Minutáž: 110 minút

Réžia: M. Night Shyamalan
Scenár: M. Night Shyamalan
Kamera: Christopher Doyle
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard, Bob Balaban, Sarita Choudhury, Jared Harris, Mary Beth Hurt, Freddy Rodríguez, Jeffrey Wright, M. Night Shyamalan

Dáma vo vodeManoj Night Shyamalan. Ikona svetového filmu, ktorá aj napriek veľmi nízkemu veku (36) dokázala získať prívlastok- nesmrteľná. Nech si pán Shyamalan nakrúti akúkoľvek látku, je vopred jasné, že sa na ňu nahrnie tak či onak niekoľko miliónová skupinka verných fanúšikov. Jedným z týchto skalopevných fanúšikov som aj ja, vždy sa teším s čím Manoj opäť príde. A s čím to prišiel tentoraz? Neviem.

Po vynikajúcom, strašidelnom thrillery Šiesty zmysel (1999), ktorý príjemne zamrazil finálnou pointou, bol vyvíjaný na Shyamalana obrovský tlak s ktorým by sa dokázal vyrovnať len veľmi silný človek, a hlavne nadaný. To, že on takým naozaj je dokázal nielen o rok neskôr vo Vyvolenom (2000), o ďalšie dva roky v Znameniach (2002), ale aj v často odsudzovanej a kontroverznej Osade (2004), ktorá pre pár neprajníkov už čo to naznačovala o možnej stagnácii či nebodaj úpadku v jeho kariére.

Aj preto sme boli všetci zvedaví, čo vznikne z látky o ktorej sa vedelo len toľko, že bude o správcovi hotelového komplexu, ktorý nájde v bazéne morskú pannu. Ukľudňovalo obsadenie a to, že to nakrúca práve Shyamalan, ktorý môže aj z prakticky nedostupného a nemožného príbehu vykúzliť fantastické predstavenie. Tentoraz však ide o akýsi prešľap či skok do vopred zatratenej rieky.

Príbeh moc nefunguje a je zrejmé, že ani sám režisér presne nevie, čo chcel svojim filmom povedať. Dáma vo vode obsahuje nespočetné množstvo zbytočných scén, ktoré pôsobia chaoticky a neunúvajú sa niečo k príbehu dovysvetliť, práve naopak, zamotávajú zamotané ešte viac, až sa to zamotáva úplne a na konci ani poriadne nevieme čo sme videli. Škoda. U Shyamalana sme zvyknutí na niečo úplne iné, tu je vidieť, že film nemá absolútne pod kontrolou.

Dáma vo vode Dáma vo vode

Úvodná sekvencia začína pohľadom, ako som spomínal vyššie, na správcu hotelového komplexu Clevelanda Heepa (Paul Giamatti), ktorý sa pri jednej z večerných potuliek okolo bazéna, ktorý patrí pod jeho vodcovskú ruku, stane svedkom nezvyčajnej udalosti. Z bazéna sa mu k nohám vyhodí polonahá dievčina z iného, fantazijného, modrého sveta, ktorá má za úlohu osvietiť vyvoleného muža a ten následne svojimi činmi dopomôže k podobnému osvieteniu celému ľudstvu.

Táto dievčina, vílka Amálka, s menom Story (Bryce Dallas Howardová) si je vedomá toho, že ju v našom zemepisnom pásme môžu ohrozovať príšery na aké nie je ľudstvo zvyknuté. Preto treba čím skôr nájsť vyvoleného ochrancu, liečiteľa a tlmočníka, ktorý by mali všetkému pochopiť. To nebude ľahké, pretože nikto nevie kto by mohol do hľadanej skupiny patriť. Čas sa kráti, nebezpečenstvo sa blíži každou ďalšou hodinou a veľký Eatlon, ktorý má Story pomôcť späť do rozprávkového sveta ešte stále nepriletel.

Je ťažké pochopiť, čo nám chcel básnik povedať, preto je dosť možné, že to nevie ani on sám. Nesúrodé obrazy, scény, ktoré nič neriešia a aj napriek výbornej technickej a vizuálnej zdatnosti pôsobia skôr mätúco, musíme pripísať práve na vrub režiséra, a to nie je dobre. Jedinou záchranou filmu je to, že s touto látkou nepracoval niekto iný, neznámy režisér, o pohromu by bolo postarané. Záchranou Dámy vo vode je to, že Shyamalan je bez debaty zdatným režisérom, ktorý si vybral len slabý rok a nezastaviteľné pero, ktoré mu nedovolilo viac popremýšľať nad danou tematikou. Budiž, sme len ľudia.

Dáma vo vode Dáma vo vode

Uspokojivým faktorom tak nakoniec zostáva len výkon presvedčivého Paula Giamattiho, ktorý dobre baví príjemnou slovnou “zasekávačkou“ a jeho morskej kolegyne Bryce Dallas Howardovej, dcéry slávneho otca, režiséra Rona, ktorá ale prakticky nemala čo hrať. Škoda, pretože v Osade ukázala všetkým svoj skrytý potenciál, ktorý sa v Dáme nedal moc dobre rozbehnúť. Ostatné postavičky sršia skôr trápnosťou a šokujú len svojou dementnosťou, ako napríklad chlapec, ktorý číta budúcnosť z obalov na ovsené vločky, Fitness muž, ktorý v zásade precvičuje len pravú polovicu svojho tela, či zadumený filmový režisér, ktorý sa nevdojak pokúša nakrútiť konečne film kde nebude žiadna trápnosť. A aby som nezabudol. Veľkú rolu si uťal aj sám Shyamalan, u ktorého sme boli zvyknutí, že sa na plátne len mihne. Musím skonštatovať, že hrať naozaj vie.

Po záverečných titulkoch by sa patril dotočiť dodatok- Mission failed. Žiaľ, aj majster tesár sa raz utne. My preto dúfajme, že nepôjde o žiadnu pravidelnosť a už najbližším filmom sa nám ukáže ten pravý Shyamalan, ten, ktorého tak veľmi zbožňujeme.

/

P.S. Prečo také vysoké hodnotenie? No preto, že aj napriek tomu, že nepochopíte o čom to bolo, je to stále akosi veľmi dobré a kvalitne nakrútené, a robil to Shyamalan, preto.