Rok: 2009
Prístupnosť: MP

Réžia: Betty Thomas
Scenár: Jon Vitti, Jonathan Aibel, Glenn Berger
Hudba: David Newman
Kamera: Anthony B. Richmond
Hrajú: Anna Faris, Justin Long, Zachary Levi, Jesse McCartney, Matthew Gray Gubler, Wendie Malick, Bridgit Mendler, Kathryn Joosten, Brando Eaton, Jason Lee, Christina Applegate, Amy Poehler, David Cross

Alvin a Chipmunkovia 2Už sú to približne 2 roky, čo nás v kine prvýkrát svojimi tenkými hláskami obšťastňovali malé chlpaté zrenderované hlodavce. Keďže sa našlo dosť divákov, ktorým sa to páčilo, nie je dôvod nedopriať im to potešenie znova. A najlepšie hneď dvojnásobne.

2 roky sú vo svete šoubiznisu, a v populárnej hudbe zvlášť, dlhá doba a za taký čas dokážu fanúšikovia veľmi ľahko zabudnúť na svojich miláčikov. Alvin so svojimi dvoma bratmi sú evidentne serióznejší umelci s dlhšou dobou trvanlivosti, a tak z popularity nestratili ani kúsok. Dokonca s nimi nezamával ani úspech a vôbec sa nezmenili. A nič sa nezmenilo ani na ich schopnosti spôsobovať okolo seba problémy. A tak Dave (Jason Lee), ktorý sa o nich staral, skončí po jednom z koncertov v nemocnici takmer bezvládny a starostlivosť zostane na jeho synovcovi Tobym (Zachary Levi). Malí nezbedníci začnú chodiť do školy a pripravujú sa na školskú spevácku súťaž, zatiaľ čo škaredý a zákerný producent Ian (David Cross) si pripravil nové prekvapenie…

Tam kde skončila jednotka, dvojka pokračuje. Zmenila sa režisérska stolička, čiastočne aj scenáristi a hlavného ľudského predstaviteľa vystriedal mladší herec. Inak zostalo všetko po starom. Réžiu má tentoraz na starosti Betty Thomasová, ktorá nakrúca väčšinou priemerné komédie alebo televíznu produkciu. Trochu nádeje vzbudzovala scenáristická zostava. Z jednotky zostal Jon Vitti, ktorý inak pracuje napríklad na Simpsonovcoch a pribudla nová dvojička Jonathan Aibel s Glennom Bergerom – autori vydarenej Kung Fu Pandy. Už prvých pár minút ukáže, že akékoľvek nádeje na lepší výsledok boli naivné a nič sa nezmenilo. Zrejme je jedno, kto by sa pod film autorsky podpísal, cieľom bolo zopakovať jednotku a to čo sa divákom páčilo ešte viac zdôrazniť. Takže ľudské postavy boli potlačené, respektíve tvoria len kulisu pre malé hviezdy, ktoré z plátna takmer nezmiznú. Aby ich nebolo málo, tvorcovia si na pomoc zavolajú ďalších troch chlpáčov. Tentoraz sú, kvôli zachovaniu rodovej rovnosti, krajšieho pohlavia.

Alvin a Chipmunkovia 2 Alvin a Chipmunkovia 2

Pri hodnotení sa dá v podstate zopakovať to čo platilo pri prvej časti. Dej je predvídateľný, postavy ploché a humor trápny. Tvorcovia sa ani veľmi nesnažili zakryť fakt, že celý film je postavený na jednoduchom vzorci: roztomilé zvieratko + tenučký hlások = milióny spokojných detí (cynik by vo vzorci deti nahradil premennou $). Veď čo už vie vyvolať viac emócií ako pohľad na roztomilé zvieratko. A ak sa dá navyše zariadiť, aby hovorilo alebo nebodaj spievalo, úspech je zaručený. Príbeh je len nudnou výplňou pre pár speváckych čísiel v podaní malých pop-idolov. Áno, dá sa namietnuť, že tento film je určený najmä deťom a tak naň treba pozerať. Lenže prečo im kaziť vkus už od malička? Aj detský film by mal mať originálne nápady, fantáziu a vtip. Rodičia majú to šťastie, že prípadný záujem ratolesti mať také zvieratká doma môžu odbiť výhovorkou, že taký druh u nás nežije.

Ťažko povedať, či je dvojka lepšia alebo horšia ako jej predchodca a nemá ani zmysel sa tým priveľmi zaoberať. Podstatným je fakt, že ani jeden z nich sa nepodaril a každý ďalší do série bude viac a viac zbytočným. Ale nebuďme zbytočne negativistickí a prejdime priamo ku kladom filmu. Sú síce len dva, ale minimálne prvý z nich je zásadný. Film je krátky a animácia je na vyššej úrovni.

Nie je žiadny dôvod myslieť si, že sa niečo zmení na prípadných pokračovaniach. A keďže tržby neboli menšie ako pri jednotke, môžeme si byť istí, že sa onedlho dočkáme ďalších.