Black Crab © 2022 Netflix Black Crab © 2022 Netflix

Pred pár dňami pristál na Netflixe švédsky akčný thriller Black Crab (Čierny krab). Niekde je dokonca označovaný za futuristický, ale to len preto, že je zasadený do pravdepodobne blízkej budúcnosti. Hlavnú postavu v ňom stvárnila Noomi Rapace, čo filmu vyslúžilo veľkú pozornosť divákov. Napr. na Slovensku je to aktuálne najpozeranejší titul na tejto streamingovej službe.

Svart krabba

akčný, triler
2022 / 114 min. / MP 15
Švédsko

Adam Berg
Adam Berg, Pelle Rådström
V celku priamočiary dej je zasadený niekam do Škandinávie, kde prebieha pomerne drsný konflikt. Ohľady na civilistov sa v ňom nielenže neberú, ale dokonca civilisti vyzerajú byť priamo cieľom útokov. Paralelám s dnešným dianím na Ukrajine sa tak nedá vyhnúť, ale zároveň snaha tvorcov stvárniť tieto scény čo najviac realisticky, bledne popri realite, ktorú dennodenne vidíme na internete a v médiách.

Po krátkom úvode, v ktorom sa síce dozvieme niečo o stave sveta, ale už nič o tom, čo sa vlastne deje a prečo, sa hrdinovia príbehu – skupinka vojakov – vydávajú na nebezpečnú misiu, ktorá môže v prípade úspechu ukončiť vojnu. Cez zamrznuté more majú na korčuliach prekonať nepriateľské línie a previesť im bližšie nevysvetlenú zásielku na odľahlý ostrov s výskumným zariadením. Najdôležitejšou členkou tímu je výborná korčuliarka Caroline Edh (Noomi Rapace), ktorej velitelia prihodili aj extra motiváciu. Na ostrove sa nachádza jej dlho stratená dcéra.

Snímka je dielom debutujúceho režiséra Adama Berga, ktorý sa podieľal aj na tvorbe scenára a doteraz nakrúcal najmä videoklipy. Aj zo snímky je cítiť, že je talentovaný. Black Crab má správne tempo a mnoho vizuálne zaujímavých scén, i keď často veľmi komorných. Na druhej strane je rovnako cítiť, že mu chýbajú skúsenosti s celovečerným filmom. Navyše, tie vraj chýbali aj jeho spoluscenáristovi a celej produkčnej spoločnosti. V mnohom je to tak premrhaná príležitosť, ale vnímam pozitívne, že Netflix dáva aj v Európe príležitosť začínajúcim tvorcom. To môže byť dobrá správa aj pre našich mladých filmárov.

Napriek tomu, že ide o adaptáciu románovej predlohy Jerkera Virdborga, chýbajú v príbehu akékoľvek podrobnosti o tom, čo sa vlastne a prečo deje, kto proti komu bojuje a tak ďalej. Možno to však nebolo ani v knihe. Možno to nie je až tak dôležité, ale spolu s ďalšími logickými chybami, ktoré sa v priebehu deja objavujú, to výrazne oslabuje mnohé rozhodnutia, ktoré hrdinovia robia a aj celý záver snímky. Román sa podľa všetkého viac sústreďoval na otázku medziľudskej dôvery. Postavy vo filme ju medzi sebou nemajú, ale neviem sa zbaviť pocitu, že jeden poriadny rozhovor medzi nimi by vyriešil väčšinu problémov.

Black Crab © 2022 Netflix

Okrem výpravnejšieho úvodu a záveru je väčšina deja komorná. Len šesť vojakov, zamrznuté more, nehostinná príroda a najrôznejšie nástrahy, ktoré veľmi rýchlo znižujú ich počty. Niekde je to prasknutý ľad, inde nepriateľské sily, či nevyspytateľní domáci. Niektoré úmrtia sú však vyslovene zbytočné. Jeden vojak sa napr. odmieta nechať ošetriť a neskôr vykrváca.

Adam Berg nakrútil vizuálne zaujímavú snímku, ktorá vďaka správnemu tempu, napätiu a dobrým hereckým výkonom, či sympatickým postavám dokáže zaujať a nenudiť. Je však cítiť aj množstvo nevyužitého potenciálu a absolútne chýbajúci kontext, či hlbšie zasadenie do sveta. Navyše, je ťažké si predstaviť, že by práve v škandinávskych krajinách vypukla občianska vojna. V skratke, niečo tomu chýba.