Cesta / The Road, 2009 © Dimension Films

Svet umiera a ľudia s ním. Cesta je ďalším z katastrofických filmov, ktorý ale nie je o svetovej katastrofe, ale o katastrofe v ľudskom živote. Nikto nevie, čo sa vlastne stalo. Odrazu vyhynuli zvieratá, príroda sa zničila a na zemi zostalo len pár ľudí, bojujúcich o svoj život. Cesta rozpráva príbeh otca a syna putujúcich krajinou, ktorí sa snažia zachrániť to jediné, čo im zostalo – krehký vzťah.

The Road

dráma, dobrodružný, triler
2009 / 111 min. / MP 12

John Hillcoat
Joe Penhall
Muž (Vigo Mortensen) žije spokojný a usporiadaný život so svojou ženou (Charlize Theron). Odrazu sa ale začínajú diať zvláštne veci. Stúpa počet prírodných katastrof, dochádzajú zásoby jedla a vody. Zem sa mení a ani ľudia už nie sú takí ako bývali. Obaja sú však v očakávaní. Čoskoro sa im má narodiť dieťa. Otec sa na syna (Kodi Smit-McPhee) teší. Avšak budúca matka váha, či chce priviesť dieťa do takéhoto sveta.

Narodí sa zdravý chlapček. Netrvá to dlho a stáva sa polosirotou. Jeho matka dobrovoľne opúšťa rodinu a odchádza umrieť do lesa. Už ďalej neunesie strach zo smrti a kanibalizmu. Ten sa šíri po celej krajine ako mor. Muž a chlapec sa vydávajú na cestu. Smerujú na južné pobrežie, kde túžia nájsť lepší život. Všetok svoj majetok si vezú v nákupnom košíku vybavenom spätným zrkadlom, aby vedeli, či ich niekto nesleduje.

Sprevádzaní strachom z ľudí a z hladu putujú pustou krajinou. Slnko už dávno nesvieti, všetko zahaľuje popol z častých požiarov. Vzduch je ťažký a chladný. A fúzami zarastený muž spolu so svojim malým synom hľadajú miesto, kde by boli v bezpečí. Prechádzajú cez ľudoprázdne miesta a dediny, kde hľadajú tú najdôležitejšiu vec – jedlo. Na ceste sa nevyhnú ani stretom s poľujúcimi skupinkami. Moderní kanibali s puškami, prečesávajú celú krajinu a hľadajú potravu. Zmilovanie sa ž dávno vytratilo. Neustále putovanie ich privedie k pobrežiu. Otca tu však porania a cesta sa začína komplikovať. Muž cíti, že svojho syna čoskoro opustí. Aj napriek pevnej vôli, v jeden večer objíme svoje dieťa naposledy. Chlapec má od teraz svoj život vo svojich rukách.

Vzduch nasatý popolom a atmosféra zlovestného čakania sprevádza nielen otca a syna, ale tiež celý film. Snímka pôsobí miestami hororovo, vo svojom základe je však pravou drámou s vysokým nábojom napätia. Režisér John Hillcoat si pre divákov nachystal netypický katastrofický film. Nevsadil na efekty, ale na intímnu ľudskú dráma. Podobenstvo neustálej cesty a budovanie vzťahu otca a syna sú dominantnou témou príbehu.

Vo filme si hlavnú rolu zahral Vigo Mortensen, ktorý sa z mystického Aragorna z Pána prsteňov stal ostražitým otcom. Zaujímavosťou filmu sú postavy bez mien. Tie nie sú podstatné. Film kladie dôraz hlavne na krehký vzťah medzi otcom a synom. Postavy i napriek tejto atypickosti pôsobia komplexne a prirodzene. Nový film Johna Hillcoata je vernou adaptáciou McCarthyho knihy Cesta, ktorá bola v roku 2007 ocenená Pullitzerovou cenou.

Film nás zavedie do nového sveta plného strachu i ľudskej vôli prežiť. Mená ani minulosť už nie sú dôležité. Postačí, ak si zachováte ľudskú tvár. Snímka Cesta vyvoláva množstvo otáznikov. Polemizuje o budúcnosti a načrtá dôležitosť vzťahu medzi ľuďmi. Skúste sa preto aj vy vydať na Cestu, ktorá pre vás môže znamenať zaujímavý filmový zážitok.

Článok bol pôvodne publikovaný už 13. marca 2010.