Originálny názov: Bobby

Minutáž: 117 minút

Réžia: Emilio Estevez
Scenár: Emilio Estevez
Kamera: Michael Barrett
Hudba: Mark Isham
Hrajú: Anthony Hopkins, Harry Belafonte, William H. Macy, Helen Hunt, Demi Moore, Elijah Wood, Sharon Stone, Laurence Fishburne, Ashton Kutcher, Lindsay Lohan, Heather Graham, Emilio Estevez, Christian Slater

Atentát v AmbassadoreJednou z najznámejších udalostí dvadsiateho storočia je bezpochyby atentát na amerického prezidenta Johna F. Kennedyho v Dallase. Kennedy sa stal prezidentom najmä pre svoj mladícky zápal pre vec a pre obrovskú popularitu medzi pospolitým ľudom. Podarilo sa mu aj vcelku dobre vyriešiť kubánsku krízu, ale jeho sľubnú kariéru zastavil spomínaný atentát. Po jeho smrti sa dostával stále viac do povedomia občanov jeho mladší brat, Robert Francis Kennedy, známy ako Bobby, ktorý počas vlády svojho brata pôsobil ako minister spravodlivosti a po jeho smrti sa stal senátorom za štát New York. Dňa 5.6.1968 bol po volebnom prejave zavraždený v kuchyni hotela Ambassador palestínskym atentátnikom. Keďže o smrti prezidenta Kennedyho bolo už natočených viacero filmov (najznámejší je asi film JFK Olivera Stonea), dalo sa predpokladať, že sa dočkáme aj spracovania smrti jeho brata. Ide o film s jednoduchým a výstižným anglickým názvom Bobby, ktorý je u nás uvedený trochu zvláštne ako Atentát v Ambassadore.

Scenáristom a režisérom filmu o atentáte na Bobbyho je Emilio Estevez (aj keď sa to podľa jeho mena nezdá, je to syn známeho herca Martina Sheena), ktorý sa preslávil ako herec vo filme Mladé pušky. Filmom Atentát v Ambassadore si (podľa jeho slov) splnil svoj sen natočiť film o senátorovi, ktorý, podobne ako jeho starší brat, bol veľmi šikovným rečníkom s dobrými nápadmi a s najväčšou pravdepodobnosťou by sa stal ďalším prezidentom USA. Osud to ale chcel inak, a tak Bobbyho predvolebné sľuby, medzi ktorými najviac rezonovalo ukončenie vojny vo Vietname, ostali nenaplnené. Estevez sa posledný deň života Roberta Francisa Kennedyho snažil zobraziť najmä cez životy obyčajných zamestnancov hotela Ambassador a snažil sa vytvoriť čo najrealistickejšiu atmosféru doby. Navyše samotný Kennedy sa vo filme objaví len pomocou archívnych záberov v samom závere.

Atentát v Ambassadore Atentát v Ambassadore

Príbeh je mozaikou osudov množstva ľudí, ktorí sa v spomínaný deň 5.6.1968 ocitli v luxusnom Ambassadore. Divák vďaka kamere sleduje obrovský ruch, vo veľkom hoteli úplne bežný, cez príbehy radových zamestnancov, ako je napríklad mexický pomocník v kuchyni, černošský kuchár, sympatická telefonistka s aférkou s manažérom hotela, ktorého manželka má v Ambassadore kaderníctvo. Takisto medzi hosťami sa nájde množstvo zaujímavých postáv, napríklad taká večne opitá speváčka, alebo hipisácky priekupník drog, ktorý predáva LSD dvom aktivistom z Kennedyho strany. Všetky tieto postavy vytvárajú veľmi komplexný obraz vtedajšej spoločnosti, pričom vôbec netušia, ako večerné udalosti zmenia ich životy…

Z dôvodu množstva dejových línii a postáv potreboval Emilio Estevez do filmu značný počet hercov do jednotlivých úloh a rozhodol sa to vyriešiť veľmi netradičným spôsobom. Množstvo známych hercov uvidíme aj v tých najmenších úlohách, stačí si všimnúť mená ako Laurence Fishburne, Heather Graham, Anthony Hopkins, Helen Hunt, Ashton Kutcher, Lindsay Lohan, William H. Macy, Sharon Stone, Christian Slater atď. Je ale pravdou, že známe meno nezaručuje okamžite skvelý výkon, a tak niektorí herci sú vo filme len do počtu a práve ich známe tváre bránia v tom, aby ich postavy správne pasovali do celku (vidieť to napríklad na výkone Ashtona Kutchera, ktorého postava feťáka je skôr parodickou vsuvkou, než regulárnym výkonom v dramatickom filme).

Estevez sa nechal pri písaní scenáru zlákať obľubou filmov typu Crash, ale trochu to prehnal s množstvom postáv a dejových vetiev, pretože niektoré sú trochu zbytočné a niektoré zase dostali príliš veľa priestoru. Väčšina príbehov ale funguje spolu bez problémov a všetky postupne spejú k emotívnemu koncu (s neuveriteľne silnou hudbou v pozadí, Simon & Garfunkel – The Sound of Silence), v ktorom Estevez ukázal, že aj keď mu síce scenár úplne nevyšiel, aspoň režírovať vie veľmi dobre. Bobby je kvalitným filmom, ktorý mohol byť ešte lepší, keby sa Estevez nebol snažil pri písaní scenára vopchať do príbehu také množstvo osudov a nenechal sa až tak veľmi zlákať úspechom Crashu a spol. Takto mu ani množstvo jeho kamarátov z branže nepomohlo k úplne dokonalému zážitku, ale na veľmi vydarený film to stačilo.

/