Rok: 2013

Réžia: Sam Raimi
Scenár: L. Frank Baum, Mitchell Kapner, David Lindsay-Abaire
Kamera: Peter Deming
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Mila Kunis, James Franco, Rachel Weisz, Michelle Williams, Abigail Spencer, Zach Braff, Bill Cobbs, Martin Klebba, Tony Cox, Francisca Viudes, Jon Overgaauw, Otis Winston a ďalší.

Cesta do krajiny OZ (Oz the Great and Powerful, 2013)Nie je to tak dávno, čo sme na plátnach kín mohli vidieť veľmi dobre spracovanú adaptáciu rozprávky Alica v krajine zázrakov (Alice in Wonderland, 2010), ktorú vykúzlil sám Tim Burton. Tá získala nielen u kritikov, ale aj u divákov veľmi dobré ohlasy, a tak sa začal útok kvalitných, ale i menej dobre spracovaných prerábok známych rozprávok. Môžeme byť tak svedkami novej Snehulienky v snímke Snehulienka a lovec (Snow White and the Huntsman, 2012), novej a príliš akčnej reinkarnácie rozprávky Janko a Marienka a iných, ktoré nestoja poriadne ani za zmienku. Nuž, po záplave titulov prichádza ďalší, ktorý som si užil až do sýtosti. Je ním Čarodejník z krajiny Oz.

Film nie je prepracovaním knižného diela, ale príbehom, ktorý sa odohral ešte predtým, než sa vôbec hlavná hrdinka Dorotka dostala z amerického Kansasu do tajuplnej krajiny. Dej sa začína ešte v čiernobielom zábere, v ktorom sa miestny kúzelník snaží predvádzať so svojimi trikmi pred publikom. Divák tak zisťuje, že nemá nadprirodzené schopnosti. Zároveň sme svedkami toho, že sa vo svojom živote necíti šťastne a doslova kričí po zmene. Tá nastane nečakane a on sa dostane počas búrky do veľkého tornáda. A tak sa dostáva do čarodejnej krajiny rovnako ako malá Dorotka v knižke.

Príbeh je v podstate klasickou rozprávkou rozdelenou na dobro a zlo, avšak začiatok je pomerne zaujímavý, a tak vám neprezradím ani zápletku, ani pointu, aby ste na vlastné oči zažili pár prekvapení. Napoviem len toľko, že čarodej bez nadprirodzených síl musí poraziť zlú čarodejnicu, aby zachránil krajinu pred jej tyraniou. Nechýbajú teda zvraty, prekvapivé situácie a na konci šťastný koniec.

Cesta do krajiny OZ (Oz the Great and Powerful, 2013) Cesta do krajiny OZ (Oz the Great and Powerful, 2013)

Medzi hlavné klady by sme vyzdvihol pár postáv, ktoré sú veľmi dobre napísané. Prekvapivo sú to malé postavičky ako opičiak alebo porcelánové dievčatko, ktorému kúzelník opraví nožičky. Netreba sa však obávať, aj herecký výkon samotného hlavného hrdinu je celkom na výši. James Franco, ktorého sme mohli vidieť napríklad vo filme 127 hodín (127 Hous, 2010), sa do svojej hereckej role poriadne vžil. Vytknúť môžeme ale herecké výkony všetkých čarodejníc, ktoré majú vo filme dôležité miesto. Otázkou teda je, či to divákom nebude prekážať. Mňa to trošku rušilo.

Cesta do krajiny Oz je film s krásnymi efektmi, príjemnou zápletkou a zážitkom, ktorý vo vás síce nevzbudí siahodlhé úvahy, ale oceníte to, že si pri ňom dobre oddýchnete a ešte budete mať pocit, že ste niečím obohatení. Ide o kvalitnú hranú rozprávku, ktorá tu už dlho chýbala.