Rok: 2005

Réžia: Tony Scott
Scenár: Richard Kelly
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Harry Gregson-Williams, Toby Chu
Hrajú: Keira Knightley, Mickey Rourke, Mena Suvari, Lucy Liu, Jacqueline Bisset, Christopher Walken

/Mám rád filmy pri ktorých treba premýšľať. Mám rád zložité zápletky a zaujímavé dejové zvraty. Nevadí mi experimentovanie s kamerou a strihom, ale to, čo predvádza mladší brat Ridleyho Scotta vo filme o lovkyni odmien menom Domino, je trochu veľa.

Založené na skutočnom príbehu. Voči tejto vete v poslednej dobe pristupujem s nedôverou. Horory, drámy, thrillery, všetky sú podľa skutočného príbehu, alebo aspoň inšpirované skutočnými udalosťami. Priznám sa, že o žene menom Domino Harvey som nikdy predtým nepočul, ale keby bol príbeh filmu aspoň z päťdesiatich percent pravdivý, Domino by sa s kľudom vyrovnala Joevi Hallenbeckovi, hrdinovi Scottovho staršieho filmu Posledný Skaut.

Domino Harvey je dieťa bohatých rodičov. Má všetko čo chce, ale napriek tomu nie je so sebou spokojná. Vyskúša modeling, pokúša sa študovať, ale ani jedno z toho ju nenapĺňa. Zmysel jej života sa skrýva vo veci na míle vzdialenej od modelingového móla alebo fakulty. Je to totiž lovenie ľudí.

Domino sa po prvýkrát stretáva so svojimi kolegami Edom Mosbeym a mužom menom Choco na seminári o lovcoch ľudí. Tí ju zasvätia do svojho krvavého zamestnania a príjmu ju medzi seba. Ed sa stane pre Domino náhradou za otca, ktorého stratila keď bola malá a z Choca sa stane jej osudová láska. Samozrejme film nemá prívlastok akčný len tak pre nič za nič. Všetko sa totiž skomplikuje a naši hrdinovia začnú mať problémy. Problémy, do ktorých je zapletená mafia, stupídna reality show a dokonca seriál Beverly Hills 902 10.

/ /

Dejová línia Domina je natoľko prepletená, že je škoda hovoriť čosi viac o príbehu. Ten je totiž prekombinovaný až priveľmi. Scenáristovi Richardovi Kellymu skrátka nevyšiel úmysel urobiť z Domina film s prepracovanou zápletkou. Spoliehať sa na náväznosť scén je čistá naivita. Film sa absolútne nedrží žiadnej časovej postupnosti. To by ani nevadilo, veď flashbacky sa bežne používajú, ani scény z budúcnosti už nie sú výnimkou. Spomeňte si na skvelých 21 gramov Alejandro González Ińárritu. Lenže keď sa film za pomoci flashbackov, nezmyselných vsuviek a scén nezaradených v čase stáva iba nezmyselným gulášom zistíte, že niekde sa stala chyba.

Ale kde? Pýta sa zmätený divák. Je to tým, že Tony Scott už úplne uprednostnil formu pred obsahom? Scott skáče od jedného žánru k druhému. Niektoré scény filmu vyzerajú ako z lacného klipu, iné ako matné spomienky narkomana. Vo svojom predchádzajúcom filme Muž v Ohni ešte Scott ako tak udržal svoju posadnutosť vizuálnym spracovaním filmu na uzde. U Domina jej však úplne podľahol. Rýchly strih, rozmazaná kamera, neprehľadnosť deja. To budú veci, ktoré vám budú najviac strpčovať zážitok z filmu. Niektoré scény idú v takom rýchlom strihu, že sú vhodné akurát na epileptický záchvat. Tony Scott má svoj charakteristický rukopis, ale ten nie je taký geniálny, aby v ňom mohol utopiť celý film. Pán režisér si toho jednoducho naložil priveľa. Chcel, aby Domino bol zmesou akcie, humoru, lásky, brutality, reality show, talk show a ľahkej erotiky. Všetko uzavrel veľkým výbuchom a dúfal, že to zaberie. Aj keď je Tony Scott ostrieľaný režisér a má na konte slušné množstvo kvalitných filmov, réžia Domina je iba na priemernej úrovni.

/ /

Aby toho nebolo málo, pán scenárista ešte pridal obrovské množstvo postáv, ktoré sa vynárajú ako sa im zachce Dvojica Brian Austin Green a Ian Ziering sú toho dôkazom. Že sú vám tie mená odniekadiaľ známe? Je to možné, ich mená sú totiž do ich smrti spojené so seriálom Beverly Hills 90210. Napriek tomu patria títo dvaja k svetlým stránkam filmu. Spolu s ďalšími epizódnymi postavami sa postarali o čierny humor filmu, ktorý však určite nepobaví všetkých, pretože je miestami čiernejší ako by sa patrilo. Záleží iba na vás či budete zhnusení, alebo pobavení. Hranica medzi humorom a odpudzujúcim násilím je totiž v Domine veľmi tenká.

K veľmi rozporuplnej stránke filmu patrí herecké obsadenie. Medzi jeho svetlé stránky patria dvaja z trojice lovcov odmien v podaní Mickey Rourka a Edgar Ramireza. Rourke dokázal, že ešte nepatrí do starého železa a ešte o ňom budeme počuť. Tá horšia strana obsadenia je tá ženská. Keira Knightley sa na postavu lovkyne ľudí jednoducho nehodí. Váži asi päťdesiat kilogramov, postavu modelky a výraz tváre ako štrnásťročná teenagerka. Drsnú z nej nespraví ani to, že neustále fajčí, rozbíja všetkým naokolo nosy a tvári sa ako keby bolo neustále zamračené. Netvrdím, že je zlá herečka, ale zveriť jej úlohu ženy, pre ktorú boli zbrane zdroj obživy bol prešľap. Väčšina scén, v ktorých sa pokúša pôsobiť tvrdo, tak pôsobí skôr komicky ako dôveryhodne.

Scottovi sa podarilo získať do filmu Jacqueline Bissetovú, ktorá si zahrala úlohu Domininej matky a Christophera Walkena, ktorý sa zhostil úlohy mediálneho magnáta. Ani jeden z nich však nedostane väčší priestor, pretože postáv je zbytočne veľa a vedľajšie postavy prakticky neexistujú. Sú len tri ústredne postavy a to Domino, Ed a Choco. Všetky ostatné postavy sa vo filme iba mihajú a o nejakom rozvití charakterov nemôže byť ani reči.

/ /

To, čo ma na filme najviac zaujalo je hudba. Rovnako ako celý film ani ona nie je žánrovo vymedzená. A soundtracku to narozdiel od filmu prospieva. Vo filme tak môžete počuť všetko od rapu cez country až po Billyho Oceana. Hudba je celkovo na vysokej úrovni a patrí rozhodne k svetlým stránkam filmu.

Sklamanie. To bol pocit, ktorý ma premohol po dopozeraní nového filmu Tonyho Scotta. Neviem, či som čakal priveľa, ale dúfal som, že Domino sa aspoň vyrovná Mužovi v Ohni. Fakt je ten, že je hlboko pod ním. Muž v Ohni to bol predovšetkým skvelý Denzel Washington, oproti ktorému je krehučká Keira Knightley iba žena v nepriesteľnej veste a trápnym výrazom drsnej modelky na tvári. Nepresvedčivosť Knightleyho herectva sa Scott snaží vykompenzovať niekedy až zbytočne brutálnymi zábermi. Zúfalo sa nás snaží presvedčiť, že tento film je výnimočný. A tak skombinuje všetky žánre dokopy, pridá agresívnu kameru, zbytočné násilie, známe mená a čaká, že to zapôsobí. Nezapôsobí. Ani zbytočne dlhá minutáž nedokáže presvedčiť, že Domino je čosi viac ako priemerný film britského režiséra.

Domino sa tvári ako film, ktorý má niečo do seba, ale v skutočnosti je to len veľká nafúknutá bublina. To pozitívne na filme je pár dobrých akčných scén, slušné herecké obsadenie, čierny humor na slušnej úrovni a originálny soundtrack. Všetko ostatné je len účelovo natočený mix žánrov, ktorý diváka viac zmetie ako zaujme. Odporúčam vám, aby ste si radšej pozreli niektorí zo starších filmov Tonyho Scotta, napríklad spomínaného Muža v Ohni.

/