Il Divin Codino © 2021 Netflix Il Divin Codino © 2021 Netflix

Kto sleduje futbal a pozná príbeh Roberta Baggia, určite vie, že táto legenda si vlastný film zaslúži. Na Netflixe sa pred pár dňami objavilo čosi, čo dostalo český preklad Baggio: Božský copánek. Načasovanie tesne pred Majstrovstvami Európy je ideálne, príbeh futbalistu zaujímavý, čakal som však dokument. Miesto toho je film Il Divin Codino hranou záležitosťou z talianskej produkcie.

Il Divin Codino

životopisný, dráma, športový
2021 / 92 min. / MP
Taliansko

Letizia Lamartire
Benjamin Maier

Náročné začiatky, vážne zranenia, geniálny futbalový prejav aj sklamania z prehnaných očakávaní. Dvadsaťdva rokov v profesionálnom futbale bolo pre Roberta Baggia plných vzostupov a pádov. Veľké veci a početné góly od neho očakávala najprv rodina, potom jeho klub a nakoniec aj reprezentačný tréner a milióny Talianov. Baggio sa snažil a vždy bojoval. Niekedy proti nepriazni osudu a inokedy proti vlastnej tvrdohlavosti. Väčšinou úspešne. U mnohých ľudí sa však pri spomienke na jeho kariéru vynorí v hlave jeden smutný moment, jedna jediná nepremenená penalta.

Baggio bol počas svojej kariéry často vystavený kritike, niekedy však neoprávnene. Práve tlak od verejnosti či trénerov zvládal pomerne statočne, ani on sa však nevyhol chybám. Film sa viac než jeho futbalovým úspechom venuje vnútornému boju, motiváciám a všetkému, čo ho v kariére ovplyvnilo. Divák to možno nečaká, tvorcovia však nejdú zlým smerom. Zopár futbalových momentov napokon vo filme predsa len ostalo a vyzerajú autenticky, sú natočené zručne a podobajú sa tým, ktoré Baggio naozaj zažil. Šikovné technické spracovanie dopĺňa aj fakt, že Andrea Arcangeli, predstaviteľ hlavného hrdinu, sa na Baggia celkom podobá.

Il Divin Codino © 2021 Netflix

Scenár nabaľuje dej na jeden lajtmotív, ktorým je spomienka Robertovho otca. Tomu mal jeho syn ako trojročný sľúbiť, že preňho raz vyhrá Majstrovstvá sveta. Nápad netradičný, ale prečo nie? Problém nastáva v momentoch, keď sú na scéne otec a syn. Chémia nefunguje, emócie nie sú prítomné, tomu, že syn znáša správanie otca bez akejkoľvek odozvy je len ťažké uveriť. Dialógy tejto dvojice sú plytké, tvária sa vznešene, ale v skutočnosti sú len chabým pokusom o zobrazenie autentického vzťahu.

Il Divin Codino nie je komplexným životopisom. Nečakajte detailný výpočet úspechov skvelého útočníka, len pár zábleskov. Fanúšikovia príbeh poznajú, tých, ktorí futbal nesledujú, aj tak zaujímať nebude. Toto beriem ako plus, snaha obsiahnuť všetko by filmu len ublížila.

Životný príbeh úspešného športovca je o nádeji, výdrži a aj o tom, že človek by nemal byť príliš prísny – na seba, ani na ostatných. Keby nebol v niektorých scénach tak naivný a chémia medzi hercami by fungovala lepšie, bol by to krajší zážitok a otázka či by o Baggiovi nebolo lepšie spraviť dokument, by pominula.