Rok: 2009

Réžia: Raymond De Felitta
Scenár: Raymond De Felitta
Kamera: Vanja Cernjul
Hudba: Jan A.P. Kaczmarek
Hrajú: Andy Garcia , Julianna Margulies, Steven Strait, Emily Mortimer, Ezra Miller, Dominik García-Lorido, Carrie Baker Reynolds, Hope Glendon-Ross, Alan Arkin, Louis Mustillo a ďalší.

City Island (2009)Sú filmy, o ktorých viete jednoznačne povedať, že na vás zapôsobili hereckými výkonmi, režijným prístupom, výpravou, príbehom. City Island medzi také nepatrí – tento film sa vám dostane pod kožu tak nebadane a prirodzene, že je naozaj ťažké povedať viac ako jednoduché „páčil sa mi“. Snaha analyzovať ho, rozoberať na súčiastky a identifikovať mechanizmus, vďaka ktorému sa podarilo vytvoriť tento pôsobivý a jednoduchý film, sa skoro javí ako rúhanie. Možno je to kombináciou scenáristu a režiséra Raymonda de Felitta a šikovných hercov, možno je to jeden z tých prípadov, keď všetko do seba nádherne zapadne.

Táto dráma s prvkami komédie vznikla ešte v roku 2009 a aj napriek festivalovému turné po Západnej Európe sa do širšej pozornosti médií a divákov nedostala. Niet sa veľmi čomu čudovať. Režisér de Felitta mal za sebou len jeden významnejší úspech a to cenu divákov za film Two Family House (2000) na festivale nezávislých filmov Sundace. Hviezda kariéra Andyho Garciu, ktorý zosobnil hlavnú postavu, už dlhšie pohasínala a trojicu mladých hercov – Dominik García-Loridovú (Garciova dcéra), Stevena Straita a Ezru Millera – prvé výrazné ohlasy ešte len čakali. Rodinnú päticu uzatvára Julianna Margulies, ktorej sa po úspechu v seriáli Pohotovosť (ER) dlho nedarilo nájsť „to pravé orechové“. Alebo aspoň to pravé dlhodobé. Šťastie a prívetivá pozornosť médií sa na ňu obrátili až po tomto filme a v súčasnosti nakrúca už piatu sériu televízneho seriálu The Good Wife, ktorý pravidelne zbiera prestížne ocenenia.

City Island (2009) City Island (2009)

Všetky ingrediencie boli namiešané dobre – jediné, čo azda chýbalo, bola tá správna príležitosť, aby film zažiaril. V snímke, ako je táto, vás čaká to Niečo, čo sa veľmi ťažko popisuje a vysvetľuje. Je to povedomé a cudzie zároveň; dramatické a čisto filmové, ale aj spontánne; zábavné a smutné – to niečo, vďaka čomu ho dopozeráte až do konca. City Island je stelesnením de Felittovho ideálu spravodlivosti života, ktorá vám pochopiteľne nemusí byť po chuti, ak túto v podstate optimistickú predstavu nezdieľate.

City Island je pohľadom do niekoľkých dní života členov rodiny, ktorí pred sebou ukrývajú tajomstvá – väčšinou neškodné, no živené časom a strachom narástli do absurdne obludných rozmerov. Za to všetko môže vnútorná neistota a strach, že sklameme práve tých najbližších.

Udalosti dáva do pohybu vedľajšia postava, ktorú zverili do rúk skvelej britskej herečky Emily Mortimerovej. Ako príjemný závan anarchie jedinou jednoduchou otázkou „Prečo nie?“ prinúti hlavného hrdinu – väzenského dozorcu v stredných rokoch a s nenaplnenými životnými ambíciami – pozerať sa na svoj život úplne inak. Ako na dielo, ktoré je možné korigovať tými správnymi impulzmi. Mortimerová je nevyspytateľným hlasom osudu, trochu okatou scenáristickou skratkou, vďaka ktorej sa hrdina pred zrakmi divákov otvorí.

City Island (2009) City Island (2009)

Tento malý autorský prehrešok je však bezvýznamný. City Island je totiž nenápadným a skromným vzdorom proti konformnej dobe, ktorý padne na úrodnú pôdu, ak mu dáte šancu. Snímka je na míle vzdialená od kasových trhákov a akčných filmov a v istom zmysle je tradičná (čo sa ľahko spletie s nezaujímavosťou). Jej základom je vnútorná dráma okorenená o jemný, hoci trochu ironický humor, ktorá má len jeden cieľ. Nie je ním odpútanie pozornosti od každodennosti, ani efektná zábava, ale pravá kataklizmatická duševná očista, ktorú dobrovoľne a radi zažijete spolu s hrdinom.