád (môj prípad), si určite príde na svoje. Muzikálové čísla sú veľmi pôsobivé, na čom majú veľkú zásluhu ich interpreti. U mnohými cenami ovenčenej Beyoncé žiadne prekvapenie, ale zahanbiť sa nedali ani ostatní, predovšetkým Jennifer Hudson, z ktorej hlasu až mráz behá po chrbte. Je dosť udivujúce, že táto speváčka skončila v súťaži American Idol (americká Superstar) až druhá.

Dreamgirls Dreamgirls

Ďalším veľkým plusom sú kostýmy a výprava, ktoré takisto majú svoje zastúpenie medzi oscarovými nomináciami. S kostýmami je úzko spätá doba, v ktorej sa Dreamgirls odohrávajú, a ktorá je zobrazená veľmi verne a pôsobí naozaj autenticky. Na realistickosti pridávajú aj dobové záznamy z nepokojov v černošskej časti Chicaga, či úryvok z preslávenej reči Martina Luthera Kinga „I Have a Dream“.

Prejdime k hereckým výkonom. Tie sú naozaj prvotriedne. Jamie Foxx už získal Oscara za podobnú rolu vo filme Ray. Tu samozrejme nemal toľko priestoru ako v Rayovi, ale rozhodne svojim výkonom nesklamal. Beyoncé Knowles už svojimi predchádzajúcimi úlohami naznačila, že na rozdiel od svojich kolegýň zo speváckej brandže, ktoré to skúšali vo filme (Britney Spears, Mariah Carey), ona naozaj hrať vie. Tu to definitívne dokázala, aj keď väčšinu diania na plátne si musí vystačiť so spevom.

Veľkým prekvapením je Eddie Murphy v úlohe speváka R&B a veľkého sukničkára Jamesa Earlyho. Pre Murphyho veľmi nezvyčajná rola, dosť odlišná od jeho typických komediálnych partov. Už to vyzeralo, že Murphy má najlepšie časy dávno za sebou, za posledné roky sa „zviditeľnil“ len v Shrekovi 1 a 2, v ktorých nadaboval oslíka, no toto bola možno jeho životná rola. Síce vedľajšia, no zrejme s o to väčšou vervou sa do nej pustil, a výsledok naozaj stojí za to. Úplne zaslúžená nominácia na Oscara a Zlatý Glóbus. A to najlepšie na koniec – Jennifer Hudson. Debutantka pred kamerou nielenže fantasticky spieva, ale predvádza herecký výkon, aký sa len tak nevidí. Oscar a Zlatý Glóbus hovoria za všetko.

Dreamgirls Dreamgirls

Režisér Bill Condon už má na svojom konte kvalitné snímky ako Gods and Monsters či Bavme sa o sexe, v ktorých preukázal svoj cit pre prácu s hercami, takže tento výsledok nie je až takým prekvapením. Tí, ktorí ho ešte nepoznajú, by si mali jeho meno veľmi dobre zapamätať, lebo sa od neho určite dočkáme ešte nejedného zaujímavého filmu.

Dreamgirls je ďalší z rady vysoko kvalitných kúskov, ktoré prichádzajú v týchto týždňoch do našich kín. Keď máte radi muzikály, určite si ho nenechajte ujsť. No môžu naň zájsť aj ľudia, ktorí muzikály neradia medzi svoje najobľúbenejšie žánre (tiež môj prípad). Príjemný (aj keď trošku rozprávkový) film o túžbe naplniť svoje sny, s dobrou hudbou a výbornými hercami, nikdy nemôže uškodiť. Dokonca vás môže povzbudiť, aby ste aj vy išli za svojim nesplneným snom, aj keď to nemusí vždy skončiť tak dobre ako v tomto prípade.

/