© New Line Cinema

Asi budete so mnou súhlasiť, keď poviem, že sen väčšiny mužov je užiť si s čo najväčším počtom atraktívnych žien (jednoducho máme to v povahe:). Ale pre väčšinu mužov táto méta zostane do konca života zbožným želaním. Dvaja tridsiatnici John Beckwith (Owen Wilson) a Jeremy Grey (Vince Vaughn) na to ale majú zaručený recept. Každú sobotu, keď sa koná najviac svadieb, sa votrú ako svadobní hostia na jednu z nich, rozprúdia zábavu, najedia sa labužníckych jedál a nakoniec získajú to, po čo tam prišli – noc s nejakou peknou družičkou. Na tento svoj spôsob zábavy majú vypracovaný špeciálny súbor pravidiel (akože si majú navzájom pomáhať a podobne) a navyše pred každou svadbou sa dôkladne pripravia – zistia si rodokmeň, kto je kto, a napríklad keď sa vyberú na židovskú svadbu, nasadia si na hlavu typické čiapky – jarmulky.

Wedding Crashers

komédia, romantický
2005 / 119 min. / MP 15

David Dobkin
Steve Faber, Bob Fisher
Na jednej svadba sa ale ich plány trochu pozmenia. Minister financií William Cleary (Christopher Walken) vydáva jednu zo svojich troch dcér a John s Jeremym na tejto svadbe roka nesmú chýbať. Čo ale čert nechcel – John sa zamiluje do druhej dcéry pána ministra Claire a Jeremy si uloví tretiu dcéru Gloriu. A tak sa obaja dostanú cez víkend na rodinné sídlo Clearyovcov, kde sa Johnova zaľúbenosť ešte zväčší a to je problém, pretože jedno pravidlo kámošov znie nikdy sa nezamilovať…

Neviem, či poznáte pomenovanie FratPack, ale mohlo by vám niečo ňom povedať jeho zloženie, pretože Owen Wilson a Vince Vaughn (spolu s Benom Stillerom) patria medzi hlavných predstaviteľov tejto skupinky hercov. Táto skupinka tvorí filmy, ktoré asi spoznáte hneď – sú plné skvelých gagov a keď sa vám podobný typ humoru páči, tak sa budete smiať od začiatku až do konca. Navyše ich filmy obsahujú oveľa menej vulgarít ako ostatné americké komédie (napríklad American Pie). V poslednej dobe táto skupinka vyprodukovala filmy ako Anchorman alebo aj u nás púšťaná vynikajúca komédia Vybíjaná: bež do toho na plné gule. Navyše aj režisér filmu Ako uloviť družičku je člen tejto skupinky, režíroval napríklad komédiu s Jackiem Chanom a Owenom Wilsonom Šanghajskí rytieri.

Vo filme Ako uloviť družičku to ale vyzerá, ako keby sa členovia FratPacku umúdrili (alebo dospeli), a tak nie je preplnený takými divokými gagmi ako napríklad skvelý Zoolander. Scény a gagy vo Wedding Crashers sú naopak takmer úplne realistické a vyplývajúce z príbehu. Zaujímavé je napríklad aj sledovať, ako sa so svojimi rolami vysporiadali obaja hlavní predstavitelia. Postava Owena Wilsona je v tejto komédii trochu iná než tie, na aké je Owen zvyknutý. Hrá totiž z tejto dvojice toho, čo si viac cení lásku než sex. Naproti tomu Vince Vaughn sa mohol vo svojej role vyžiť, lebo mu pasuje ako uliata. Navyše na postavu Jeremyho je nasmerovaná väčšina najzábavnejších gagov (napríklad nočné znásilnenie dievčaťom). Ale obaja herci si úlohy viditeľne užili a zvládli ich veľmi dobre, aj keď Wilson tentoraz nemohol až tak často využiť svoje komediálne schopnosti, jednoducho hrá slušňáka.

© New Line Cinema

Aj zvyšné herecké obsadenie je vyberané naozaj kvalitne. Napríklad už spomínaný Christopher Walken, ktorý nemal až tak veľa príležitostí ukázať svoje herecké umenie a v podstate sa jeho výkon vo viacerých momentoch podobá postave Roberta De Nira vo filme Svokor je lotor. Dobrým nápadom sa ukázala aj voľba veľmi atraktívnej Rachel McAdams do úlohy dcéry Claire. Ale asi najlepšiu vedľajšiu úlohu si zobral na starosť ďalší člen FratPacku Will Ferrell, ktorý v tomto filme má geniálne cameo. Hrá v ňom Chazza Reinholda, ktorý vlastne vymyslel tento spôsob balenia družičiek a je napríklad pre Johna takým odstrašujúcim príkladom, ako by nechcel skončiť.

Film Ako uloviť družičku je jednoznačne jedna z najlepších komédií tohto roku. FratPacku sa podarilo stvoriť komédiu, ktorá takmer nikoho neurazí, je milá a naozaj veľmi vtipná. Medzi jej plusy patria scény ako asi päťminútový zostrih z rôznych svadieb, na ktoré sa dvaja hlavní predstavitelia dostali. Je výborne zostrihaná podľa hudby a vyzerá takmer ako reklama na takýto život. Asi jediným nedostatkom filmu je posledná štvrtina, keď film trochu stráca tempo. Napriek tomu je scenár napísaný vynikajúco, námet nie je taký podobný iným filmom ako pri väčšine amerických komédií, aj keď obsahuje množstvo filmových klišé, ale tomu sa ani veľmi nedalo vyhnúť.