Minutáž: 83 minút

Réžia: Larry Charles
Scenár: Sacha Baron Cohen, Alec Berg, David Mandel, Jeff Schaffere
Kamera: Lawrence Sher
Hudba: Erran Baron Cohen
Hrajú: Sacha Baron Cohen, Megan Fox, Anna Faris, Ben Kingsley, John C. Reilly, B.J. Novak, Olivia Dudley, J.B. Smoove, Kevin Corrigan a ďalší

Diktátor (The Dictator, 2012)Sasha Baron Cohen je vo svetovom portfóliu komikov pojem. Schválne hovorím svetovom, pretože americká mentalita mi nie je blízka a neviem pochopiť negramotnosť verejnosti, ktorá sa v každom jeho dokumente tvári, že ho nepozná. Maskéri sú isto šikovní čarodejníci, ale neidentifikovať Cohenove rezáky je životný fail. Vždy som sa čudovala, ako môže na tie svoje dokumenty neustále chytať veľké ryby. Vyzerá to tak, že nad touto otázkou sa zamyslel i sám veľký pán komik, keďže sa rozhodol nakrútiť miesto dokumentu hranú komédiu. Ide asi o najodvážnejší Cohenov počin, ak nepočítame jeho výpravu do Afganistanu.

Aladden je jedným z posledných žijúcich diktátorov na svete. Vo svojej imaginárnej zemičke s názvom Waadeya si žije svoj absurdne dokonalý život. Pracuje na výrobe vlastnej jadrovej zbrane a je presvedčený o jedinečnosti režimu a seba. Každý večer si buduje nástenku oskalpovaných herečiek Hollywoodu (ak viete, čo tým myslím). Vo vnútri duše je to však citlivý a osamelý chlapík. Takým svojským spôsobom. Uvedomuje si, že budúcnosť tkvie v diktatúre a rozhodne sa preto zachrániť zvyšok sveta (Ameriku) pred hrozbou demokracie. Taktiež veľmi svojským spôsobom.

Diktátor je one man show. Ako vlastne aj všetky Cohenove filmy. Tentoraz sa však atmosféra nezachytáva, tentoraz sa vymýšľa a hrá. Treba povedať, že čo sa týka vymýšľania, Cohenovi to páli. Čo sa týka hrania, Cohen vyhráva. Avšak extrémy, do ktorých zachádza, nad ním v istých momentoch vyhrávajú.

Diktátor (The Dictator, 2012) Diktátor (The Dictator, 2012)

Priznám sa, nie som veľkým fanúšikom Cohenových „dokumentov“. Borat a Bruno síce boli mojou povinnou jazdou, ale asi nemám dostatok testosterónu na pochopenie naturálnych výjavov, uspôsobených na pohladenie mužskej duše a intelektu. Na Diktátora som išla s malou dušičkou a nulovými očakávaniami. O to príjemnejšie bolo prekvapenie. Hraný film bol pre Sashu Barona Cohena istým rizikom. Tento risk mu však priniesol bláznivú satirickú komédiu s výstižným politickým podtextom.

Treba uznať, že odvaha komikovi nechýba. Pri niektorých scénach sa budete možno trochu nervózne mrviť. Žartovať na tému 11. september chce Cohenovo sebavedomie a pochopenie verejnosti, ktoré si vybudoval po svojich niekoľkoročných úletoch. Cohen nastavuje Amerike zrkadlo, do ktorého sa musí pozrieť každý deň, aby nestratila svoju puritánsku podobu. Výsmech, ktorým facká dokonalý obraz Ameriky o sebe samej, musí vyvolať aspoň maličký kúsok sebareflexie. Ak sa sebareflexia nedostaví, aspoň pobaví zvyšok sveta.

Cohen vo filme tlačí gag cez gag. Každá scéna je natoľko pregagovaná, že sem-tam nejaký ten vtip aj prehliadnete, prípadne sa ani nestihnete zasmiať. To množstvo je skutočne vyčerpávajúce, v posledných minútach filmu ste už unavení zdvihnúť kútiky. Je to trochu na škodu, keďže potenciál výstižných satirických momentov je viac ako vysoký. Klišoidné romantické scény tlačí do prehnaných extrémov, vzhľadom na celkovú absurdnú filozofiu filmu sa však nestihnete pozastavovať ani nad humorom, ktorý sa v istých scénach javí viac ako primitívny.

Vo filmoch Sashu Barona Cohena nikdy nesmú chýbať celebrity. Doteraz išlo o náhodné stretnutia, o ktorých hollywoodske hviezdy nemali ani najmenšie tušenie. V hranom filme by však takéto fóriky len ťažko uhral. Svoju peknú tváričku a povesť medzi zlými jazykmi potvrdila Megan Fox. Plusové body za sebazosmiešnenie si určite zaslúži aj Edward Norton. Perličky ako Ben Kingsley sú pohladením pre oko a potešením pre rozhľadenú filmovú dušu. Hodnotiť herecké výkony je ťažké, všetci sú skvelí v rámci svojich a žánrových možností. Prejav hlavného hrdinu evokuje zdanie, že Sasha Baron Cohen je len súčasťou svojho vymysleného dokumentu, v ktorom ukazuje svoju ďalšiu schizofrenickú tvár. Má talent. Ďalšie JA, ktoré sa v ňom skrýva, stvárnil dokonale.

Hraný film Cohenovi vyšiel. Výborný nápad a množstvo starostlivo spracovaných scén sa stretli s primeraným úspechom. V ďalšom hranom filme by si však už mal dávať veľký pozor. Je ťažké prekonávať samého seba, keď to od vás očakávajú milióny.