Minutáž: 79 minút
Rok: 2009

Réžia: Shane Acker
Scenár: Shane Acker, Pamela Pettler
Hudba: Danny Elfman, Deborah Lurie
Hrajú: Elijah Wood, John C. Reilly, Jennife Connely, Christopher Plummer a iní

Číslo 9O animované celovečerné filmy núdza nie je. Súčasným kráľom domény animovaných filmov západnej kultúry je Pixar. Na chrbát mu dýcha štúdio DreamWorks Animation, zatiaľ, čo vo východnej kultúre kraľujú Ghibli Studios. Pixarovci vyrukovali s čiernym koňom a horúcim kandidátom na Cenu akadémie, Hore. Animátori z DreamWorks odštartovali rok s vlažnou komédiou Monsters vs Aliens a Ghibli Studios uviedli v kolaborácii s Walt Disney Pictures magický príbeh Ponyo on the Cliff aj na západnej pologuli. Výnimočne sa medzi stálice animovaných filmov pripletie aj niekto iný s rovnakými ambíciami. Prednedávnom sa na plátne objavil príbeh so skromným názvom 9 v réžii neznámeho Shane Ackera, ale pod producentským patronátom Tima Burtona a Timura Bekmambetova.

Debutujúci režisér Acker si vyslúžil pozornosť skúsenejších kolegov krátkometrážnou snímkou s rovnakým názvom, ktorá sa objavila v nominácii na Oscara za rok 2005. Študentský projekt dostal ambiciózneho mladíka do zorného poľa ostrieľaných filmárov. Po viacerých oceneniach a premietaní na festivaloch (napr. Sundance) bol umeleckou víziou mladého režiséra natoľko očarený Tim Burton, že dal Ackerovi ojedinelú šancu pretaviť svoje vízie do celovečerného formátu. Nie je ťažké si predstaviť, čím si získal umelcove sympatie. Temné prostredie známe z Burtonových ranných diel rámované dystopickým prostredím a animovanie štýlom upomínajúcim na techniku stop-motion.

Číslo 9 Číslo 9

Lenže pretransformovať animovaný kraťas do celovečernej stopáže a zachovať pri tom všetky kvality, respektíve ešte ho o nejaké obohatiť nie je natoľko ľahké, ani keď máte za sebou zástup animátorov čakajúcich na vaše pokyny. Scenár prešiel rozsiahlymi kozmetickými úpravami. Hlavným problémom bolo natiahnuť stopáž, keďže v už v krátkometrážnej verzii sa odohrali všetky relevantné udalosti. Tvorcovia siahli po najtradičnejšom balaste, akčných scénach. Film bol v Amerike označený ako MP 13 aj napriek depresívnemu vyobrazeniu Zeme a ľudstva, no akcia akoby bola určená priamo detským divákom. Naivné súboje, neustále sa hrania na mačku a myš. Devalvácia kvality začína odpútavaním pozornosti adrenalínovým besnením, ktoré nenechá chladných iba najmenších divákov.

9 začína na úsvite nového veku. Veku bez ľudí. Robotická bábika nadobudne vedomie a vydáva sa na prieskum rozvalín, ktoré kedysi obývala moderná spoločnosť. Príbeh kráča v stopách 9 pátrajúcom, čo sa vlastne stalo, pričom dochádza k objavovaniu zvyšku elektronických handrových bábik ukrývajúcich sa v zrúcaninách ľudstva a ich vzájomnú socializáciu. Celý námet stojí na troch základných kameňoch, troch otázkach, ktoré trápia ľudstvo od nepamäti: ,,Kto som? Odkiaľ pochádzam? Kam kráčam?“ Postava 9 na to, aby zvrátila beh krutých udalostí, ktoré omylom spustila, musí najprv zistiť, kto je a objaviť zmysel svojho života. Prirodzene, správanie postavy i odpovede na zásadné otázky sa pohybujú v intenciách animovaného filmu prístupnému detskému divákovi, teda v hrubých obrysoch a v duchu akcentovania morálnych hodnôt.

Číslo 9 Číslo 9

Film ako taký nekladie príliš veľké nároky na diváka, aj napriek závažnosti prezentovanej témy a posolstva. Celé prevedenie je skôr komorného charakteru, postavy sa pohybujú medzi dvoma-tromi bodmi a celá skupina preživších bábik pozostáva z archetypálnych postáv. Príliš zjednodušené je vnímanie celej spoločenskej hierarchie. Globálnu skazu majú na svedomí ľudia, ktorí sa snažili zneužiť výdobytky vedy a techniky. Priamym odkazom na neslávny vynález atómovej bomby je aj meno profesora zodpovedného za elektronické bábiky, Roberta Oppenheimera. Týmito referenciami sa snažia tvorcovia vzbudiť otázky hlavne u dospelých divákov a poukázať na nepoučiteľnosť ľudského druhu. Aj sám Einstein sa nakoniec chytal za hlavu, keď zistil, že jeho revolučné objavy a teórie boli katalyzátormi vzniku niečoho, čo v zlomku sekundy dokáže pripraviť tisícky ľudí o život. Neskôr sa vyjadril, že mal byť radšej hodinárom. Podobným hodinárom je aj postava Oppenheimera, akonáhle vidí odbíjať posledné minúty ľudstva, rozhodne sa natočiť nové hodinky, novú éru. Boh hodinár. Podobným je aj Oppenheimer.

Číslo 9 je postapokalyptickým príbehom odzrkadľujúcim prístup ľudí k technike, pričom sa snaží i nenápadne moralizovať. Hlavne pre až príliš zjednodušené vnímanie sveta je viac určený detským divákom ako dospelým. Pre náročných divákov je pripravený celovečerný film natočený podľa predlohy Cormaca McCarthyho, Cesta (réžia John Hillcoat, v hlavnej úlohe Viggo Mortensen) (do kín príde v priebehu roku 2010, pozn. red.).