Prístupnosť: MP 18

Réžia: F. Gary Gray
Scenár: Kurt Wimmer
Kamera: Jonathan Sela
Hudba: Brian Tyler
Hrajú: Gerard Butler, Jamie Foxx, Viola Davis, Leslie Bibb, Regina Hall, Bruce McGill, Colm Meaney, Josh Stewart, Richard Portnow

Ctihodný občanF. Gary Gray sa vracia do kín so svojím novým revenge thrillerom. Režisérovi, u nás známemu najmä vďaka filmom Lúpež po taliansky alebo Vyjednávač, sa opäť podarilo zohnať hviezdne obsadenie v podobe Jamieho Foxxa a Gerarda Butlera. Týchto dvoch zaujímavých hercov postavil na stranu dobra a zla a rozohral tak krvavú hru na ceste za spravodlivosťou.

Jedným z hlavných hrdinov filmu je Clyde Shelton (Gerard Butler), milujúci otec rodiny. Má krásnu dcérku a manželku, žije si svoj americký sen. Jedného večera mu však na dvere zaklopú dvaja zlodeji a rodinná idylka sa zmení na nočnú moru. Jeho manželku aj dcéru zavraždia pred jeho očami a jemu sa zrúti celý svet. Verí však v spravodlivosť súdnictva a v to, že vrahovia dostanú zaslúžený trest. Tu prichádza na scénu Nick Rice (Jamie Foxx), mladý a ambiciózny právnik, ktorý sa s jedným vrahom dohodne, že bude svedčiť proti svojmu kumpánovi za nižší trest. Clyde to berie ako zlyhanie súdneho systému a rozhodne sa vziať spravodlivosť do vlastných rúk. Príbeh sa posúva o desať rokov dopredu a predstavuje nám Clydea ako chladného, po pomste túžiaceho muža, ktorý nemá čo stratiť (z iných filmov vieme, že Butlera si neradno pohnevať). Po desiatich rokoch štúdia amerických zákonov a prípravy pomsty sa vracia na scénu s diabolským plánom, ktorým chce potrestať všetkých zúčastnených. A bude to bolieť. To však náš mladý a ambiciózny právnik Nick nemôže dopustiť. Postupne ho viac-menej náhodné indície (čo mi prišlo v príbehu dosť hlúpe) dovedú práve ku Clydeovi, ktorý sa tak dostáva presne tam, kam chcel: za mreže. Vraždenie však pokračuje aj po jeho zatknutí. Kto je teda jeho komplicom?

Ctihodný občan Ctihodný občan

Obaja hlavní protagonisti odviedli dobrú prácu, ale viac musím pochváliť Gerarda Butlera, ktorý sa so svojou postavou naozaj zžil a bol ťahúňom celého filmu. Hlavný hrdina býva brutálny a hoci viete, že koná nesprávne, bojuje za správnu vec a má vaše sympatie. Aj ja som fandil Clydeovi pri odstraňovaní vrahov jeho rodiny, ale keď postupne začal likvidovať každého, kto mal s prípadom niečo spoločné, zapochyboval som, či si vybral skutočne najlepší spôsob odplaty. Hrdina alebo zločinec? Film vás vtiahne do seba a prinúti vás so záujmom sledovať túto hru na mačku a myš. Vyvoláva vo vás zmiešané pocity o tom, kto je vlastne dobrý a kto zlý.

Spočítané a podčiarknuté, divák dostane priemerný film, ktorého pridanou hodnotou sú práve herci na čele s charizmatickým Butlerom. Nemá iba dobre vyzerať, ale aj dobre hrať. V jeho očiach badať hnev kombinovaný s faktom, že nemá čo stratiť. Nie je to psychopat, iba človek posadnutý túžbou po pomste, ktorý „keď chce aby ste boli mŕtvy, tak ste mŕtvy.“ Hoci nakoniec som mal pocit, že stratil všetok zmysel svojho konania a zmenil sa na neľudské vraždiace monštrum. Foxxová postava ťahá za kratší koniec. Pripúšťa, že právny systém nie je dokonalý, ale je to najlepšie, čo ľudia majú. Scenár sa snaží poukázať na nefunkčnosť súdnictva za Veľkou mlákou. Niečo v zmysle: aj keď budú ľudia robiť svoju prácu najlepšie ako vedia, stále bude odsúdená na neúspech. Hoci je film výrazne krvavý, za posledné obdobie je to jedna z tých lepších „vyvražďovačiek“ (a konečne bez vysokoškolákov). Som zvedavý, čo nám Gray prinesie v avizovanej Lúpeži po brazílsky.