Rok: 2009

Réžia: Dominic Sena
Scenár: Jon Hoeber, Erich Hoeber
Kamera: Christopher Soos
Hudba:John Frizzell
Hrajú: Kate Beckinsale, Gabriel Macht, Tom Skerritt, Columbus Short, Alex O’Loughlin a iní

Biela smrťKate Beckinsale patrí medzi tých hercov, ktorí nemajú až také šťastie na kvalitné filmy. Jej zatiaľ posledný počin je na tom tak zle, že sa mu podarilo nedostať sa do všeobecnej pozornosti. Hlavne teda v našich končinách. Asi vďaka slabej konkurencii v danom týždni si slovenský distribútor nemusí priamo trhať vlasy, ale žiadne terno to nebude. Možno trochu priostrá úvaha na začiatok recenzie.

Je naozaj tažké predstaviť si pôvodný zámer tvorcov tejto nepodarenej snímky. Mal to byť asi akčný kriminálny thriller s prímesou mystery. Nepodarilo sa ani jedno. Počas projekcie som sa pohrával s myšlienkou, kto to tak asi nakrútil. Uvažoval som, že ak debutant, tak to nie je až také hrozné. Škoda len vyhodených peňazí, lebo výpravu mala snímka naozaj na úrovni. Avšak Bielu smrť zrežíroval kedysi úspešný Dominic Sena. Z jeho tvorby si veľký divácky ohlas získali akčné počiny 60 sekúnd a Swordfish: Operácia Hacker. Ešte pred nimi nakrútil aj nadpriemerne kvalitný krimithriller Kalifornia. Netuším, čo sa zvrtlo v jeho profesionálnom, či súkromnom živote, ale dlho na ničom nepracoval, a teraz sa po ôsmich rokoch vracia na veľké plátno s niečim, čo mu určite nepomôže s opätovným rozbehnutím kariéry.

Biela smrť sa odohráva v Antarktíde. Aj napriek množstvu filmov, ktoré sa každoročne nakrúti, je to stále ešte raritné prostredie. Žiaľ, tvorcovia ho nedokázali využiť vo svoj prospech (i keď názov a niektoré scény poukazujú na istý úmysel) a stáva sa len kulisou. Hlavnou hrdinkou je americká policajtka Carrie Stetko (?) stvárnená práve Kate Beckinsale. Prečo je potrebné mať na polárnej základni policajtku v aktívnej službe, sa nedozvedáme, ale ktovie, možno je to bežná prax. Postupne sú nám však odkryté dôvody, prečo si túto službu vybrala práve Carrie (jedno veľké klišé – a nebude posledné).

Biela smrť Biela smrť

Väčšina deja sa odohráva na polárnej stanici Amundsen-Scott, ktorá sa vôbec nepodobá na tú skutočnú. Aj to, čo sa poväčšinou deje v jej naozaj nadštandardných priestoroch, skôr pripomína vysokoškolský internát než seriózne vedecké zariadenie. Pár dní predtým, ako má naša hlavná hrdinka odísť späť domov, nájdu na ľadových pláňach mŕtvolu. Vykľuje sa z toho prvá vražda v Antarktíde a čoskoro pribudnú ďalšie. Cesta do domova sa teda na neurčito odkladá. Kriminálne vyšetrovanie, ktoré nasleduje, prebieha trochu divne. Carrie z času na čas odhaľuje (aj detailné) súvislosti prípadu, pričom väčšinou nie je jasné, na akom základe.

Filmu chýba akékoľvek napätie, vôbec vás nedokáže vtiahnuť do deja. Biela smrť, ktorá číha za múrmi staníc, tu vôbec nefunguje. Existencia v nebezpečnom prostredí by mala evokovať strach a neustály pocit ohrozenia. No asi aj kvôli masívnosti objektov stanice nič také neprichádza. Scenár od dvojice Erich a Jon Hoeber zlyháva na plnej čiare.

Biela smrť Biela smrť

K výkonom hercov vo vedľajších úlohách sa ani nedá vyjadrovať. Majú veľmi malý priestor a ich postavy sa prakticky nevyvíjajú. Po boku Kate Beckinsale pobehuje v úlohe operatívca OSN Gabriel Macht, ktorého najskôr poznáte ako Spirita z rovnomenného filmu Franka Millera. Jeho výkon je značne neistý, ale vinu by som kládol scenáru. Postava nepôsobí ako dotvorená, čiže ani samotný herec asi nevedel, čo má robiť. Celkom sympatickú postavu lekára dostal ostrieľaný Tom Skerritt, ale práve na nej je najlepšie vidieť bezradnosť scenáristov a režiséra s celým filmom.

Biela smrť nie je ani priemerným filmom. Našťastie, má prijateľnú metráž a svižne ubieha, takže ak sa na ňom náhodou či nedopatrením ocitnete, bude sa to dať vydržať.