VYŽIADAJTE SI FILM PARANORMAL ACTIVITY AJ DO VÁŠHO KINA!

Paranormal ActivityEšte pred niekoľkými dňami prakticky nikto netušil, že film s týmto názvom vôbec existuje. Ani samotní tvorcovia určite nepočítali s tým, že sa ich dielo dostane k viac než len pár desiatkam nadšencov. Ako je však možné, že sa tento superlacný horor (stál na dnešné pomery smiešnych 11-tisíc dolárov) náhle objavil na takmer všetkých filmových diskusiách a aj napriek tomu, že je „po záruke“ (uvedený je rok výroby 2007), ho budú mať možnosť vidieť napríklad aj diváci u nás, či v Českej republike? Odpoveď je jednoduchá. Videl ho Steven Spielberg a páčil sa mu.

Meno slávneho režiséra a jeho priazeň teda dokáže nielen odomknúť dvere veľkého filmového sveta, ale ich aj vykopnúť. Základná zápletka je pritom pomerne jednoduchá a na prvý pohľad nezaujímavá. Mladý pár sa presťahuje do San Diega, ale radosť z vlastného bývania im skazí zistenie, že v dome sa – hlavne po zotmení – deje niečo zvláštne. Je však za zlým spánkom naozaj niečo nadprirodzené, alebo je to iba vnútorný nepokoj vyvolaný zmenou prostredia? Keďže žijeme v 21. storočí, Katie a Micah sa rozhodnú riešiť svoj problém pokrokovo. Na poličku umiestnia kameru, aby získali dôkazy o nočnej aktivite ich domnelého domáceho démona. Neznámy režisér Oren Peli ponúka divákom zámerne zrnitý a neostrý pohľad do spálňu, ktorá napokon naozaj má minimálne jedného obyvateľa navyše. Prebúdza sa, keď Katie s Micahom spia…

Filmové ukážky naznačujú, že Paranormal Activity úspešne kráča v šľapajach dnes už kultovej Záhady Blair Witch. Rozdiel je v tom, že Paranormal Activity si vystačí so statickým záberom ručnej kamery, kým v Záhade Blair Witch mladí ľudia s kamerou bežia po lese. Obe tieto metódy však ponúkajú fanúšikom hororu dostatočnú dávku napätia. K silnému ohlasu prispela predovšetkým vydarená internetová kampaň. Takmer všetky verzie traileru boli doplnené o zábery nakrútené na skúšobnej projekcii v USA. Filmové ukážky sa dynamicky striedajú s pohľadmi na vydesené, kričiace publikum. Tvorcovia pre Paranormal Activity zvolili aj zaujímavý slogan: „Nepozerajte to sami“. Tento výrok nielen zvyšuje očakávania divákov, ale ich aj priamo pozýva do kina – málokto z nás predsa chodí do kina sám, a keď už, na predstavenie prídu určite aj nejakí ďalší ľudia.

Paranormal Activity Paranormal Activity

K šíreniu informácií o filme výrazne prispela aj stratégia výberu kín. Na oficiálnej stránke tvorcovia uviedli ako podmienku celosvetovej distribúcie účasť jedného milióna záujemcov, ktorí požiadajú o distribúciu do kina vo svojom okolí. Ide teda o historicky prvý film, ktorý uviedli v kinách na prianie divákov. Výsledkom originálneho nápadu bol viac ako 1 milión návštevníkov z celého sveta, ktorí si premietanie vo svojom kine „rezervovali“. Podmienka teda bola splnená, po 24 dňoch premietania v limitovanom počte kín v USA film zarobil neuveriteľných 33 miliónov dolárov a táto suma neustále rastie. Objavili sa už aj lokálne verzie oficiálnej stránky, svoju dávku strachu si už môžu vyžiadať napríklad aj slovenskí diváci: http://ww.paranormalactivity.sk. Na ponuku zatiaľ zareagovalo vyše 250 návštevníkov, podmienkou celoštátneho uvedenia na Slovensku je 2500 záujemcov. V opačnom prípade sa film objaví len vo vybraných kinách.

Vizionársky marketingový ťah viedol nielen k záujmu publika, ale aj k vytvoreniu novej (a úspešnej) stratégie uvedenia filmu na trh. Tento nápad môže distribúciu silne zefektívniť, pretože výroba a prenájom kópií filmového diela nie je lacnou záležitosťou. Prázdne kiná zisky neprinášajú, tak prečo ich nenaplniť dopredu, v rámci propagácie filmu? Oficiálny dátum premiéry na Slovensku i v Česku bol stanovený na 19.11.2009.

Snímka Paranormal Activity splnila základné podmienky úspechu. Zaujala a získala si divákov. Zostáva už len dúfať, že naplní aj ich očakávania.

VYŽIADAJTE SI FILM AJ DO VÁŠHO KINA!